-
- مدلهای اجرایی: عموماً مدلهای مختلف دولت الکترونیک ساختاری چندلایه دارند. از مهمترین بخشهایی که در همه مدلها وجود دارد عبارتاند از سرویسهای افقی (کارکردهای مشترک) و سرویسهای عمودی (عملیات اختصاصی). کارکردهای مشترک عبارتاند از: سرویسهایی که توسط دستگاههای مختلف مورداستفاده قرار میگیرند و به خدمت خاصی اختصاص ندارند. سرویسهای عمودی عبارتاند از خدماتی که توسط دستگاههای مختلف ارائه میشوند و مبتنی بر زیربنای ایجادشده توسط سرویسهای افقی هستند. یکی از این مدلها که در کنفرانس بینالمللی «دولت الکترونیک برای توسعه» (پالرمو ایتالیا، آوریل ۲۰۰۲) در گروه کاری مربوط تهیه شد، دارای ساختاری است که در آن عوامل مختلف مؤثر در سیاستها و کارکردهای خدمات عمومی و روابط اصلی بین عوامل و کارکردها مورد توجه قرار گرفته است. بعضی از موانع موجود در پیادهسازی دولت الکترونیک در این مدل به شرح زیر مشخص شده است:
- انجام قسمتهای مختلف یک فرایند اداری در دستگاههای مختلف.
- تداخل مسئولیتها.
- ناکارآمدی قوانین.
- کمبود کارکنان ماهر.
- عدم ارتباط بین بانکهای اطلاعاتی مختلف.
این مدل از بخشهای زیر تشکیل شده است:
- کارکردهای پشتیبانی.
- اطلاعات اولیه.
- عملکردهای مشترک.
- خدمات و اطلاعات ارائهشده.
قسمت کارکردهای پشتیبانی در این مدل شامل نیروی انسانی، سازمان و قوانین مورد نیاز برای پیادهسازی دولت الکترونیک میشود. اطلاعاتی که بهطور مشترک توسط دستگاههای ارائهکننده خدمت مورد استفاده قرار میگیرند، ازجمله اطلاعات هویتی شهروندان، اطلاعات املاک و مستغلات، اطلاعات شرکتها و مؤسسات تجاری و اطلاعات مکانی (GIS[6])، در قسمت اطلاعات پایه قرار میگیرند. بخش عملکردهای مشترک شامل سرویسهایی است که مورد استفاده دستگاههای مختلف ارائهکننده خدمت قرار میگیرد، ازجمله پرداختهای الکترونیکی[۷]، تدارکات الکترونیکی [۸]و پروندههای الکترونیکی[۹]. در آخرین لایه نیز خدمات متنوع ارائه شده قرار دارند که بر روی سه لایه قبلی بنا شدهاند. نمای کلی این مدل در شکل ۱-۱ نشان داده شده است. در این مدل طبقهبندی خدمات بر اساس امور حیاتی و اصلی شهروندان و … تعریف شده است. [۲]
شکل (۱-۱) مدل دولت الکترونیک پیشنهادی کنفرانس پالرمو
کارکردهای پشتیبانی
قوانین و مقررات | سازماندهی | منابع انسانی |
اطلاعاتپایه
بانک اطلاعات (GIS) مکانی | بانک اطلاعات املاک و مستغلات |
فرم در حال بارگذاری ...