وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های پایان نامه درباره :محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی- فایل ۵

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

برونر

 

ارائه مسائل بهت انگیز

 

تفکر شهودی

 

دریافت اصول و مفاهیم

 

اکتشاف و یادگیری

 

 

 

آزوبل

 

تحریک کنجکاوی ذهنی با ارائه پیش سازمان دهنده ها

 

کنجکاوی،دستکاری،درک و فهم

 

معنی دار شدن مطلب جدید

 

کشف روابط و یادگیری

 

 

 

دیویی

 

ارائه مسائل

 

تفکر علمی

 

راه حل

 

حل مسائل و یادگیری

 

 

 

نکته مهمی که در روش حل مساله مورد توجه است ارائه محتوا به صورت مساله است تا یادگیرنده نسبت به آن حساس شده و نسبت به حل آن برانگیخته شود. رومی (۱۹۶۸) نیز اصرار می ورزد که محتوا باید به شکلی باشد که فرد را نسبت به یادگیری برانگیزد. از این جهت رومی محتوایی را که سوالاتی مطرح می سازد و بلافاصله به آن پاسخ نمی دهند را در زمره محتوا و جملات فعال دسته بندی می کند.
در مورد مساله انگیزشی دانش آموز برای یادگیری که مورد توجه برونر (۱۹۷۲) در “یادگیری اکتشافی” و آزوبل (۱۹۶۸) در “یادگیری معنادار” و دیویی (۱۹۳۸) در “شیوه پژوهش” و از نظر پیاژه (۱۹۷۲) در “یادگیری شناختی” است، از دست دادن تعادل می باشد. رومی آن دسته از مقولات محتوایی را که به صورت عبارتی مطرح می شوند که برای جلب توجه هستند در زمره مقولات فعال دسته بندی می کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در زمینه نقش یادگیرنده در جریان یاددهی – یادگیری، رومی معتقد است که آموزش علوم باید به شیوه تجربی، آموزشی و آزمایشگاهی محور باشد. اگر چه کتاب درسی نقش مهمی را در یادگیری بازی می کند، ولی رومی معتقد است که در حد امکان یادگیرنده خود باید در آزمایشگاه موضوعات را مورد بررسی قرار دهد و در همه حال فعالیت باید به عهده یادگیرنده باشد.
ویلیام رومی در مورد فعالیتهای آموزشی مراحل زیر را پیشنهاد می کند که با حل مساله دیویی همخوانی کامل دارد و در جدول زیر نظرات رومی با دیویی در زمینه مراحل فعالیت های آموزشی مقایسه می گردند .(صداقت، ۱۳۷۴ ، ص ۳۲).
جدول شماره (۲-۲) مقایسه مراحل فعالیتهای آموزشی از نظر رومی و دیویی

 

 

مراحل فعالیتهای آموزشی ازنظر رومی

 

مراحل فعالیتهای آموزشی
از نظر دیویی

 

 

 

۱- مساله را طرح و بیان می کند.

 

۱- شناخت مساله

 

 

 

۲- طرحی برای حل آن در نظر می گیرد.

 

۲- تعریف و تبیین مساله

 

 

 

۳- به جمع آوری اطلاعات لازم می پردازد.

 

۳- پیشنهاد راه حل احتمالی

 

 

 

۴- پس از حل مساله آن را تعمیم می دهد.

 

۴- جمع آوری اطلاعات

 

 

 

۵-قبول یا رد راه حل
احتمالی(حل مساله)


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی تأثیرگذاری های موالی بر تفسیر قرآن کریم- فایل ۱۹راهنمای نگارش مقاله درباره جایگاه زن در قوانین؛ بررسی تطبیقی مباحثات و مصوبات مجالس ... »
 
مداحی های محرم