در چنین فضای تعاملی چند فرهنگی برخی از افراد و گروهها، ازخود توانمندی بالاتری برای دست یابی به هدفهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی در ارتباط با افراد و گروههایی با سبقه فرهنگی متفاوت نشان داده اند و به عبارتی میتوان تعاملهای آنان را اثربخش تر ارزیابی کرد. این در حالی است که فضای تعاملی میان فرهنگی پدید آمده برای برخی افراد و گروههای اجتماعی با افزایش منازعات و درگیریها و رقابتهای منفی به جای مشارکت و همیاری سازنده همراه شده است. به لحاظ علمی میتوان افراد و گروههایی از نوع اول (دارای تعاملهای اثر بخش) را دارای هوش فرهنگی بالا و افراد و گروههایی از نوع دوم (درگیر در منازعات) را دارای هوش فرهنگی پایین دانست. بهره گیری از روشهای مختلف برای تقویت هوش فرهنگی در مجموع یکی از ضرورتهای دنیای کنونی در جوامع مختلف از جمله ایران است.
فصل سوم
« روش تحقیق »
۳-۱ مقدمه
پژوهش علمی عبارت است از” بررسی نظام یافته، کنترل شده و تجربی پدیدههایی که روابط احتمالی بین این پدیدهها به وسیله نظریه یا فرضیه هدایت میشود" (کرلینجر، ۱۳۷۶، ص۳۱ ).
نخستین گام در تحقیق،شناخت زمینههای مشگل در سازمان وتعیین واضح وروشن مشکلات، نیازمند به بررسی واصلاح است. پس از آن گام بعدی: جمع آوری اطلاعات،تجزیه و تحلیل دادهها وتشریح عواملی که مرتبط با مشکل هستند در پیش گرفته میشود.داشتن روشی برای رسیدن به هدف یکی از ضروریات هر تحقیق علمی است. هدف اصلی هرتحقیق کشف،تبیین،تفسیر،گسترش دانش پیرامون پدیدهها یاپدیده خاصی میباشد که در این پژوهش سعی گردیده تا با بهره گرفتن از اصول و قواعد کلی تحقیق علمی،روش و ابزار مناسبی برای مطالعه انتخاب شود. لذا پس از بررسی مباحث نظری و تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش در فصل دوم پژوهش،دراین فصل به بررسی روش شناسی پرداخته شده که بر همین اساس،روش تحقیق،جامعه آماری،حجم نمونه،روش نمونه گیری،ابزارهای اندازه گیری و تعیین روایی و محاسبه پایایی آنها شاخص سازی پرسشنامهها روشهای تجزیه و تحلیل دادهها ارائه شده است.
۳-۲ روش پژوهش
روش تحقیق مجموعهای از قواعد،ابزارها و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.(خاکی،۱۳۸۶).با توجه به اینکه در این پژوهش، پژوهشگر در صدد بررسی دو متغیرهوش فرهنگی و ارتباطات اثربخش با بهره گیری از نظرات آنها بوده بنابراین، روش پژوهش، توصیفی – همبستگی میباشد.
” تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد” (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸، ص۸۲).
همچنین روش تحقیق حاضر همبستگی است."در تحقیق همبستگی پژوهشگر با بهره گرفتن از یک گروه آزمودنی دست کم درباره دو متغیر،بدون آنکه هیچ یک از آنها کنترل یا دستکاری شوند،اطلاعاتی بدست می آورد."( سلیمی،۱۳۷۰ ص ۶۵).و ضریب همبستگی یک وسیله آماری است که میتوان آن را برای مقایسه میزان ارتباط دو متغیرمختلف مورد بررسی قرارداد."هدف وروش تحقیق همبستگی آن است که در درجۀ اول ارتباط دو متغیر را با زبان ریاضی بیان کند “.(مریدیت گال و همکاران،۲۰۰۴).
این تحقیق از آنجایی که به بررسی وضع موجود پرداخته در قلمرو تحقیقات توصیفی قرار داشته و از آنجا که به به بررسی نقش هوش فرهنگی و ارتباطات اثر بخش میپردازد از نوع تحقیقات همبستگی بوده است.
۳-۳ جامعه آماری
” جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. ” (سرمد و همکاران، ۱۳۷۶، ص۱۷۷).
”جامعه آماری عبارت است از:تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک حقیقت مشخصه باشد.،صفات مشخصه صفتی است که در بین همۀ عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده از سایر جوامع باشد “(دلاور،۱۳۷۸).
جامعه آماری عبارت است از:همۀ اعضاء واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم بدهیم."(دلاور،۱۳۸۵).
جامعه آماری این پژوهش را اعضاء هیـأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی و پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی ۹۲-۹۱را تشکیل میدهد.که تعداد آنها بالغ بر۴۹۸ نفر بوده است.
آمار اعضاء هیـأت علمیدانشگاههای دولتی و آزاد اسلامیشهرکرد در سال تحصیلی ۹۲-۹۱طبق آمار رسمی دانشگاههای شهرکرد.
جدول (۳-۱) توزیع فراوانی جامعه برحسب تفکیک جنسیت و دانشگاه
دولتی | آزاد | پیام نور | جمع | |
هیـأت علمی | ۲۵۸ | ۲۲۰ | ۲۰ | ۴۹۸ |
مطابق جدول،جمعیت دانشگاه دولتی از جمعیت دانشگاههای دیگر بیشتر است.
۳-۴ حجم نمونه
” نمونه عبارت است از زیر مجموعه ای از جمعیتی که پژوهشگر مایل است نتایج را به آنها تعمیم دهد.پژوهشگر برای این کار به نمونه ای یا افرادی نیاز دارد که به طور عملی در پژوهش شرکت دارند و معرف جمعیت بزرگ تر هستند.” (خوی نژاد،۱۳۸۳،ص۳۱۱).
از آنجایی که در تحقیق حاضر، واریانس جامعه آماری نامعلوم بود، انجام یک مطالعه مقدماتی بر روی گروهی از افراد جامعه به منظور، تعیین واریانس جامعه ضرورت داشت. به همین منظور، یک گروه ۳۰ نفری از جامعه آماری اعضای هیات علمی به صورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه در بین آنها توزیع و پس از استخراج دادههای مربوط به پاسخهای گروههای نمونههای مذکور، حجم نمونههای آماری پژوهش با بهره گرفتن از فرمول (کوکران) تعیین شد.
N= جامعه آماری
t = سطح اطمینان (۹۵ درصد)
S2 = پیش برآورد واریانس
d2 = دقت احتمالی مطلوب(شریفی،۱۳۸۰).
بنابراین حجم نمونه ۱۵۸نفرمحاسبه شد.
فرم در حال بارگذاری ...