اجزاء تشکیل دهنده مهارت های اجتماعی
-
- مهارت های ارتباطی: مهارت های کلامی، غیر کلامی، فرازبانی، مهارت های اولیه در برقراری ارتباط، ارتباط با غریبه ها، برقراری دوستی، ارتباط با جنس مخالف و مهارت های گسترش تعاملات اجتماعی.
-
- مهارت های جرئت ورزی: مهارت های مربوط به توانایی “نه"گفتن، بیان نیازهای خود، شناسایی حقوق خود و دیگران، بیان خشم، انتقاد کردن، انتقاد پذیری، پذیرش محاسن خود، بیان احساسات و عقاید خود، تعریف و قدردانی از دیگران و مهارت های مربوط به خود گویی مثبت.
-
- مهارت های مربوط به پرورش حس همکاری، مسئولیت پذیری و نوع دوستی: مهارت های مربوط به همکاری در مدرسه، همکاری در منزل و همکاری در اجتماع.
-
- مهارت های خود گردانی: مهارت های مراقبت از خود، خود گردانی، هویت یابی، مطالعه و اداره امور مالی خویش.
-
- مهارت های درک اجتماعی و شناسایی ارزش های جامعه: مهارت های مربوط به درک اجتماعی و مهارت های مربوط به شناسایی ارزش های جامعه.
-
- مهارت های مربوط به آشنایی با قوانین و استفاده از سرویس های اجتماعی.
-
- مهارت های شغل یابی و حفظ شغل.
-
- مهارت های پرکردن اوقات فراغت.
-
- مهارت های مقابله ای: مهارت های مربوط به جلب حمایت دیگران، ورزش و تمرین آرمیدگی، تلاش در جهت استقلال مادی و معنوی، تعدیل احساسات، آشنایی با روش حل مسئله، اصلاح باورها و شناخت های غلط، مواجهه با تنیدگی و برنامه ریزی(رندی و میشل،۲۰۰۸؛به نقل از پورمختار،۱۳۹۲).
خصوصیات افراد دارای مهارت های اجتماعی
افراد توانا به لحاظ اجتماعی می توانند با درک و پاسخ دهی به موقعیت های اجتماعی ، به صورت موثر بر محیط اجتماعی خود مدیریت کنند . این افراد دارای خصوصیات زیر هستند :
-
- حساسیت اجتماعی: به درستی مفهوم هر رخداد اجتماعی را می فهمند، یعنی رمزگشایی کردن از نشانه ها (سرنخ های) اجتماعی.
-
- ایفای نقش: افراد و نحوه ی تجربه کردن آنها را درک می کنند.
-
- بینش اجتماعی: موقعیت های اجتماعی و آنچه را که در اجتماع رخ می دهد، درک می کنند.
-
- فهم اجتماعی: جریان ها و عرف اجتماعی نظیر دوستی ها و روابط متقابل اجتماعی را درک می کنند.
-
- بینش روان شناختی: خصوصیات فردی و انگیزش دیگران را درک می کنند.
-
- قضاوت اخلاقی: موقعیت های اجتماعب مربوط به آداب و اصول اخلاقی را ارزیابی می کنند.
-
- ارتباط اجتماعی: نحوه ی مداخله ی موثر و چگونگی تاثیرگذاری بر رفتار دیگران را درک می کنند؛ مهارتی که مستلزم مهار یا کنترل خود می شود.
-
- ارتباط: به درستی، آنچه را که فکر می کنند و حسی را که دارند، به دیگران ابراز می کنند.
-
-
- حل مسئله ی اجتماعی: مشاجره ها را حل می کنند و نحوه ی تاثیرگذاری بر رفتار دیگران برای دست یابی به اهداف مورد نظر را درک می کنند(اماندا وهمکاران[۵۸]،۲۰۰۸).
-
علل نقص در مهارتهای اجتماعی
در مورد علل نقص در مهارتهای اجتماعی نظرات متعددی وجود دارد. برخی روانشناسان معتقدند، مشکلات اجتماعی ممکن است از فقدان انگیزش و تواناییهای شناختی برای کاربرد رفتارهای اجتماعی، ناشی شود. یک دلیل دیگر برای نقص در این مهارتها میتواند این باشد که دانشآموزان ارتباطات غیرکلامی را بد تعبیر میکند. گرشام و الیوت[۵۹](۱۹۹۳) پنج علت را برای نقص در مهارتهای اجتماعی ذکر کردهاند که عبارتاند از:
-
- فقدان دانش کافی؛
-
- نداشتن تمرین و بازخورد کافی؛
-
- عدم دریافت تقویت؛ مشکلات رفتاری؛
-
- فقدان فرصت کافی
روش های آموزش مهارت های اجتماعی
-
- ترغیب دانش آموزان به تجزیه و تحلیل آن چه که مهارت های اجتماعی را شکل می دهند.
-
- آموزش مستقیم مهارت های اجتماعی.
-
- توضیح و مدل سازی اجرای مهارت های اجتماعی: برای نمونه ، هر مهارت را می توان به این شکل نشان داد؛ استفاده از الگوهای زنده؛ ایفای نقش؛ نمایش صامت ( پانتومیم )؛ استفاده از پخش تصویری؛ متوقف کردن فیلم در جاهای حساس، به منظور بحث درباره ی رفتارها و عکس العمل های مناسب.
-
- تقویت رفتارهای مناسب (نه فقط تمرکز بر خلاص شدن از رفتار «بد»).
-
- کمک کردن به دانش آموزان در به خاطر سپردن ارتباط رفتارهای آشکار در موقعیت های مشخص ( مثلاًاگر کسی از تو بپرسد می خواهی بازی کنی، چه پاسخی می دهی؟).
-
- استفاده از بروشور و دفترچه، برای نشان دادن شرایط اجتماعی زندگی واقعی و مشکلات مربوط به مهارت های اجتماعی.
-
- طراحی تکالیف کلاس در جهت افزایش اطمینان، پذیرش، مشارکت و پشتیبانی متقابل بین دانش آموزان، اهمیت دادن به مهارت ها و دانش های گوناگون.
-
- درخواست از دانش آموزان برای این که گام های هر مهارت را به طور شفاهی تمرین کنند.
-
- ارائه ی بازخورد واضح: نشان دادن این که کدام یک از گام های مهارت با موفقیت انجام شدند و کدام ها به پیشرفت بیشتر احتیاج دارند ( مثلاً تو این بار خوب با گروه بازی کردی؛خیلی قشنگ مشارکت می کردی؛ دفعه ی بعد می توانی سعی کنی با دو نفر در گروه صحبت کنی)(چن وهمکاران[۶۰]،۲۰۰۱؛ به نقل ازپورمختار،۱۳۹۲).
رویکرد جدید در تدریس مهارتهای اجتماعی
روشهای تدریس مهارتهای اجتماعی زیر عنوان سه رویکرد نظری دستهبندی میشوند (شرطیسازی عامل، یادگیری اجتماعی، و شناختی ـ رفتاری) که از لحاظ تمرکز درمانی (برای مثال، تفکر کودکان، مهارتهای حل مسئله و رفتار کودکان)و فعالیتهای مربوط به شیوههای درمان (برای مثال، الگودهی و تقویت رفتارهای مناسب) متفاوت هستند چهار فرایند اساسی زیربنای روشهای مداخله در مهارت اجتماعی را تشکیل میدهند. این فرایندها «متغیرهای آموزشی» نامگذاری شدهاند که شامل آموزش، تمرین، تقویت، بازخورد و فرایندهای کاهشی هستند.
رویکرد جدید یا رویکرد «کلاسپذیرا[۶۱]»برنامه مهارتی مجزایی نیست، بلکه در آن تلاش بر این است که مهارتهای اجتماعی در کارکردهای روزانه مدرسه گنجانده شود. این مهارتهای ضمنی همه سطوح پیشگیری (اولیه، ثانویه و ثالث) را شامل میشوند و میتوان آن ها را در مدرسه (راهروها و غذاخوری)، اتوبوس و زمین بازی تمرین کرد(سلیمانی،۱۳۹۰: ۳۶).
هفت اصل راهنمای این رویکرد عبارتاند از:
فرم در حال بارگذاری ...