یافتههای تحقیق نشان میدهد که شهر بوکان از نظر داشتن نگرش مثبت جامعۀ محلی نسبت به توسعۀ گردشگری و روحیۀ مهماننوازی و برخورد دوستانه ساکنین شهر با غریبهها، از قوتهای اساسی برخوردار میباشد.
بازار
بر اساس یافتههای تحقیق شهر بوکان به دلیل قرار گیری در مسیر ترانزیتی مسافران و کانون مواصلاتی استانهای همجوار دارای حجم زیادی از گردشگران عبوری میباشد.
از نظر کارشناسان وضعیت بازار از نظر حجم گردشگران در محیط داخلی با قوت روبروست و این امر باعث افزایش گردشگران و توسعه صنعت گردشگری در منطقه میگردد. به طور کلی طی مصاحبه های انجام شده با مسئولین و کارشناسان مرتبط به توسعه گردشگری مهمترین بازار و نوع گردشگران ورودی به شهر، گردشگران تجاری میباشند.
۴-۲-۵) در مورد سوال اصلی اول
استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور (شهر بوکان)کدامند؟
یافتههای تحقیق نشان میدهد که با توجه به متغیرهای مدل چرخۀ عمر مقصد باتلر، شهر بوکان یک مقصد نوظهور به شمار میرود و در مراحل اولیه رشد قرار گرفته است و بر اساس ماتریس داخلی و خارجی استراتژی های ارتقای شهر بوکان منطبق با ناحیه تهاجمی میباشد؛ به عبارت دیگر، از فرصتهای بیرونی جهت بهره گیری از نقاط قوت درونی میتوان استفاده کرد؛ این موقعیت نشان میدهد که در زمینه توسعه گردشگری، پتانسیلها و توانمندیهای شهر بوکان تا حدودی بلا استفاده مانده و باید با بهره گرفتن از این استراتژیها از فرصتها و قوتهای موجود، جهت ارتقای گردشگری شهر بوکان استفاده شود. بنابراین نتیجه میگیریم که شهر بوکان با برنامه ریزی جامع برای بازنمایی نقاط قوت، تقویت فرصتها و مقابله با تهدیدها و ضعفها پتانسیل وارد شدن به مرحلۀ رشد و توسعه و طی کردن مراحل چرخۀ عمر مقصد را طبق مدل باتلر دارا میباشد. از این رو برای توسعه شهر بوکان پیادهسازی استراتژی های تهاجمی ذیل پیشنهاد می شود:
حفظ و زنده نگه داشتن آداب و رسوم سنتی؛
تأسیس موزه و گالری های هنری و مردم شناسی جهت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم غنی به گردشگران؛
اجرای تورهای گروهی گردشگری شهری و بازدید از مراکز خرید؛
احداث و توسعۀ مراکز بهداشتی و درمانی (جهت خدمات رسانی به بیمارانی که از شهرهای مجاور میآیند).
بهسازی حمل و نقل و ایجاد راه های ارتباطی با توجه به نزدیکی شهر بوکان به بزرگراه شمال به جنوب غرب کشور و تبدیل شدن آن به مرکز ترانزیت مسافران؛
تأسیس زیرساختهای تأمین آب و برق جهت توسعه گردشگری؛
بهره گیری از دانش نیروهای تحصیل کرده و متخصص جهت مدیریت واحدهای اقامتی؛
بهره گیری از حمایت مسئولان در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری؛
تاکید بر فعالیت های بازاریابی جهت هویت بخشی و معرفی بناهای تاریخی و باستانی؛
بهبود کیفیت خدمات پذیرایی بین راهی با توجه به موقعیت ارتباطی ویژه شهر بوکان؛
توسعه گردشگری تجاری با جذب سرمایه گذاریهای بخش خصوصی؛
ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر).
۵-۲-۵) در مورد سوال اصلی دوم
استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور چگونه الویتبندی میشوند؟
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی الویتهای اجرایی استراتژیها به ترتیب زیر میباشد:
اولویت | استراتژیها | مجموع نمرات جذابیت |
SO1 | بهره گیری از حمایت مسئولان در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری | ۵٫۵۲ |
SO2 | توسعه گردشگری تجاری با جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی | ۴٫۹۵ |
SO3 | ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) | ۴٫۷۶ |
فرم در حال بارگذاری ...