وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش مقاله درباره مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

هونگ و همکاران (۲۰۰۵)، در مطالعه انگیزه تماشاچیان بیسبال در ژاپن سه انگیزه اصلی را برای حضور تماشاچیان شامل، علاقه به بیسبال، علاقه مندی به بازیکنان، و کیفیت مسابقات شناسایی کردند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
کوریا و استیو (۲۰۰۷) در مطالعه عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان فوتبال در پرتقال نشان دادند که متغییر­های اجتماعی بخصوص متغییر­هایی که با هویت بخشی تیم مرتبط بودند، اهمیت ویژه­ای داشتند اما عوامل مادی تعیین کننده­ترین عوامل در حضور تماشاچیان بودند. در تحقیق آن­ها پیروزی طلبی بیشترین میانگین را به خود اختصاص داد.
لی (۲۰۰۷) به بررسی یکسان بودن انگیزه­ های طرفداری ورزشی در زنان و مردان و همچنین شناسایی انگیزه­ های حضور در مسابقات هاکی روی یخ دانشگاهی زنان و مردان و تفاوت بین آن­ها پرداخت. در این تحقیق طرفداران هاکی روی یخ زنان و مردان در ده انگیزه مقایسه شدند. میزان انگیزه­ ها در بازی­های مردان بیشتر بود و آزمون مانووا نشان داد که تفاوت معنی­داری بین زنان و مردان در چهار انگیزه وجود دارد (تعامل اجتماعی، خانواده، حمایت از تیم و مهارت). تفاوت معنی­داری بین دو انگیزه سرگرمی و بازی پایاپای که بالاترین میزان را بین زنان و مردان داشت، وجود نداشت. دلایل تماشا و پیگیری هاکی زنان و مردان بطور معنی­داری در دو انگیزه مهارت و حمایت از تیم متفاوت بود.
رادنی و همکاران (۲۰۰۷) با مطالعه تماشاچیان لیگ بیسبال نیویورک نشان دادند که طرفداران در ورزشگاه حضور می­یابند تا پیروزی پیوسته تیمشان را ببینند. آن­ها اشاره می­ کنند که ترفیعاتی مانند، آتش بازی، دادن کالا­های باشگاه، هدیه­ها، رویداد­های جنبی و موسیقی برای تماشاچیان بیشترین جذابیت را دارند، اما ترفیعات دیگر مانند تخفیف در قیمت بلیط، غذا و نوشیدنی رایج نیستند.
آمینودین و لی (۲۰۰۸) در مطالعه لیگ فوتبال مالزی، تسهیلات ورزشگاه و کیفیت تیم را پیش بینی کننده­ های قوی برای رضایت تماشاچیان بیان کردند. آن­ها اشاره می­ کنند کیفیت تیم که شامل مواردی چون تعداد بازیکنان ستاره، سطح رقابت تیم، و درصد برد­های تیم است و تسهیلات ورزشگاه بر رضایت و حضور تماشاچیان تأثیر می­گذارند
تریل و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان مدل نظری مصرف رفتار تماشاگر ورزش به این تایج دست یافت عوامل جذابیت رویداد­های ورزشی را به سه دسته تقسیم می­ کند: عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه (طراحی ورزشگاه، رنگ آمیزی ورزشگاه و کیفیت چمن)، عوامل جذاب مربوط به تیم (حضور بازیکنان شاخص، نتایج مسابقات اخیر و موقعیت تیم در جدول) و عوامل جذاب مربوط به مسابقه (کیفیت فنی بازی، بازی دربی، تعداد گل­ها­ی بیشتر در هر بازی و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج. در این تحلیل محققان دریافتند که مسابقه و عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه اهمیت زیادی دارند. از نتایج این تحقیق می­توان به علت حضور گسترده تماشاگران ورزشی در لیگ­های خارجی پی برد با توجه به اینکه مدیران به ۳ رکن اساسی ذکر شده در بالا توجهه شایانی دارند معمولا در رویداد­های ورزشی آن­ها تماشاگران استقبال خوبی دارند.
در تحقیقی کارو و همکاران (۲۰۰۹) با عنوان رضایت مصرف کننده از رویداد ورزشی تناوبی در محدوده زمانی معین و اثر تعدیل گر انگیزه روی ۷۱۰ تماشاچی ( ۴۶۰ مرد و ۲۵۰ زن) لیگ برترفوتبال اسپانیا (لالیگا) به بررسی دلایل حضور آن­ها در مسابقات پرداختند. محققان دریافتند که برنامه ریزی و زمان بندی مسابقات از مهم­ترین عوامل حضور تماشاچیان بود که در این مورد می­توان به برگزاری بازی­ها در تعطیلات آخر هفته، انجام باز­ها در شب، دسترسی آسان به ورزشگاه و ارائه برنامه کامل مسابقات در اول فصل اشاره کرد همچنین مشخص شد در مورد، تماشاچیانی که طرفدار محسوب می­شوند و برای حمایت از تیم خود به ورزشگاه می­آیند، عامل برنامه ریزی رابطه معنی­داری با تمایل به حضور ندارد و این دسته از تماشاچیان در هر زمان ومکانی که مسابقات برگزار شود حضور می­یابند، مگر اینکه عامل­های دیگری که بر حضور آن هامؤثر است ازجمله عامل جذابیت و عامل اجتماعی مانع حضور آن­ها شود.
پیس و ژانگ (۲۰۰۹) در پژوهشی در مورد عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در لیگ حرفه­ای بسکتبال آمریکا دریافتند سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی از مهم­ترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان بودند.
ماتیوس و همکاران (۲۰۱۰) در تحقیقی با عنوان فاکتور­های اثر جمعیتی در خرید بلیط­های فصل برای لیگ حرفه­ای فوتبال بیان کردند که هر چند تبلیغات رسانه­ای، جوایز و هدایا، شرط بندی، تفریح و سرگرمی که از عوامل مشوق زا محسوب می­شوند برای تماشاچیان اهمیت زیادی دارد، این عوامل با تمایل به حضور در میان تماشاگران رابط همعنی داری ندارد که نشان می­دهد حضور تماشاچیان در این رقابت­ها مربوط به عوامل مهم تردیگری نیز می­ شود. نتایج این تحقیق هم نشان داد هرچند موارد مربوط به عامل مشوق زا برای تماشاچیان اهمیت نسبتا زیادی دارد (البته به جز طراحی و رنگ لباس تیم)، اما این عامل رابطه معنی­داری با تمایل به حضور ندارد. شاید علت را بتوان در یافته­های گرینول و همکاران (۲۰۰۹) جستجو کرد آن­ها دریافتند که عامل مشوق زا تنها با تمایل به حضور در گروهی از تماشاچیان رابطه قوی برقرار می­ کند که فقط برای تفریح و کسب هیجان به ورزشگاه می­آیند و حتی اگر طرفدار تیمی هم باشند، تعصب خاصی نسبت به آن ندارند، اما در مورد تماشاچیانی که به طور متعصبانه طرفدار تیمی هستند، عامل مشوق زا رابطه معنی­داری با تمایل به حضورندارد.
لوپز و همکاران (۲۰۱۲) در تحقیقی با عنوان تماشاگران ورزشی، حضور و مصرف آن­ها در کشوراسپانیا به نتایج زیر دست یافتند. اگر ورزشکاران فعال در رویداد ورزشی مرد باشند تا ۱۵ درصد توجه تماشاگران به دیدار ورزشی کاهش پیدا می­ کند. سن در حضور تماشاگران در لیگ حرفه­ای تاثیر ندارد اما بروی حضور در رویداد­های آماتور تاثیر می­ گذارد به طور دقیق­تر یک رابطه u وارونه بین سن و حضور در رویداد ورزشی آماتور وجود دارد. اشتغال افراد احتمال حضور در رویداد­های ورزشی حرفه­ای در مقایسه با ورزش آماتور راکاهش می­دهد و در کل تاثیر اشتغال بیشتر در رویداد­های ورزشی حرفه­ای است تا رویداد ورزشی آماتور. همچنین دریافتند که عوامل اقتصادی مانند درآمدهی شخصی با حضور در ورزش حرفه­ای رابطه مثبتی دارد با این حال تازمانی که پرداخت هزینه­ های ورودی مشکل نباشد شرایط مالی محدودیت ایجاد نمی­کند. همچنین دریافتند که برای تماشاگرانی که انگیزه آن­ها سرگرمی است احتمال حضور نیافتند در رویداد­های حرفه­ای تا ۳۱ درصد افزایش پیدا می­ کند و در مقابل برای کسانی که هدفشان هیجان است احتمال حضور آن­ها در رویداد ورزشی حرفه­ای ۳۱ درصد افزایش پیدا می­ کند. همچنین عدم اطمینان از نتایج مسابقات و غیرقابل پیش بینی بودن مسابقات تاثیر مثبتی در حضور تماشاگران در رویداد ورزشی حرفه­ای دارد و در نهایت نتایج نشان می­دهد که احتمال حضور نداشتند در رویداد ورزشی برای افرادی که هدف و انگیزه اصلی آن­ها حمایت از تیم مورد علاقه است تا ۱۵درصد کاهش پیدا می­ کند.
فصل سوم
(روش پژوهش)
۱٫۳٫ مقدمه
در این فصل ابتدا به روش تحقیق، جامعه آماری و نمونه تحقیق پرداخته می­ شود. سپس به ترتیب، ابزار پژوهش و چگونگی جمع آوری داده ­های پژوهش توضیح داده می­ شود و نهایتاً در بخش پایانی به نحوه تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش پرداخته می­ شود.
۲٫۳٫ روش تحقیق:
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی، پیمایشی، همبستگی و مقایسه­ ای است. در دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف، این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی جای می­گیرد. اطلاعات اولیه این تحقیق بصورت میدانی و بوسیله پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد.
۳٫۳٫ جامعه و نمونه­های مورد بررسی در پژوهش:
جامعه:
جامعه آماری شامل تمامی افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهرستان تهران که در یک سال اخیر طرفدار یکی از لیگ­های فوتبال یا کشتی بوده ­اند و در طی یک سال اخیر حداقل یک بار برای دیدن مسابقه رفته باشند
نمونه آماری:
با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه برای بدست آوردن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده می­کنیم که بر اساس آن نمونه لیگ فوتبال برابر با ۳۸۴ و نمونه لیگ کشتی برابر با ۳۸۴که جمعا برابر با ۷۶۸می شود
۴٫۳٫ ابزار پژوهش:
پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد کوین کی بیون و همکاران می­باشد. در این پژوهش محقق برای اولویت بندی عوامل از روش AHP استفاده کرده است بنابر این نیاز است که عوامل دو به دو با هم مقایسه شوند بنابراین برای اولویت بندی عوامل پرسشنامه فرم الف را طراحی کردیم و برای بررسی همبستگی و همچنین مقایسه عوامل در دو گروه پرسشنامه فرم ب را به صورت مقیاس پنج ارزشی لیکرت طراحی کردیم سوالات این پرسشنامه در دو بخش قرار دارند سئوالات مربوط به موارد جمعیت شناختی۵سوال ابتدایی پرسشنامه (۱ تا ۵ ) را شامل می­ شود این سوالات مواردی مانند (سن- تحصیلات – وضعیت اشتغال – وضعیت تاهل و درآمد ماهانه) در برمی گیرد. سئوالات مربوط به متغییر­ها، شامل ۱۷سؤال بود که از سئوال ۶ تا سئوال ۲۲ پرسشنامه را شامل می­شد. این پرسشنامه دارای ۵ بعد اصلی شامل الف: تیم خانگی ب: تیم مقابل ج: ملاحضات اقتصادی د: ترویج بازی ه: برنامه ریزی مناسب می­باشد. سوالات ۶ – ۱۲ و ۱۵ در طبقه تیم خانگی قرار می­گیرند که شامل رتبه تیم مورد علاقه شما در جدول، شهرت تیم مورد علاقه شما و رکورد­های برد و باخت تیم مورد علاقه شما می­ شود سوالات ۹ – ۱۴ – ۱۷ – ۲۱ و ۲۲ در طبقه تیم مقابل قرار می­گیرند و شامل شهرت تیم مقابل، عملکرد کلی تیم مقابل، کیفیت کلی بازیکنان تیم مقابل، کیفیت فنی تیم مقابل و بازی هیجان انگیز و هجومی تیم مقابل می­ شود. سوالات ۱۲ – ۲۰ و ۱۹ که شامل سوالات توانایی شما د خرید بلیط، تخفیف در قیمت بلیط و قیمت بلیط شخصی می­ شود در طبقه ملاحضات اقتصادی قرار می­گیرد. سوالات ۹ – ۱۴ و ۱۵ که در طبقه ترویج بازی قرار می­گیرد شامل ترویج فروش (مثل وجود جوایز و فرعه کشی در محل برگزاری رویداد)، اطلاع رسانی مستقیم در مورد برگزاری بازی (ایمیل و sms زدن ) و وجود تبلیغات کافی در مورد بازی می­ شود و در نهایت سوالات ۱۰ – ۱۸ و ۲۲ که در طبقه برنامه ریزی مناسب قرار می­گیرد شامل زمان بازی در روز­های مناسب هفته، اعلام برنامه کل فصل قبل از شروع لیگ و زمان برگزاری بازی در ساعات مناسب روز می­ شود.
روایی و پایایی:
روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط نظر سنجی از اساتید و متخصصان این رشته تعیین شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه تعداد ۳۰ پرسشنامه بین تماشاچیان مسابقه پرسپولیس – راه آهن در تاریخ ۵/۸/۹۲ در ورزشگاه تختی توزیع شد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت و مقدار آلفای کرونباخ ۸۵۹/۰ به دست آمد که در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد. (حیدری ۱۳۹۲)
۵٫۳٫ چگونگی جمع آوری داده ها:
با توجه به جامعه این پزوهش که ساکنین شهرستان تهران می­باشند محقق برای جمع آوری داده ­ها پرسشنامه ­ها را در مکان­های عمومی از قبیل پارک­ها، فروشگا­های زنجیره­ای، مترو، BRT و. . . توزیع و داده ­های تحقیق را جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
۶٫۳٫ روش تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش:
برای تحلیل داده ­های آماری در بخش آمار توصیفی فراوانی پاسخ­ها بررسی شد و آماره­ های بخش توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و واریانس، پاسخ­هایی به دست آمده است و در بخش امار استنباطی از ازمون­های T. TESTو همبستگی پیرسون و روش AHP استفاده نموده ایم. جهت بدست آوردن ارزش هر یک از شاخص­ های در نظر گرفته شده، از مدل AHP استفاده شد. مدل AHP یکی از معرفترین فنون تصمیم گیری چند معیاره است که برای اولین بار توسط ساعتی معرفی گردید اساس این تکنیک بر مبنای مقایسات زوجی بنا نهاده شده است. قابلیت بالای تکنیک AHP در حل مسایل با معیار­های چندگانه در تصمیم گیری، باعث گردیده است که این مدل در زمینه ­های مختلفی همانند تصمیم گیری برای توسعه میدان­های نفتی اندازه گیری عملکرد، کشاورزی و تخصیص منابع و بطور کلی در امر تصمیم گیری، به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. تصمیم گیری بر مبنای مدل AHP با فراهم آوردن درخت سلسله مراتب تصمیم آغاز می­ شود. درخت سلسله مراتب تصمیم عوامل مورد مقایسه و گزینه­ های رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان می­دهد و معمولا دارای چندین سطح می­باشد. در مرحله بعد با انجام مقایسه­های زوجی، وزن هر یک از معیار­ها مشخص و در نهایت منطق AHP به گونه ­ای اوزان نسبی حاصل برای عوامل و گزینه­ ها با همدیگر تلفیق می­ کند تا تصمیم بهینه حاصل آید.
کلیه مراحل اجرای تکنیک AHP با بهره گرفتن از نرم افزار EXPERT CHOICE انجام پذیرفت.
مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP):
بکارگیری روش AHP مستلزم چهار قدم عمده زیر می­باشد:
الف) مدل سازی
در این قدم مساله و هدف تصمیم گیری به صورت سلسله مراتبی از عناصر تصمیم که با هم در ارتباط می­باشند در آورده می­ شود عناصر تصمیم شامل شاخص­ های تصمیم گیری و گزینه­ های تصمیم می­باشد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند شکستن یک مساله با چندین شاخص به سلسله مراتبی از طروح است. سطح بالا بیانگر هدف اصلی فرایند تصمیم گیری است. سطح دوم، نشان دهنده شاخص­ های عمده و اساسی که ممکن است به شاخص­ های فرعی و جزیی­تر در سطح بعدی شکسته شود می­باشد. سطح آخر گزینه­ های تصمیم گیری را ارائه می­ کند.
ب) قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی)
انجام مقایساتی بین گزینه­ های مختلف تصمیم، بر اساس هر شاخص و قضاوت در مورد اهمیت شاخص تصمیم با انجام مقایسات زوجی، بعد از طراحی سلسله مراتب مساله تصمیم، تصمیم گیرنده می­بایست مجموعه ماتریس­هایی که به طور عددی اهمیت را ارجحیت نسبی شاخص ­ها را نسبت به یکدیگر و هر گزینه تصمیم را با توجه به شاخص ­ها نسبت به سایر گزینه­ ها اندازه گیری می­نماید ایجاد کند. این کار با انجام مقایسات دو به دو بین عناصر تصمیم (مقایسه زوجی) و از طریق تخصیص امتیازات عددی که نشان دهنده ارجحیت یا اهمیت بین دو عنصر تصمیم است صورت می­گیرد.
برای انجام این کار معمولا از مقایسه گزینه­ ها با شاخص­ های i ام نسبت به گزینه­ ها با شاخص­ های j ام استفاده می­ شود که در جدول زیر نحوه ارزش گذاری شاخص ­ها نسبت به هم نشان داده شده است.
جدول ۱٫۳٫ ارزش گذاری شاخص ­ها نسبت به هم

 

ارزش ترجیحی وضعیت مقایسه i نسبت به j توضیح
۱


فرم در حال بارگذاری ...

« استفاده از منابع پایان نامه ها درباره :بررسی مسئولیت کیفری در بیماران مبتلا به اختلال خلقی دو ...دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد بررسی تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر واکنش کارکنان به تغییرسازمانی(مطالعه موردی اداره کل ... »
 
مداحی های محرم