حمل و نقل مناسب
۷۹٫۷
قیمت
۷۱٫۹
محیط اطراف
۶۵٫۶
دلایل تجاری
۵۰٫۵
جدول‑۲-۵: عوامل تاثیرگذار بر انتخاب هتل گردشگران خروجی (How Chinese tourist Choose hotels, 2012)
ایمنی
همانطور که میبینید ایمنی و امنیت مسئله اول برای گردشگران خروجی چینی است. ۸۷٪ از مصاحبه شوندگان ایمنی را به عنوان اولویت قرار داده اند. یک دلیل آن ممکن است این باشد که اکثر گردشگران خروجی چین برای اولین بار سفر می کنند. با توجه به داده های به دست آمده از “ووهان نایت[۴۷]” ، ۴٫۵ میلیون گردشگر از ۵۷٫۴ میلیون گردشگر چینی برای اولین بار سفر می کنند. یکی دیگر از دلایل ممکن است که فشار سفر خانوادگی باشد. همانطور که تیم تحقیقاتی گرشگران خروجی چین نشان داده شده است، ۵۵٫۱ درصد از گردشگران از خانواده های هسته ای می باشد. در خانواده های هسته ای چینی، زنان تصمیم گیری بیشتری دارد و آنها بیشتر محافظه کار می باشد.
حمل و نقل
اولویت دوم حمل و نقل مناسب است. در واقع، حمل و نقل مناسب برای همه گردشگران در سراسر جهان مهم است. برای گردشگران چینی نیز این عامل مهم است، آنچه بیشتر از همه این عامل را مهم می کند این است که گردشگران چینی هنوز به سطح مناسبی از انگلیسی برای مکالمات نرسیده اند.
قیمت
گردشگران خروجی چین به قیمت بسیار حساس هستند. به گزارش روزانه JoongAng ، در جشنواره ” کینگ مینگ[۴۸] ” ، مشتریان چینی در طول زمان تخفیف از حد معمول ۱۶۰ ٪ بیشتر در مرکز خرید لوته[۴۹] خرید کرده اند. بنابراین قیمت به همراه تبلیغات رسانه ها و نام تجاری بر مشتریان چینی تاثیرگذار است.
محیط و تجارت
محیط هتل نیز گردشگران چینی را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. هتل ها در ایالات متحده در حال حاضر به اقدام به بکارگیری این عامل گرفته اند. در حال حاضر ورود به سواحل آمریکا به کمک یک فرایند ساده ویزا و رشد طبقه متوسط چین افزایش بی سابقه است.گردشگران چینی در این هتل ها احساس خانه خود را می کنند. این بدان معناست که چای در اتاق، کانگی[۵۰] برای صبحانه و ماندارین[۵۱] به عنوان زبان کارکنان هتل استفاده می شود. ” برنامه خوش آمدید” در هتل های زنجیره ای مانند ماریوت، هیلتون به زبان چینی اجرا می شود و حتی به به تفاوت های فرهنگی ظریف پرداخته است:
مثلا هیچ گروه تور چینی نباید در طبقه ای دارای شماره چهار است باشد زیرا چهار مانند کلمه مرگ در زبان ماندارین ترجمه می شود، یکی از بزرگترین خرافه های چینی رنگ قرمز است که رنگ خوش شانسی است، همراه با تعداد هشت که نشانگر ثروت است .
هتل ماریوت، در حال حاضر چندین صبحانه چینی ارائه می دهد، که بسته به منطقه ای که مسافر از آن سفر می کند، ارائه می دهد: تخم شور اردک[۵۲] و ترشی سبزیجات برای شرق چین و کم و کبد خوک[۵۳] قطعه قطعه شده برای اهالی جنوب ارائه می شود. هتل های زنجیره ای اصلی نیز به آموزش کارکنان برای جلوگیری از عدم درک فرهنگی که بازدید کننده چینی اذیت را ناراحت می کند می پردازد.
بر خلاف گردشگران از کشورهای دیگر، برای گردشگران چینی نام تجاری هتل، دکوراسیون در الویت های بعدی است، اما قیمت، حمل و نقل، محیط مهم است. بنابراین برای مدیران هتل، در صورتی که می خواهند گردشگران چینی را جذب کنند، باید بیشتر بر ایمنی و قیمت به جای خدمات تمرکز داشته باشند (How Chinese tourist Choose hotels, 2012).
تاریخچه روابط گردشگری ایران و چین
پروژه ای دی اس [۵۴]برای ایران
کشور جمهوری خلق چین هر ساله در چارچوب یک طرح جامع بین المللی بر اساس موافقت نامه ها و تفاهم نامه های همکاری دوجانبه ای که با کشورهای مختلف منعقد می سازد، اقدام به انتشار فهرست مقاصد گردشگری مجاز و تایید شده ای دی اس می کند. براساس این طرح، تور گردانان این کشور عمدتا مجاز هستند تورهای گروهی گردشگران چینی را صرفا به کشورهایی گسیل دارند که نامشان در فهرست فوق الذکر درج می باشد. در همین راستا معاونت گردشگری سازمان تلاش ها و اقدامات جدی را جهت جذب تعداد بیشتری از گردشگران چینی به کشور به عمل آورده است که اعم آن ها را می توان به شرح ذیل برشمرد.
برای اولین بار در اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن اولین نشست اطلاع رسانی و آگاه سازی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری چین در شهر پکن برگزار شد و موانع و محدودیت های پیش روی آژانس های چینی با حضور رئیس دپارتمان گردشگری چین، مدیر کل دفتر استانداردهای فنی و نظارت سازمان و سفیر ایران در پکن مورد بررسی قرار گرفت. به دنبال این نشست انعقاد یاداشت تفاهم تسهیل مسافرت گروهی گردشگران چینی به ایران میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی گردشگری جمهوری خلق چین در دستور کار قرار گرفت. در دی ماه ۱۳۸۵ برای درج نام ایران در فهرست مقاصد گردشگری چین یاداشت تفاهم نامه مذکور وارد گردید، موضوع بدون حصول نتیجه تا سال ۱۳۸۹ از دستور کار خارج گردید و مسافران و گردشگران چینی فقط با روادید تجاری می توانستند به ایران سفر کنند. در پیگیری های بخش غیر دولتی دو کشور و همچنین سفارت ایران در پکن، بالاخره در مهرماه ۱۳۸۹ هیاتی به سرپرستی معاونت گردشگری سازمان به پکن عازم شدند. هدف اصلی این ماموریت رفع ابهامات موجود در یاداشت تفاهم مربوط به نهایی شدن گنجاندن نام ایران در فهرست مقاصد گردشگری مجاز کشور چین بود که در جلسات کارشناسی هیات اعزامی با حضور وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکصد و یازدهمین مقصد مجاز برای گردشگران چینی وارد سایت رسمی سازمان ملی گردشگری چین[۵۵] شد و از تاریخ مرداد ۱۳۹۰ حالت اجرایی به خود گرفت. به دنبال درخواست طرف چینی از معاونت گردشگری مبنی بر معرفی ۲۰ آژانس فعال و مورد تایید سازمان برای اجرای تورهای ورودی، فهرست ۲۰ نفره طرف ایرانی با همکاری جامعه تورگردانان، نهایی و برای طرف چینی ارسال شد که متعاقبا طرف چینی ۲۰ آژانس مورد نظر خود را به سازمان معرفی کردند. به منظور اجرای تفاهمنامه، آشنایی رسانه ها و تورگردانان چینی با قابلیت و زیرساخت های گردشگری کشور و انعکاس چهره واقعی ایران در رسانه های چینی، تور آشناسازی ۲۳ نفری ای به دعوت سازمان و متشکل از خبرنگاران و تورگردانان چینی از تاریخ یکم لغایت هفتم خردادماه ۱۳۹۰ وارد ایران شدند. دیدار از جاذبه های گردشگری کشور و برگزاری نشست مشترک کاری تور گردانان ایران و چین از جمله برنامه های مهم این تور بود. در پی سفر ریاست محترم سازمان و هیات همراه به چین در مهرماه ۱۳۹۰ و حضور در نشست کاری با مسئولان گردشگری این کشور از بخش دولتی و خصوصی، مقرر شد تا ایران تسهیلات بیشتری را برای ورود گردشگران چینی به ویژه تسهیل و تسریع صدور روادید را فراهم آورد (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۵۷-۵۸).
مروری بر پیشینه تحقیق
به طور کلی عوامل بسیاری وجود دارد که باعث بروز رفتار فرد می شود. فرایند انتخاب تا رضایت از هتل از سوی گردشگران به دنبال توجه آن ها به تعدادی از عوامل صورت می گیرد که در صورت شناسایی می تواند نقش مهمی در تدوین استراتژی های بازاریابی داشته باشد. تعداد این عوامل بالتبع بسیار گسترده بوده و جنبه های متعددی را در بر می گیرد. از این رو در این قسمت تحقیق سعی داریم با معرفی تحقیقات صورت گرفته در این زمینه و شناسایی عوامل(متغیرها) مهمی که محققان مختلف مورد توجه قرار داده اند، متغیر ها را از حیث پشتوانه علمی تایید کنیم. در واقع اقامتگاه یک بسته بزرگ از مشخصه های ملموس و خدماتی را شامل می شود که اغلب به مراتب بیشتر از وسایل حمل و نقل یا نیازهای مصرف کننده قابل تطبیق است.
حنان سعد کاتارا (۲۰۰۰)
سعد کاتارا[۵۶] (۲۰۰۰) اهمیت معیارهای مختلف هتل را از دیدگاه مسافران تجاری بررسی و به رتبه بندی آن ها با توجه به درجه اهمیت هریک از موارد برای این دسته از مسافران در کشور مصر پرداخت. محقق در این تحقیق ۳۳۰ مسافر تجاری که در فوریه ۱۹۹۹ تا سپتامبر ۱۹۹۹ از اسکندریه بازدید کرده بودند را مورد بررسی قرار داد و موفق شد ۱۳۱ پرسشنامه قابل استفاده به دست آورد. این مطالعه به دنبال پاسخگویی به ۲ سوال زیر است:
مهم ترین ویژگی های هتل برای مسافران تجاری کدامند؟
ترتیب ویژگی ها در هتل های خدماتی مختلف چگونه است؟
او پرسشنامه ای طراحی کرد که دارای ۳ بخش ویژگی های جمعیت شناختی، اطلاعات عمومی و ویژگی های هتل است. نتایج این تحقیق با بهره گرفتن از روش های آماری توزیع فراوانی، میانگین حسابی، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی ساده مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. کاترا نتایج تحقیق را در سه بخش مجزا مشخص کرده است: معیارهای انتخاب هتل برای اولین بار، معیار های تکرار انتخاب و دلایلی که باعث عدم بازگشت به هتل می شود. او مشاهده کرد که استاندارد تمیزی و راحتی در اولیت اول و دوم بوده اند. در تکرار انتخاب ، باز هم تمیزی و راحتی حائز بالاترین الویت هستند و زمانی که از پاسخ دهندگان خواسته شد که مهمترین دلیل عدم بازگشت آن ها به هتل را ذکر کنند بازهم ابتدا تمیزی اتاق و سپس عدم راحتی تخت و رفتار غیر مودبانه کارکنان را متذکر شدند (Hannan, 2000).
چو و چویی (۲۰۰۰)
چو و چویی[۵۷] با بررسی تفضیلی ۳۴۳ گردشگر( ۱۷۳ گردشگر تفریحی، ۱۷۰ گردشگر کاری) به شناسایی عوامل و شاخص های مورد نظر گردشگران برای انتخاب پرداختند. عوامل و شاخص های شناسایی شده آنان برای گردشگران تفریحی به شرح زیر می باشد (Chu, Raymond K.S. and Tat Choi, 2000):
کیفیت خدمات هتل(رتبه بندی زیرمعیارها به ترتیب: میزان کمک کارکنان به مهمانان، میزان درک کارکنان از درخواستهای مهمانان، مؤدب بودن کارکنان، کارایی خدمات، پاکیزگی ظاهر کارکنان و چند مهارتی بودن کارکنان)
هزینه و اعتبار(رتبه بندی زیرمعیارها به ترتیب: بهای اجاره ی اتاق، موقعیت مکانی مناسب هتل، زیبایی و آسودگی محیط هتل، نرخ غذا و نوشیدنی و عضویت هتل در یکی از شرکتهای معروف زنجیرهای)
کیفیت اتاق و عملکرد پذیرش هتل(رتبه بندی زیر معیارها به ترتیب: پاکیزگی اتاق، راحتی تخت/تشک /بالش، سیستم گرمایش و سرمایش اتاق، آگاهی پذیرش هتل از ورود و خروج مهمانان و کیفیت سیستم رزرواسیون هتل)
غذا و سرگرمی (رتبه بندی زیرمعیارها به ترتیب: کیفیت غذا و نوشیدنی، امکانات تفریحی هتل، گوناگونی غذاها و نوشیدنی ها و داشتن بار[۵۸])
ایمنی (رتبه بندی زیرمعیارها به ترتیب: کیفیت زنگ خطر آتشسوزی و احساس مسئولیت کارکنان ایمنی هتل)
فرم در حال بارگذاری ...