بانک ها و مؤسسات مالی، به طور ذاتی حیاتی وابسته و منوط به مشارکت و تعامل با مشتریان دارند و تقویت این میزان مشارکت با هدف افزایش سهم از بازار، شالوده و بنیان رقابتی شده است که از طریق تنوع بخشی در خدمات و نحوه ارائه آن ها، اعمال تخفیف در هزینه و تسهیل در فرایند ارائه خدمات واستفاده گسترده از ابزارهای ارتباطی و رسانههای جمعی نمود مییابد (برزین، ۱۳۸۹). رسانه[۲۰]، وسیله، مرکب یا محملی است که پیام به وسیله آن از یک محیط به محیط دیگری انتقال داده می شود(بلوریان، ۱۳۷۶). و یکی از وظایف مهم آن، ارتباط است که نقش مهمی در تبلیغات و بازاریابی دارد(خوبه، ۱۳۸۶). تبلیغات از طریق انواع مختلف رسانه ها ارائه میگردد. رسانه های مختلف به علت تاثیرگذاری های متفاوت بر مخاطب، واکنشهای متفاوتی را به همراه خواهند داشت. بنابرین ، می توان به جرات اظهار داشت انتخاب رسانه تبلیغاتی، عامل مهمی در موفقیت هر فعالیت تبلیغاتی است (آدولجو[۲۱] و همکاران، ۲۰۰۹).در خصوص بانکها میتوان گفت انتخاب ابزارهای تبلیغاتی بانکداری به گروههای هدف بانک بستگی دارد(مایالنکیس [۲۲]، ۲۰۰۸). با این فرض که هر رسانه دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است، استفاده از الگوهای ترکیبی که در آن یک یا چند رسانه رهبر وجود دارد و از سوی سایر رسانه ها حمایت می شود، مناسب است. یکی از وظایف مهم هر بازاریاب، تعیین مؤثرترین ترکیب تبلیغاتی است. انتخاب رسانه خود یکی از تصمیمات اساسی برنامه تبلیغاتی است. به عبارت دیگر، مدیران بازاریابی به هنگام تهیه یک برنامه تبلیغاتی باید همواره کار را با شناسایی و تعریف بازار هدف و انگیزش های خریدارآغاز کنند(کاتلر، ۱۳۸۸).
۲-۲-۵-۱-۲-۱ استفاده از تبلیغات برای کمک به فروش خدمات بانک
بانکها به دلایل زیر برای فروش خدمات خود تبلیغ میکنند:
- به منظور ایجاد تصویری عمومی
این تصویر ممکن است از بانکی به بانک دیگر متفاوت باشد و ممکن است بانکها با عناوینی مانند: بانکی که معامله با آن آسان است، بانک ایمن و مطمئن، بانکی که دارای تجهیزات مدرن و …… تبلیغ نمایند، تا تصویر مطلوبی از خود در بین افراد جامعه ایجاد کنند.
- برای بیان منافع حاصل از خدمات بانکی
مانند داشتن حساب جاری برای افراد که موجب تسهیل در انجام معاملات روزمره می شود(ونوس، ۱۳۸۳).
۲-۲-۵-۱-۳ تعداد شعب و تأثیر آن در جذب منابع
با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان و محلهای مورد نظر مشتریان عاملی تعیینکننده در جذب و نگهداری مشتریان است، به همین دلیل امروزه بانکها به ایجاد شعب در مناطق مختلف پرداختهاند. تا ضمن ارائه خدمات بهتر، حوزه وسیعتری را تحت پوشش قرار دهند(روستا و سایرین ۱۳۸۰) برای کاهش هزینه ها، گسترش سهم بازار، ارائه خدمات آسایش بیشتر به مشتریان، بانکها، طرحها و محلهای جدیدی را برای شعب خودشان آزمایش میکنند. یکی از این دفاتر شعبه، سوپرمارکت یا فروشگاه بزرگ با خدمات کامل عملیات در یک فضای استیجاری، در درون فروشگاههای بزرگ است. که این شعبه برای آسایش بیشتر مشتریان تمام روزها و حتی اغلب شبها همانند سوپرمارکت باز است(لورنس[۲۳] و همکاران، ۱۹۹۶).
۲-۲-۵-۱-۴ تأثیر عامل استقرار مکانی شعب مؤسسات مالی و بانکها در جذب منابع مالی
در عصر حاضر به دلیل وجود رقابت بین بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری برای جذب بیشتر منابع، تسلط بر مؤلفه های مؤثر بر تجهیز منابع مالی اهمیت ویژهای یافته است. یکی از مؤلفه های تأثیرگذار بر تجهیز منابع پولی در بانکداری نوین توجه به مطلوبیت محل استقرار مکانی بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری است.
با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان و محلهای مورد نظر مشتریان عاملی تعیینکننده در جذب و نگهداری مشتریان است. به همین دلیل امروزه بانکها و دیگر سازمان های خدماتی به ایجاد شعب در مناطق مختلف پرداختهاند تا ضمن ارائه خدماتی بهتر، حوزه وسیعتری را تحت پوشش قرار دهند. مکان استقرار شعب بانکها و مؤسسات مالی، محرکی مهم در جذب مشتریان است و بازاریابان بانکی باید آن را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. بنابرین، بانکها برای احداث شعب نیاز به ارزیابی و امکانسنجی دقیق دارند و برای امکان فعلی نیز باید بازاریابی بانکی بهعمل آید(یزدانی دهنوی،۱۳۸۵). از این رو، لازم و ضروری است تا مکان استقرار بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و خدمات آنها بهینه انتخاب شوند تا ضمن ارائه خدمات به مشتریان از بالاترین میزان بازدهی در برابر هزینه راه اندازی برخوردار شوند و از ظرفیت مکان استقرار در بالاترین حد ممکن استفاده شود. بهعنوان مثال تحقیقات نشان میدهد که رضایت مشتریان رابطه مستقیمی با مکان دسترسی به خودپردازها دارد( بامداد و رفیعی، ۱۳۸۷).
با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان و محلهای مورد نظر مشتریان، عاملی تعیین کننده در جذب و نگهداری مشتریان است. به همین دلیل امروزه بانکها و دیگر سازمانهای خدماتی به ایجاد شعب در مناطق مختلف پرداختهاند تا ضمن ارائه خدماتی بهتر، حوزه وسیعتری را تحت پوشش قرار دهند. مکان استقرار شعب بانکها و مؤسسات مالی، محرکی مهم در جذب مشتریان است و بازاریابان بانکی باید آن را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قراردهند. بنابرین بانکها برای احداث شعب نیاز به ارزیابی علمی و امکان سنجی دقیق دارند و برای اماکن فعلی نیز باید بازاریابی بانکی به عمل آید. واقع شدن شعب یک بانک در فاصله مکانی و زمانی مناسب، استقرار شعب یک بانک در اماکن مهمی مانند شهرکهای صنعتی و مسکونی و اماکن تجاری و استقرار شعب در نزدیکی پارکینگهای عمومی از جمله پارامترهایی هستند که بر سپردهگذاری مشتریان در بانکها تأثیر میگذارند) یزدانی دهنوی، ۱۳۸۵).
تئوری مکانی برای اولین بار توسط آلفرد وبر در سال ۱۹۰۹ مطرح گردید، وی نحوه قرارگیری یک انبار کالا را به نحوی در نظر داشت که میزان فاصله مکانی بین انبار کالا و مشتریان کالا برابر با حداقل ممکن باشد. این مسأله در سال ۱۹۶۵ توسط ایزارد با بررسی نحوه پراکنش واحدهای صنعتی و کاربریهای ارضی مورد تکمیل قرار گرفت. مطالعات مکانی از جمله مسایل مهم در حفظ شرایط بهینه خدماتی و رقابتی است که توجه به آن سبب کاهش هزینه ها و موفقیت واحدهای صنعتی می شود. یک مسأله مکانی، عبارت است “چگونگی تخصیص منابع محدود فضای جغرافیایی ” که در شکل ساده آن یک یا چند مرکز خدماتی “سرویس دهنده ها” به مجموعه ای از متقاضیان “مشتریان “موجود در حوضه نفوذ خود خدمات عرضه میکنند( مارگریت[۲۴]، ۱۹۸۹).
۲-۲-۵-۱-۵ نقش عامل محیط داخلی شعب در جذب منابع مالی
یک محیط خوب می تواند بر رشد ارزشهای پتانسیل و افزایش توان و بهره برداری آنان اثرگذار باشد، به همین دلیل محیط کار برای رهبران و مدیران و سازمان های بزرگ ار اهمیت بالایی برخوردار است.
فرم در حال بارگذاری ...