برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیر ها، شاخص های مناسبی اختیار می شود. (سرمد و همکاران،۱۳۸۱،۱۷۰) ۱.
مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیق ترین سطح اندازه گیری را ارائه می دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاس های دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است (مهر علی زاده و چینی پرداز،۱۳۸۴،۳۹) ۲.
۴-۳مدل مفهومی تحقیق
منبع ( چانگ کی ،۲۰۰۸، ۱۵۸)[۱۰۶]
۵-۳ جامعه و نمونه مطالعاتی
جامعه مطالعاتی تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورۀ زمانی سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۸ ، با در نظر گرفتن ویژگی های زیر می باشد:
پایان سال مالی شرکت ۲۹ اسفند ماه باشد.
اطلاعات شرکت در دسترس باشد .
جزء شرکت های واسطه گری مالی و سرمایه گذاری(هلدینگ) نباشد.
امتیاز سالانه رتبه نقد شوندگی شرکت دسترس باشد .
حداقل دارای ۱۵۰ روز معاملاتی باشد .
شرکتها تغییر سال مالی نداشته باشند.
استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه
کرجسی [۱۰۷] مورگان [۱۰۸] و کوهن [۱۰۹] با ارائه یک جدول مدل تصمیم گیری عمومی ولی کاربردی برای تعیین حجم نمونه ، ارائه داده اند . استفاده از این جدول با توجه به سهولت استفاده ، کاربرد فراوانی نزد پژوهشگران یافته است که معایب خاص خود را نیز دارد . این جدول که بر اساس اندازه جامعه و حداکثر خطای پذیرفته شده در پژوهش های رفتاری تهیه شده است به شرح صفحه بعد است .(جواهری زاده ، ۱۳۸۶ )[۱۱۰].
این جدول زمانی کارائی بیشتری پیدا میکند که محقق از واریانس جامعه اطلاع ندارد و نمی تواند از فرمولهای آماری برای محاسبه حجم نمونه استفاده کند .
حجم نمونه | جامعه آماری | حجم نمونه | جامعه آماری | حجم نمونه | جامعه آماری |
۲۹۱ | ۱۲۰۰ | ۱۴۰ | ۲۲۰ | ۱۰ | ۱۰ |
۲۹۷ | ۱۳۰۰ | ۱۴۴ | ۲۳۰ | ۱۴ | ۱۵ |
۳۰۲ | ۱۴۰۰ | ۱۴۸ | ۲۴۰ | ۱۹ | ۲۰ |
فرم در حال بارگذاری ...