* فصل دوم
این فصل مروری فشرده بر ادبیات حسابداری و مالی در زمینه تحقیق دارد و ضمن اشاره به مباحث تئوریک مطرح شده، تاریخچه مختصری از تحقیقات انجام شده که به نوعی با موضوع تحقیق در ارتباط هستند، ارائه خواهد شد.
* فصل سوم
در این فصل توضیحات تفصیلی راجع به روش تحقیق و مدلهای مورد استفاده در آزمون فرضیهها ارائه شده و اهم روشهای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق و تجزیه و تحلیل و محاسبات انجام شده مطرح خواهد شد.
* فصل چهارم
در این فصل با بهره گرفتن از اطلاعات جمع آوری شده، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار خواهد گرفت.
* فصل پنجم
در این فصل ضمن بیان خلاصهای از موضوع تحقیق و روش تحقیق، نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد. همچنین پیشنهاداتی که میتواند در تحقیقات آتی مورد استفاده قرار گیرد، ارائه می شود.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
هدف از ارائه این فصل بررسی رابطه بین کارایی هیئتمدیره و ریسک کوتاهمدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران میباشد. بدین منظور در بخش اول ابتدا تعریف مفاهیم مرتبط با هیئتمدیره تشریح گردید. در بخش دوم به تعریف وانواع ریسک پرداخته می شود ، و در نهایت نیز بررسی خلاصه ای از تحقیقات صورت گرفته در ایران و دیگر کشورها که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با موضوع تحقیق مرتبط هستند و نتایج به دست آمده از آن ارائه میگردد.
۲-۲) هیئت مدیره
۲-۲-۱) تعریف هیئت مدیره
در تعریف هیئت مدیره می توان گفت که مجموعه ای از افراد هستند که به منظور شکل بخشیدن به فعالیتهای مختلف به منظور انجام صحیح امور هر سازمان برای رسیدن به اهداف نهایی و اتخاذ تصمیمهای پی در پی و صحیح درباره مسائل متفاوت به منظور فائق آمدن بر مشکلات ضمن مشارکت با هم برای رسیدن به هدفهای پیشبینی شده همکاری میکنند .
۲-۲-۲) وظایف هیئت مدیره
هیئت مدیره جز در مواردی که اتخاذ تصمیم در باره آن ها در صلاحیت مجامع عمومی قرار دارد با رعایت قوانین و مقررات جاری و اساسنامه ، صلاحیت اداره امور تعاونی را دارا است و در همین زمینه قانون وظایف و اختیارات هیئت مدیره را به شرح ذیل تعیین میکند .
-
- دعوت از مجمع عمومی عادی و فوق العاده
-
- اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوطه
-
- تعیین و نصب ، عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر کارهای وی و پیشنهاد میزان حقوق و مزایای مدیر عامل و آیین نامه مربوط به وظایف و اختیارات وی به مجمع عمومی عادی برای تصویب.
-
- قبول درخواست عضویت داوطلبان
-
- اخذ تصمیم درباره انتقال سهم اعضاء به یکدیگر
-
- دریافت استعفای هر یک از اعضای هیئت مدیره ( قبول استعفای جمعی اعضاء هیئت مدیره در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است )
- نظارت بر هزینه های جاری شرکت و رسیدگی به حسابها و ارائه نتایج آن به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارشهای مالی و ترازنامه و حساب سود وزیان به مجمع عمومی عادی .
۲-۲-۳) تفکیک وظایف اعضای هیات مدیره :
یکی از محورهای تحولات اخیر در مباحث نظام راهبری شرکت، تاثیر قانون سربینز اکسلی (به عنوان مکانیزم برونسازمانی) در برجسته شدن نقش نظارتی مکانیزم های داخلی آن است. تفکیک دقیق وظایف مدیریت اجرایی از مدیریت غیراجرایی، برجستهتر شدن نقش نظارتی مدیریت غیراجرایی و تعیین حوزه های مسئولیت آن ها و ضرورت داشتن دانش حسابداری و مالی به عنوان یکی از شرایط احراز پست در مورد حداقل یک نفر از مدیران غیراجرایی و آگاهی بقیه اعضا از مسائل حسابداری و مالی، برخی از تحولات اخیر است. افزون بر این، نقش کمیتههای هیئت مدیره (شامل مدیران غیراجرایی) در مورد کنترلهای داخلی، ارتباط با حسابرسان داخلی و مستقل و… بسیار برجسته شده و از وظایف مدیران اجرایی کاملاً تفکیک گشته است.
در ایران، قانون تجارت مصوب ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱، اساس و چارچوب قانون تجارت موجود را تشکیل میدهد. نظر به قدمت منابع آن، که دارای نواقص فراوانی بود، قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مشتمل بر ۳۰۰ ماده پس از تصویب در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۴۷ جانشین مواد ۲۱ تا ۹۴ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ شد. به نظر میرسد که اصلاحیه مذکور نیز تغییر بااهمیتی در چارچوب اولیه قانون تجارت ایجاد نکرده است. همچنین در قانون پیشین و اصلاحیه انجام شده به مقوله وظایف هیئت مدیره و تفکیک وظایف توجه چندانی نشده است. امید است در اصلاحیه قانون تجارت به این مهم توجه شده و مورد عنایت قرار گیرد و افزون برآن آییننامه حاکمیت شرکتی مورد نظر بورس اوراق بهادار پس از اصلاحات لازم، مورد استفاده شرکتهای پذیرفته شده در بورس قرار گرفته و پس از ارزیابی مجدد اجرای آن برای تمام شرکتهای سهامی الزامی شود.
۲-۳) ریسک
۲-۳-۱ ) تعریف ریسک و اهمیت آن
ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد.[۱] اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ بههمین جهت بهدلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک میتوان آنرا مدیریت و کنترل کرد. ا ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف میشود که اولی بهمعنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است ( راعی و سعیدی ، ۱۳۸۷).
ریسک در اصطلاح عبارت است از امکان تفاوت بازده واقعی (برحسب ریال یا درصد) از بازده مورد انتظار.[۳] همچنین در مدیریت مالی، ریسک به وضعیتی گفته میشود که در آن وقوع پیشامدها احتمالی است ( مصباحی مقدم و صفری ، ۱۳۸۸).
مفهوم ریسک از اوایل قرن حاضر وارد ادبیات مدیریت مالی گشته است. چرخ عمر این مفهوم از سطح مبانی نظری شروع شده و سپس به سطح ارائه الگوهای فکری متفاوت از ریسک رسید. بعد از سیر این دو مرحله از سطوح تحلیلهای ذهنی به تحلیلهای عینی رسیده و با بهرهگیری از آمار و ریاضی به اندازهگیری ریسک به صورت کمّی منتهی شده است ( بقایی حسین آبادی ، ۱۳۸۰).
مارکویتس[۱](۱۹۲۷) دانشمند آمریکایی، اولین کسی بود که مقوله ریسک را کمّی کرد. وی اعلام داشت که تصمیمهای مالی باید بر اساس ریسک بازده انجام شود. یعنی در یک سطح مشخص بازده، کمترین ریسک و در یک سطح مشخص ریسک، بیشترین بازده را نصیب سرمایهگذار میکنند ( شیوا و میکائیل پور ، ۱۳۸۲).
فرم در حال بارگذاری ...