وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالب پژوهشی درباره : ارائه چارچوب مدیریت دانش در سازمان ‏های دانش ‏محور مورد ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۴- توسعه نیروی انسانی
۵- بهبود ظرفیت انتقال و انتشار دانش و فناوری
۶- تولید کالا و خدمات
برا ساس نظام ملی نوآوری در فناوری نانو که در آن خلق و شناسایی دانش، تسهیل نوآوری، ایجاد شبکه‌های خبرگی، بهبود فرایند های انتقال و اشتراک گذاری دانش، تجاری سازی دانش و توسعه سرمایه انسانی از کارکردهای اصلی می‌باشند و از طرفی نانو یکی از مهم‌ترین مؤلفه‎‏های شایستگی و مزیت رقابتی کشورها شده است و تحقیقات و بودجه‏های فراوانی صرف تولید این علم می‎‏گردد، علاقه‏مندی دولت‏ها و افزایش سرمایه‎‏گزاری در این دانش نیاز به رصد پیشرفت‏ها و توسعه جهانی این معقوله را حیاتی کرده است، لذا لزوم به کار گیری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو که یکی از سازمان‏های دانش محور می‏باشد، کاملاً احساس می‏شود. یکی دیگر از نکات قابل توجه در زمینه ضرورت به کار گیری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو توجه به اقدامات سایر کشور های پیشرو از قبیل آمریکا، ‍ژاپن، کره جنوبی و هند در تاسیس مراکزی برای مدیریت دانش نانو در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.
دانلود پایان نامه
در حال حاضر شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری در جهان بر روی مدیریت دانش سرمایه گذاری کرده‌اند. علی رغم موفقیت برخی، سازمان‌های بسیار زیادی نیز با شکست مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد یک سری از شرایط، موقعیت‌ها و چالش‌ها منجر به موفقیت یا شکست نهایی فعالیت مدیریت دانش در سازمان می‌شود، بنابراین قبل از این که منابع کمیاب سازمان در چنین حوزه پر ریسکی سرمایه گذاری شود، مدیریت باید به دنبال ابزاری باشد تا عدم اطمینان پروژه مدیریت دانش را کاهش دهد. همچنین عدم وجود مکانیزم‌های صحیح ارزیابی وضعیت جاری سازمان برای اجرای مدیریت دانش، و یا توسعه فعالیت‌های مدیریت دانش، این نوع سرمایه گذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل نموده است. بدین صورت برای هدفمند نمودن استفاده از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی و راهبردی و نیز سازماندهی مراحل توسعه مدیریت دانش در سازمان، شناخت وضعیت موجود سازمان در زمینه مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیم گیری یک سازمان برای به کار گیری و بهبود مدیریت دانش امری ضروری و حیاتی است. به عبارتی انجام تحلیلی عمیق از وضعیت سازمان در زمینه مدیریت دانش امری ضروری است.
هدف از انجام این مطالعه موردی ارزیابی میزان آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بر مبنای عوامل و شاخص‌های موفقیت مدیریت دانش شناسایی و تایید شده در قسمت اول تحقیق می‌باشد.

۴-۵-۳- آمادگی برای مدیریت دانش

تعریف‌های کلی، آمادگی را به عنوان یک پیش‌شرط برای فرد یا یک سازمان به منظور موفقیت در روبرو شدن با تغییرات سازمان بیان می‌کند. آمادگی مدیریت دانش توانایی یک سازمان، یک بخش یا یک گروه کاری به منظور اتخاذ موفقیت آمیز استفاده و نفع بردن از مدیریت دانش است. ارزشمند است این نکته اشاره شود که ارزیابی آمادگی، محیط سازمان و آمادگی آن برای اتخاذ و حمایت از روشن مدیریت پروژه در حد بنگاه را تجزیه و تحلیل می‌کند (موسی خانی و همکاران، ۱۳۸۹) .
استراتژی‌های مدیریت دانش هر روز بلوغ بیشتری پیدا می‌کنند از جمله توانایی ایشان برای ارزیابی آمادگی سازمان برای چنین سیستم‌هایی می‌باشد. چون بسیاری از سامانه‌های مدیریت‌های دانش، همان‌گونه که مدیران آن‌ها را طراحی کرده‌اند، به طور موفقیت آمیز تکامل نمی‌یابند. محققان باید تسهیل کننده‌ها و موانع احتمالی سیستم‌های دانش در سازمان‌ها را کشف نمایند (Mohammadi et al , 2009).
ارزیابی آمادگی مدیریت دانش از طریق پاسخگوئی به دو سوال اساسی ارائه می‌گردد وضعیت جاری مدیریت دانش در سازمان چگونه است؟ و چه تغییراتی می‌بایست قبل از آغاز اجرای مدیریت دانش می‌بایست در سازمان شکل گیرد؟ یک ابزار برای ارزیابی آمادگی می‌بایستی بر این اساس طراحی شود مبنی بر اینکه مدیریت دانش از طریق عوامل حیاتی موفقیت ارتقاء می‌یابد. قبل از سرمایه‌گذاری با ریسک بالا، سازمان باید جو عدم اطمینان به مدیریت دانش را کاهش دهد. عجز و ناتوانی و ارزیابی آمادگی فردی و سازمانی در مدیریت دانش ممکن است منجر به خسارت زمانی و انرژی مدیران مرتبط شود.

۴-۵-۴-ارزیابی آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

بعد از شناسایی شاخص‌های موثر در موفقیت مدیریت دانش و گروه بندی آن‌ها به عوامل مرتبط و تایید آن‌ها به وسیله خبرگان، پرسشنامه دوم برای ارزیابی آمادگی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (سازمان دانش محور) استفاده گردیده است. پرسشنامه بر مبنای عوامل و شاخص‌های موفقیت مدیریت دانش تایید شده در قسمت اول تحقیق طراحی شده و از پاسخ دهندگان (مدیران و کارشناسان ستاد) خواسته شد وضعیت جاری مدیریت دانش در ستاد را در هر یک از شاخص‌های موفقیت مدیریت دانش بر مبنای مقیاس پنج امتیازی لیکرت تعیین نمایند. پس از جمع آوری ۱۲ پرسشنامه تکمیل شده به وسیله کارشناسان و مدیران ستاد، ابتدا با بهره گرفتن از آزمون دو جمله‌ای اجماع نظر کارشناسان و مدیران ستاد در مورد وضعیت جاری هر شاخص در ستاد مورد سنجش قرار گرفت، سپس میانگین امتیاز شاخص‌ها محاسبه تا امتیاز هر عامل بدست آید. هرچه میانگین شاخص‌ها و امتیاز عوامل بیشتر باشد ستاد نانو آمادگی بیشتری در آن شاخص‌ها و عوامل برای موفقیت مدیریت دانش دارد، به عبارت دیگر ستاد وضعیت بهتری در آن عامل و شاخص‌های مربوطه دارد. بعد از تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده و مقایسه میانگین وضعیت جاری عوامل موفقیت مدیریت دانش در ستاد نانو با وضعیت مطلوب از نظر خبرگان، این امکان به ستاد نانو داده می‌شود روی عواملی که با وضعیت مطلوب فاصله دارند متمرکز و آن‌ها را بهبود بخشند. نتایج آزمون دو جمله‌ای و میانگین شاخص‌ها و امتیاز هر عامل در جداول زیر نشان داده شده است. در نهایت وضعیت فعلی عوامل موفقیت مدیریت دانش در ستاد با بهره گرفتن از آزمون فریدمن رتبه بندی گردید تا با رتبه بندی عوامل موفقیت مدیریت دانش از نظر خبرگان مقایسه و رهنمودهایی جهت بهبود مدیریت دانش در ستاد ارائه گردد.
جدول ۴-۱۵- آزمون دو جمله‌ای و میانگین شاخص‌ها و امتیاز عامل پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی سازمان

 

امتیاز عامل میانگین سطح معناداری احتمال پایه‌ای پیش فرض درصد تعداد طبقه شاخص عامل موفقیت
     ۳ گروه ۱ پذیرش مدیریت دانش از سوی مدیریت عالی سازمان پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی سازمان
  ۳ گروه ۲
 


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب پژوهشی در مورد : طراحی الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد یگان های ناجا- فایل ۷۶ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع مقایسه دانشجویان دارای سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ هوش ... »
 
مداحی های محرم