مأخذ: نتایج تحقیق و محاسبات پژوهشگر
** ضریب همبستگی در سطح ۰۱/۰ معنی دار است.
۴-۳-۳-۱- رابطه بین حاشیه بازاریابی با مسیر فروش انتخابی باغداران پرتقال
برای تحلیل از روش تجزیه واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج حاصل از روش تجزیه واریانس یک طرفه نشان میدهد بین گروه های مسیر فروش اختلاف معنی دار وجود دارد یعنی حداقل یکی از کانالهای فروش با بقیه تفاوت معنی داری دارد و فرض مبنی بر این که متوسط حاشیه بازاریابی باغداران در ارتباط با مسیرهای مختلف فروش مساوی است رد می شود، آماره F به دست آمده از جدول ANOVA در این تحلیل۳۸/۴۵ به دست آمده است که به توجه به سطح معنی داری در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنی دار میباشد. همچنین آزمون مقایسه میانگین مربوط به مسیرهای مختلف فروش با سطوح حاشیه بازاریابی محصول بر اساس الگوی توکی و دانکن انجام شد که در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنی دار بوده است و نتایج زیر بدست آمده است:
باغداران دارای متوسط حاشیه بازاریابی مشابه که فروش آنها به شیوه مستقیم به خرده فروشی و مصرف کننده بوده در گروه یک، تولیدکنندگانی با مسیر فروش از طریق میدان در گروه دو و آنهایی که مسیر فروش حق العملکاری و سلف خر را انتخاب کرده بودند در گروه سوم قرار گرفتند. کمترین میزان حاشیه بازاریابی مربوط به زمانی است که باغداردر گروه یک و بیشترین میزان آن مربوط به زمانی است که باغدار در گروه سه قرار میگیرد یعنی زمانیکه محصول خود را به سلف خر میفروشد.
۴-۳-۳-۲- رابطه بین مهارتهای بازاریابی و میزان خود مصرفی باغداران پرتقال
برای ارزیابی وجود رابطه بین این دو متغیر از روش محاسبه ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده شده است. مقدار این ضریب برابر با ۶۱۳/۰ به دست آمده است که با توجه به سطح معنی داری آن (=۰٫۰۰ sig) در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنی دار میباشد. نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان خود مصرفی مربوط به تولیدکنندگان با سطح مهارتی بسیار خوب و کمترین میزان خودمصرفی مربوط به تولید کنندگان با سطح مهارتی بسیار ضعیف می باشد. همچنین تولیدکنندگانی که محصول خود را به شیوه سلف فروخته اند دارای کمترین میزان خود مصرفی و آنهایی که پرتقال خود را برای فروش به میدان فرستادند دارای بیشترین میزان خود مصرفی می باشند.
۴-۳-۳-۳- رابطه بین میزان کل فروش با مسیر فروش انتخابی باغداران پرتقال
برای آزمون این فرضیه از روش های تجزیه واریانس یک طرفه و تست کروسکال والیس استفاده شد. تست کروسکال والیس با توجه به مقدار ضریب کای دو بدست آمده(۷۳/۱۳۳) با درجه آزادی ۳ و سطح معنی داری مربوطه(sig=0.00) وجود رابطه بین دو متغیر را در سطح ۹۹ درصد معنی دارنشان میدهد. نتایج حاصل از روش تجزیه واریانس یک طرفه نشان میدهد بین گروه های مسیر فروش اختلاف معنی دار وجود دارد و فرض مبنی بر این که متوسط میزان کل فروش باغداران در ارتباط با مسیرهای مختلف فروش مساوی است رد میشود، آماره F به دست آمده از جدول ANOVA در این تحلیل۸۳/۷۱ به دست آمده است که به توجه به مقدار(=۰٫۰۰ sig) در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنی دار میباشد. همچنین آزمون مقایسه میانگین مربوط به مسیرهای مختلف فروش و بازاریابی محصول بر اساس الگوی توکی و دانکن انجام شد که در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنی دار بوده است و نتایج زیر بدست آمده است:
باغداران دارای متوسط کل فروش مشابه که مسیر فروش سلف خری را انتخاب کرده بودند در گروه یک، تولیدکنندگانی که فروش آنها به شیوه مستقیم به خرده فروشی و یا حق العملکاری بوده در گروه دو و آنهایی که مسیر فروششان از طریق میدان بود در گروه سوم قرار گرفتند.کمترین میزان میانگین کل فروش مربوط به حالتی است که باغداردر گروه یک و بیشترین میزان آن مربوط به حالتی است که باغدار در گروه سه قرار می گیرد یعنی زمانیکه پرتقال خود را به میدان دار میفروشد.
همچنین میانگین کمترین و بیشترین میزان کل فروش باغداران در حالتی بوده که محصول اصلی باغ پرتقال بوده است و این نشان دهنده تراکم بالای باغداران دارای باغ پرتقال و برعکس تراکم بالای پرتقال در باغ باغداران و در نتیجه اهمیت این محصول پرتقال در سبد مصرفی خانوار و تولید پرتقال شهرستان میباشد.
۴-۳-۳-۴- رابطه بین دانش بازاریابی و فروش باغداران و مسیر فروش محصول آنها
با توجه به ماهیت این دو متغیر که اولی بصورت رتبه ای و دومی بصورت اسمی می باشد، برای آزمون از تست کروسکال والیس۱ استفاده شد. در این تست با توجه به مقدار ضریب کای دو بدست آمده(۷۷/۶) با
۱-Kruskal-Wallis Test
درجه آزادی ۳ و سطح معنی داری مربوطه(sig=0.079) وجود رابطه بین دو متغیر را معنی دارنشان نمیدهد. چرایی این قضیه و عدم معنی داری رابطه این دو متغیر میتواند قابل بحث باشد. ولی قدر مسلم اینکه باغداران با دانش بازاریابی بالاتر به منظور منفعت بیشتر مسیر فروش ارجحتر از منظر درآمدی را بایستی انتخابکنند.
۴-۳-۴- عوامل مؤثر در رفتار باغداران در انتخاب مسیر فروش
این که تولیدکننده محصول پرتقال، برای فروش محصول خود با انگیزه و کسب درآمد بیشتر چه تدابیری اتخاذکند و کدام مسیر و کانال فروش را انتخاب کند بسیار حائز اهمیت است. در این بین یکسری عوامل بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که در این تحقیق نیز به منظور آشنایی با این شاخصها ابتدا به وضعیت توزیع فراوانی باغداران در انتخاب مسیر فروش با توجه به این شاخصها پرداخته می شود و سپس میانگین بعضی از آنها را در مسیرهای مختلف فروش به دست آورده و در نهایت با بهره گرفتن از تست کروسکال-والیس، مقدار ضریب کای دو و نتایج جدول ANOVA مهمترین این شاخصها انتخاب میگردند.
*اکثریت باغدارانی که مسیر فروش سلف را انتخاب کردند دارای ویژگیهای زیر میباشند:
۱- علاوه بر پرتقال تولیدکننده محصولاتی از مرکبات بودند که نسبت به محصول اصلی مرکبات یعنی پرتقال قیمت پایینتری داشتند یا از بازار مناسب جهت فروش آنها اطمینان کافی وجود نداشت.
۲- دارای تجربه کاری ۳ تا ۱۲ سال بودند. ۳- در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بودند.
۴- میزان تحصیلات آنها ۸ تا ۱۲ سال بوده است. ۵- دارای ۱ تا ۹ سال فعالیت در باغ فعلی بوده اند.
۶- دارای کار غیر باغی بوده اند. ۷- ۴۵ تا ۶۰ درصد درآمد سالانه آنها از غیر باغداری بوده است.
*اکثریت تولیدکنندگانی که پرتقال خود را به میدان دار فروختند دارای ویژگی های زیر می باشند:
۱- تولیدکننده پرتقال بودهاند. ۲- دارای تجربه کاری ۲۱ تا ۳۰ سال بوده اند.
۳- در رده سنی ۴۵ تا ۵۵ سال بودند. ۴- میزان تحصیلات آنها ۸ تا ۱۲ سال بوده است.
۵- دارای ۱۸ تا ۲۷ سال فعالیت در باغ فعلی بوده اند. ۶- کار غیر باغی نداشتند.
۷- درآمد غیرباغداری نداشته یا کمتر از ۱۵ درصد درآمد سالانه آنها از غیر باغداری بوده است.
*اکثریت باغدارانی که پرتقال خود را بطور مستقیم فروختند دارای ویژگی های زیر می باشند:
۱- در این مطالعه تولیدکننده فقط محصول پرتقال بودهاند. ۲- دارای تجربه کاری ۱۲ تا ۲۱ سال بوده اند.
۳- در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال قرار داشتند. ۴- میزان تحصیلات آنها ۸ تا ۱۲ سال بوده است.
۵- دارای ۱۸ تا ۲۷ سال فعالیت در باغ فعلی می باشند. ۶- کار غیر باغی نداشتند.
۷- درآمد غیرباغداری نداشته یا کمتر از ۱۵ درصد درآمد سالانه آنها از غیر باغداری بوده است.
*اکثریت باغدارانی که مسیر فروش پرتقال آنها حق العملکاری بوده دارای ویژگی های زیرمی باشند:
۱- در این مطالعه تولید کننده فقط محصول پرتقال بوده اند. ۲- دارای تجربه کاری ۳ تا ۱۲ سال بودند. ۳- در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال قرار داشتند. ۴- میزان تحصیلات آنها ۸ تا ۱۲ سال بوده است. ۵- دارای ۹ تا ۱۸ سال فعالیت در باغ فعلی میباشند. ۶- ۵۰ درصد آنها کار غیر باغی نداشتند. ۷- درآمد غیرباغداری نداشته یا کمتر از ۱۵ درصد درآمد سالانه آنها از غیر باغداری بوده است.
جدول ۴-۴۸: میانگین شاخصهای رفتاری باغداران در مسیرهای مختلف فروش ارقام پرتقال
شاخص
مسیر فروش
مساحت باغ (هکتار)
درآمد غیر باغی از کل درآمد (درصد)
تعداد سال های فعالیت در باغ فعلی
تحصیلات (سال)
سن (سال)
تجربه کاری (سال)
فرم در حال بارگذاری ...