(طالبی و همکاران، ۱۳۹۲، ۲۵)
منظور از سرمایه ارتباطی، کلیه دانش قرار گرفته شده در روابط یک سازمان با محیط خود شامل مشتریان، و شرکا است که به عقیده بنتیس (۱۹۹۸)، مهمترین جزء یک سرمایه ارتباطی، سرمایه مشتری است به خاطر اینکه موفقیت یک سازمان در گرو سرمایه مشتری آن است. بونفر[۸۱] (۲۰۰۳) نیز، خاستگاه سرمایه ارتباطی را روابط میان افراد موجود در یک گروه یا دسته خاص میداند. به طور کلی ابعاد و شاخص های سرمایه فکری در شکل شماره (۲-۱۴)، تشریح گردیده است. (طالبی و همکاران، ۱۳۹۲، ۲۵ و ۲۴)
۲-۲۰- پیشینه تحقیق
۲-۲۰-۱- پیشینه داخلی
-
- شجاعی و باغبانیان (۱۳۸۸) در تحقیقی با عنوان «بررسی ارتباط سرمایه فکری و عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران» که هدف آن، تحقیق در مورد سه عنصر سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری و روابط داخلی آنها در صنعت بانکداری استان کردستان با حجم نمونه ای برابر ۱۰۲ نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و داده ها از طریق پرسشنامه و توسط مدیران و معاونان ارشد شعب بانک های استان کردستان پاسخ داده شد. نتایج تحقیق نشان دهنده اثرگذاری مثبت هریک از اجزای سرمایه ی فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری است که به ترتیب سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری دارای بالاترین اثرگذاری هستند.
-
- سید نقوی و همکاران (۱۳۸۹)، در تحقیقی با عنوان «فرهنگ و استراتژی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی با نگاهی بر مدیریت دانش» به بررسی نقش میانجی گر مدیریت دانش بین فرهنگ و راهبرد با اثربخشی سازمانی با نمونه ای به حجم ۱۸۳ نفر از کارکنان بانک ملت پرداختند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت آنها به این نتیجه رسیدند که مدیریت دانش کاملاً در رابطه بین فرهنگ و اثربخشی سازمانی و نسبتاً در رابطه بین راهبرد و اثربخشی سازمانی نقش میانجی بازی می کند.
-
-
- در تحقیقی که کشاورزی و رمضانی (۱۳۸۹)، با عنوان «بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز» به بررسی و مطالعه این روابط پرداختند. جامعه آماری این تحقیق معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی شهرداری مشهد با نمونه ای به حجم ۷۷ نفر تعیین شده برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید. آنها به این نتیجه رسیدند که بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی در سازمان مرکزی شهرداری مشهد رابطه معناداری وجود دارد.
-
-
- در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش» که در شرکت ملی نفت ایران در تهران با نمونه ای به حجم ۷۰ نفر از بین مدیران و کارشناسان شرکت ملی نفت ایران به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و انجام شد و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه معنی دار بین فرهنگ سازمانی و فرآیندها و ابعاد مدیریت دانش در این سازمان می باشد. (حقیقت منفرد و هوشیار، ۱۳۸۹)
-
- شجاعی و دیگران (۱۳۸۹)، در تحقیقی با عنوان «شناسایی تعاملات بین اجزای سرمایه فکری با بهره گرفتن از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری در صنعت بانکداری ایران» با هدف بررسی وضعیت سه عنصر سرمایه فکری (یعنی سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری) و تعاملات بین آنها در صنعت بانکداری ایران دنبال شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید حجم نمونه برابر ۱۰۲ نفر از کارکنان شعب بانکهای دولتی و خصوصی استان کردستان بود. طبق یافته های تحقیق در صنعت بانکداری ایران سرمایه انسانی هم بر سرمایه ساختاری و هم بر سرمایه مشتری تأثیر مثبت داشته و از طرف دیگر سرمایه ساختاری نیز باعث تقویت و رشد سرمایه مشتری می گردد.
-
- صادقی و دیگران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان «رابطه بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش» با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان هاشمی نژاد تهران انجام گرفت. جامعه آماری کلیه کارکنان بیمارستان هاشمی نژاد بودند که ۱۲۰ نفر از آنها به صورت طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. داده ها با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که رابطه معنی داری بین فرهنگ سازمانی و فرآیندها و ابعاد مدیریت دانش در این سازمان برقرار است.
-
- در تحقیق دیگری با عنوان «مطالعه میزان تأثیر پذیری مدیریت دانش از فرهنگ سازمانی و رابطه آن با پرورش کارکنان دانشی در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی»، که جامعه آماری آن چهار سازمان بازرگانی، دارایی، مسکن و شهرسازی و صنایع بوده است داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی بر ابعاد مدیریت دانش تأثیر می گذارد که بیشترین تأثیر را بر بعد به کارگیری دانش خواهد داشت. (شافعی و لاوه، ۱۳۹۱)
-
- در تحقیقی که جامعه آماری آن شامل کلیه اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد مرودشت و با عنوان «رابطه فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی»، با حجم نمونه ۷۴ نفر، داده ها با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شد و نتایج حاصل نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد. (قلتاش و دیگران، ۱۳۹۰)
-
- جعفری و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خود با عنوان «رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران» و با هدف بررسی عوامل مذکور در مراکز آموزشی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش توصیفی تحلیلی و در مقطع سال ۱۳۹۰ انجام شد جامعه پژوهش را کارکنان مراکز آموزشی و درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۹ مرکز) تشکیل می داد و ابزار گردآوری داداه ها پرسشنامه بود. نتایج حاکی از متوسط بودن وضعیت مدیریت دانش به دلیل رسمیت و تمرکز زیاد در ساختار مراکز مورد پژوهش بوده است، همچنین بین ابعاد ساختاری و ابعاد فرهنگی سازمان و مدیریت دانش ارتباط معناداری وجود دارد.
-
- امین بیدختی و دیگران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان» به بررسی این رابطه پرداختند نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن کلیه مدیران و معاونان مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی در سطح دولتی بوده است و جمعیتی بالغ بر ۱۸۶ نفر را در بر می گیرد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
-
- ناظم و مطلبی (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان «ارائه الگوی ساختاری سرمایه فکری براساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی» از طریق توزیع ۲۷۷ پرسشنامه از میان کارمندان دانشگاه شهید بهشتی تهران به بررسی ارائه الگوی ساختاری یادگیری سازمانی و سرمایه فکری پرداختند. نتایج تحلیل بیانگر اینست که رابطه معناداری بین ابعاد یادگیری سازمانی و سرمایه فکری برقرار است و بیشترین اثر مستقیم را می توان تحت عنوان اثر مستقیم یادگیری در سطح سازمانی در بعد یادگیری سازمانی بر سرمایه فکری عنوان نمود و سرمایه انسانی به عنوان مهم ترین شاخص سرمایه فکری در این مدل شناخته می شود.
-
- در تحقیقی با عنوان «نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری در کسب مزیت رقابتی» به بررسی این نقش در شرکت سایپا پرداختند جامعه آماری تحقیق شامل ۹۸ نفر از مدیران سطوح مختلف شرکت سایپا می باشد. دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و نتایج حاصل بیانگر تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش، سرمایه فکری و ابعاد آن ها بر کسب مزیت رقابتی بود. (علیقلی و همکاران، ۱۳۹۰)
-
- فضلی و علیشاهی (۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان «بررسی اثر عوامل درون سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش مدیریت» با هدف بررسی تأثیر عوامل سازمانی متشکل از فرهنگ سازمانی، ساختار و راهبرد سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش مدیریت پرداختند. جامعه آماری شامل شعب بانک صادرات مناطق شمال، شرق، مرکز و غرب شهر تهران که ۳۷۳ شعبه می باشند حجم نمونه آماری ۱۹۸ نفر و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و نتایج به دست آمده نشان می دهد که فرهنگ و راهبرد هم بر عملکرد و هم بر مدیریت دانش به صورت مستقیم تأثیر دارد. همچنین مشخص گردید که مدیریت دانش نقش میانجی برای انتقال افزایی دو متغیر بر عملکرد را ایفا می کند.
-
- در تحقیق دیگر با عنوان «بررسی روابط بین مدیریت نوآور، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش» که در ۱۳ سازمان صنعتی پژوهشی در پنج استان تهران، اصفهان، شیراز، خراسان و قم قرار دارند و در مجموع تعداد ۲۷۶ نفر از کارکنان، مدیران و معاونان این ۱۳ سازمان حجم نمونه را تشکیل داده اند به بررسی مجموعه اقدام ها و رفتارهای مدیران سازمانی که موجب پشتیبانی و توسعه نوآوری در بین کارکنان می گردد پرداختند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و نتایج حاصل نشان می دهد روابط متقابل بین هر سه متغیر اصلی پژوهش، مثبت و معنادار بوده و مدیریت نوآور بیش از همه تحت تأثیر فرهنگ مشارکتی است. (اخوان و همکاران، ۱۳۹۱)
-
- در تحقیقی با عنوان «بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران» جامعه آماری تحقیق شامل ۱۲۰ نفر از کارکنان رسمی شرکت انتقال گاز ایران می باشد و حجم نمونه آماری موردنیاز به روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس جدول نمونه گیری مورگان ۹۳ نفر برآورد شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی پژوهش حاکی از آن بود که بین فرهنگ سازمانی و امکان پذیری استقرار مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. (کوچکی سیاه خاله سر و همکاران، ۱۳۹۱)
-
- طالبی و همکاران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان «شناسایی تأثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه در شرکت های دانش بنیادی» از طریق توزیع ۷۵ پرسشنامه از میان مدیران شرکت های دانش بنیان با هدف شناسایی تأثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد در سال ۱۳۹۱ انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه فکری و ابعاد آن بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه بود همچنین سرمایه فکری یک منبع بالقوه ای برای مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان می باشد.
-
- مجیبی و دیگران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی مدیریت دانش در شرکت نف پارس» به بررسی این رابطه پرداختند. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران عالی، میانی و عملیاتی و اعضاء هیئت مدیره شرکت نفت پارس می باشند که تعداد آنها ۵۳ نفر بوده است. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و با بهره گرفتن از آمار توصیفی و با تشکیل جدول فراوانی همراه با نمودارهای لازم، درصدهای توزیع فراوانی را محاسبه نموده و با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن به تحلیل داده های موردنظر پرداخته شد و نتایج حاصل نشان می دهد بین چهار بُعد فرهنگی سازمانی با استراتژی مدیریت دانش در سازمان فوق الذکر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل تأثیر گذار بر استراتژی مدیریت دانش با بهره گرفتن از آزمون فریدمن نشان دهنده این است که ترتیب اولویت و اهمیت مؤلفه های فرهنگ سازمانی براساس میزان تأثیری که بر استراتژی مدیریت دانش (خلق و انتقال دانش) می گذارند به ترتیب شاخص های فرهنگ مشارکت، فرهنگ انطباق، فرهنگ سازی و فرهنگ رسالت می باشند.
-
- خرم خواه و همکاران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش» که جامعه آماری آن کلیه کارکنان اداره کل استاندارد گیلان که درگیر در فعالیت های دانشی سازمان هستند به تحقیق پرداختند، حجم نمونه آماری ۶۳ نفر و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین بین چهار ویژگی فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و مأموریت) و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد، ولی رابطه و تأثیر ویژگی انطباق پذیری با مدیریت دانش بیشتر و قوی تر است.
-
- فاضل یزدی و دیگران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان «بررسی عملکرد شبکه های عصبی مصنوعی بر پیش بینی کارایی سرمایه فکری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» آنرا مورد مطالعه قرار دادند. جامعه آماری تحقیق، شرکت های تولیدی پذیرفته شده در سازمان اوراق بهادار تهران در بخش صنعت خودرو و قطعات است و حجم نمونه تحقیق شامل ۱۵ شرکت، ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا، گروه بهمن الکتریک خودرو، چرخشگر، رادیاتور ایران، رینگ سازی، زامیاد، سازه پویش، فنرسازی خاور، لنت ترمز، محور سازان و مهرکام پارس می باشد و دوره زمانی آن بین سال های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۹ بوده است نتایج ارزیابی نشان داد که الگوی شبکه های عصبی مصنوعی از دقت بالایی در پیش بینی کارایی سرمایه فکری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برخوردار می باشد.
-
- نصیری پور و دیگران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان «رابطه فرهنگ سازمانی و سرمایه فکری در ستاد معاونت سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره)» که جامعه پژوهش را مدیران حوزه ستادی معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور تشکیل می دادند با هدف مشارکت در تثبیت سرمایه فکری از طریق بهبود فرهنگ سازمانی در بین مدیران ستادی معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد ایران که داده ها در مقطع زمانی سال ۱۳۸۹ از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی و سرمایه فکری در کل مدیران موردمطالعه رابطه معناداری وجود دارد.
-
- در تحقیقی با عنوان «تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت» به بررسی این ارتباط در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد نمونه شامل ۶۸ شرکت در بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ انتخاب گردید. برای آزمون فرضیات اطلاعات لازم جمع آوری گردیده و ارزش سرمایه فکری شرکت ها براساس مدل پالیک و عملکرد مالی با بهره گرفتن از سه شاخص کیو-توبین، نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد محاسبه شده است پس با بهره گرفتن از روش داده های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده ها انجام و از آماره ی فیشر و آزمون هادری و دوربین واتسون استفاده گردید و در پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان دهنده ارتباط معنی دار بین سرمایه فکری و دو شاخص عملکرد مالی (نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) می باشد. (دستگیر و دیگران، ۱۳۹۳)
-
- رضایی کلانتری و همکاران (۱۳۹۳) در تحقیقی با عنوان «رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و تعیین سهم هریک از مؤلفه ها» به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین سهم هریک از چهار مؤلفه، سازگاری، مشارکت، انعطاف پذیری و رسالت سازمانی در مدیریت دانش پرداخته است روش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بوده که تعداد ۱۶۲ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین دو متغیر اصلی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش همبستگی وجود دارد، همچنین بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش به ترتیب مشارکت سازمانی، انعطاف پذیری سازمانی، رسالت سازمانی و سازگاری سازمانی همبستگی مشاهده شد.
۲-۲۰-۲- پیشینه بین المللی
-
- مینگ فونگ لای و گوانگلی[۸۲] (۲۰۰۷) در تحقیقی با عنوان «رابطه فرهنگ سازمانی با فعالیت های اجرایی مدیریت دانش» محقق به بررسی ۱۵۴ شرکت تایوانی پرداخته است نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی به طور گسترده می تواند مانع عمده ای برای کسب و نگهداری و اعمال نفوذ در این دانش باشد. پایگاه دانش به عنوان زمینه ای که به طور فزاینده ای مؤثر بر عملکرد شرکت است دیده شد و نقش فرهنگ سازمانی در چارچوب است که به عنوان شدت رقابتی با عملکرد شرکت در ارتباط است. برای فعالیت های دانش نوع فرهنگ موجود بسیار حیاتی است. همچنین فناوری اطلاعات به خودی خود کافی نبوده و تضمین کننده کیفیت دانش نیست. بنابراین عواملی در فرهنگ و ساختار سازمانی مانند تمایلات به آموزش، ارتباطات، هماهنگی، قصد اشتراک گذاری دانش، انعطاف پذیری زیرساخت هستند.
-
- کویینک[۸۳] (۲۰۰۸) در تحقیقی با عنوان «شناسایی مدیریت دانش و سرمایه فکری در چارچوب سازمان های غیرانتفاعی» با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان های غیرانتفاعی مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق شامل دو سازمان غیرانتفاعی بود که از طریق دفاتر محلی در سراسر جهان خدمات ترویج تجارت ارائه می دادند. اطلاعات مربوط به بررسی صحت فرضیه ها با روش های تحقیقی کیفی و کمی جمع آوری شد. مطالعه کیفی شامل گفتگو با نمایندگان دو سازمان شرکت کننده و بررسی دقیق پرونده ها بود. هدف از مطالعه کیفی بررسی عوامل زیرساخت KM[84] (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، پشتیبانی IT[85] سازمان ها و ارتباط این فاکتورها با هم بود. از طرف دیگر مطالعه کمی با بهره گرفتن از پرسشنامه آنلاین در بین کارکنان دفاتر مختلف محلی انجام شد و هدف از آن بررسی تأثیر سطح پشتیبانی IT (بعنوان ساختار اصلی زیرساخت KM) بر IC[86] بود. در نهایت نتایج تحقیق به شرح زیر بدست آمد:
-
- مدیریت دانش و سرمایه فکری مکمل یکدیگرند.
-
- عوامل مختلف در زیرساخت KM (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و سطح پشتیبانی IT) مستقل هستند.
-
- IT یک زیرساخت اولیه است که فرآیندهای مختلف KM (ایجاد، ذخیره، اشتراک و اجرای دانش) از طریق آن اجرا می شوند.
-
- در سطوح بالای IC (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی)، سطح پشتیبانی IT هم بالاتر بوده است.
-
- مادیتنوس[۸۷] و دیگران (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان «تأثیر سرمایه فکری بر روی ارزش بازار شرکت و عملکرد مالی» به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ارزش بازار به دفتری و عملکرد مالی پرداخته اند و نمونه ای مشتمل بر ۹۶ شرکت از چهار صنعت مختلف در یونان را انتخاب کرده و برای آزمون فرضیات از مدل رگرسیون استفاده کرده اند نتایج حاصل نشان می دهد که از سه جزء تشکیل دهنده سرمایه فکری (سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری)، سرمایه انسانی رابطه با اهمیتی با ارزش بازار به دفتری دارد و از سه معیار عملکرد مالی (بازده حقوق صاحبان سهام، بازده دارایی ها و رشد فروش) بازده حقوق صاحبان سهام رابطه با اهمیتی با سرمایه انسانی دارد. یعنی سرمایه انسانی یکی عوامل موفقیت اقتصاد این کشور است.
-
- دنیل جیمنز و راکول سانز[۸۸] (۲۰۱۱)، در تحقیقی با عنوان «خلاقیت یا تقلید؟ نقش فرهنگ سازمانی» با هدف بررسی و تجزیه و تحلیل آن دسته از فرهنگ های سازمانی است که تکنیک های خلاقیت یا تقلید را افزایش می دهند یا مانع آن می شود. این مقاله برای آزمایش نمودن فرضیه های خود از نمونه های ۴۷۱ شرکت اسپانیایی استفاده نموده است و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند طبقه ای مورد بررسی قرارد اد. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی فاکتوری روشن در تأیید تکنیک خلاقیت می باشد. همچنین فرهنگ تخصص گرایی تکنیک های خلاقیت را افزایش می دهد و فرهنگ سلسله مراتبی فرهنگ تقلید را افزایش می دهد.
-
- چانگ ون[۸۹] و دیگران (۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان «مطالعه ای بر روی سرمایه فکری و عملکرد شرکت در شرکت های زیست فناوری» به بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های زیست فناوری پرداختند. آن ها نمونه ای متشکل از ۲۷۹ شرکت زیست فناوری در بازار ایالت متحده را طی سال های ۱۹۹۴-۲۰۰۵ مورد آزمون قرار دادند در پژوهش مذکور سرمایه های انسانی توسط عوامل و فاکتورهای مختلف اندازه گیری و به این نتیجه رسید که ارتباط مثبتی بین نوآوری تکنولوژی و عملکرد مالی وجود دارد.
-
- فلووود و دیگران[۹۰] (۲۰۱۲) در تحقیق دیگری با عنوان «مشارکت دانش در مؤسسات علمی دانشگاه های انگلستان» با هدف مشارکت دانش در دانشگاه ها با نمونه ای به حجم ۲۳۰ نفر از افراد علمی وابسته به دانشگاه دنبال شد داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و نتایجی به شرح زیر حاصل شد. پاسخگویان نظرات مثبتی در مشارکت دانش و مقاصد آن در این زمینه ارائه نمودند و عقیده داشتند مشارکت دانش باعث افزایش ارتباط آنان با دیگر همکارانشان می شود. همچنین آنها نقش ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات در مشارکت دانش نظر خاصی نداشتند.
-
- پاندی و دوتا[۹۱] (۲۰۱۳) در تحقیقی با عنوان «نقش توانایی های فراساختاری دانش در مدیریت دانش» که هدف آن بررسی نقش توانایی فراساختاری دانش در عملیات مدیریت دانش در درون سازمان می باشد. مورد بررسی قرار گرفت. برای تحقیق مذکور یک کمپانی متوسط جهانی IT هندی که مرکز آن در بنگالورا است انتخاب شد که در سال ۲۰۱۱ در فهرست جهانی شرکت های معتبر جهانی از نظر مدیریت دانش قرار گرفت روش تحقیق شامل مصاحبه های جامع و نیمه ساختاری با افراد مطلع و مشاهده افراد نامطلع است. یافته های تحقیق ارتباط توانایی فراساختاری دانش را در مدیریت دانش عالی نشان می دهد و نقش فرهنگ مشارکت دانش را برجسته می سازد. همچنین نشان می دهد ساختار سازمان یک نقش تسهیل کننده و برجسته در پیشرفت فرهنگ دانش بازی می کند.
-
- جاین و جیپسن[۹۲] (۲۰۱۳) در تحقیقی با عنوان «کاربردهای مدیریت دانش در بخش عمومی سازمان: نقش روش های شناختی رهبران» با هدف بررسی تأثیر روش های شناختی رهبران در کاربرد مدیریت دانش در یک بخش عمومی سازمان است جامعه آماری شامل ۲۱۰ نفر از مدیران میانی و ارشد پروژه های مختلف در سراسر کشور هندوستان بود و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که سه عامل عمده ای روش های شناختی وجود دارد که عبارتنداز: بنیانی (مکتبی)، همکاران خلاق و اقتباس کنندگان و نتایج داده ها نشان داد که تأیید منفی در روش های همکاری خلاق و مکتبی در مدیریت دانش وجود دارد در صورتیکه روش اقتباس دارای یک تأیید مثبت در کاربرد در مدیریت دانش می باشد.
خلاصه پیشینه ها
فرم در حال بارگذاری ...