سیستم مدیریت یادگیری
۸۰۵/۰
درک سهولت استفاده
۷۱۲/۰
درک سودمندی استفاده
۷۵۰/۰
انگیزه و قصد استفاده
۷۴۱/۰
انتقال دانش
۸۴۹/۰
از آنجائیکه مقدار بدست امده آلفای کرونباخ برای همه متغیرهای تحقیق بالای ۷/۰ می باشد می توان گفت پرسشنامه از پایای قابل قبولی برخوردار است.
۸-۳ جامعه ی آماری
برای انجام هر پژوهش نیازمند آن هستیم تا در ابتدا به تعریف جامعه ی آماری بپردازیم که پژوهش در آن عینیت خواهد یافت. این تعریف باید تا حد امکان روشن بوده و هیچ ابهامی را در خصوص تعمیم پذیری یا کاربرد نتایج حاصل از تحقیق به هر یک از اعضای جامعه باقی نگذارد. در تعاریف همه ی اعضای واقعی یا فرضی که محقق علاقه مند به تعمیم یافته های پژوهش بدان ها می باشد جامعه ی آماری در نظر گرفته می شود (دلاور، ۱۳۸۹: ۶۸). همچنین ممکن است جامعه ی آماری را گروهی از افرادی بدانیم که در یک یا چند صفت مشترک بوده و این صفات مورد توجه محقق می باشد. با توجه به بیان موضوع این به طور طبیعی اولین شاخص برای متمایز سازی جامعه ی آماری فعالیت در مجموعه بانک توسعه صادرات می باشد. با توجه به زمینه ی محتوایی موضوع که کاربرد سیستم مدیریت یادگیری در مدیریت دانش و تبیین نتایج حاصل از آن را در بر می گیرد، دومین شاخصه ی متمایز کننده در این تحقیق واحدهای از بانک توسعه صادرات است که تلاش هایی را در زمینه ی پیاده سازی سیستم مذکور انجام داده باشند. بنابراین جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی کاربران سیستم مدیریت یادگیری در واحد های بانک توسعه صادرات است.
۹-۳ طرح نمونه گیری
نمونه گیری در پژوهش های علمی با هدف حصول گزاره های دقیق و با معنا در خصوص یک گروه بر پایهی مطالعه ی زیرمجموعه ای از آن گروه صورت می پذیرد. دلایل اصلی انجام نمونه گیری به جای سرشماری- بررسی تمام اعضای جامعه آماری- وجود محدودیت زمانی، هزینه، دقت و صحت و نیز ماهیت پر مشقت و پیچیده فرایند سنجش است. البته مهم ترین دلایل انجام نمونه گیری مربوط به محدودیت های زمانی و مالی است(مک ناب، ۲۰۰۸). نمونه گیری از طریق روش های مختلفی قابل انجام است که به لحاظ کلی در دو دسته ی نمونه گیری تصادفی و نمونه گیری غیرتصادفی طبق بندی می گردند. نمونه گیری غیرتصادفی زمانی به کار گرفته می شود که تناسب اعضای نمونه با موضوع پژوهش برای محقق مورد اهمیت باشد. نمونهگیری تصادفی نیز زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که محقق بخواهد نتایج را از نمونه آماری با احتساب مقدار مشخصی از خطا که با روش های آماری تعیین می گردد، به جامعه پژوهش تعمیم دهد (نیومن، ۱۳۸۹: ۴۶۲). با توجه به هدف تحقیق و تلاش برای مطالعه ی نمونه ای که بتوان نتایج حاصل از مطالعهی آن را به جامعه ی پژوهش تعمیم داد، در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده می گردد. بدین منظور برای تعیین تعداد نمونه ها، ابتدا پرسش نامه ها میان اعضای جامعه ی آماری به تصادف توزیع گشت، سپس با بهره گرفتن از تحلیل اطلاعات دریافتی در این مرحله مقدار واریانس جامعه بدست آمد که حجم نمونه ی نهایی بر اساس این مقدار تعیین گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول ذیل استفاده شد؛
که در آن P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)، Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )، مقدار اشتباه مجاز، (۰۶/۰ = ) و N : حجم جامعه محدود
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا میکند. این امر سبب میشود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد. (آذر، مومنی، ۱۳۸۰؛ ۷۲).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :
۱۰-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
داده های جمع آوری شده به منظور تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری میباید در قالب آزمونهای آماری، به اطلاعات ارزشمند تبدیل گردند تا بتوان با بهره گرفتن از تعبیر و تفسیر آنها به نتایج مورد نظر دست پیدا نمود. در این تحقیق در ابتدا از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی جهت بررسی متغیرهای نمونه آماری استفاده خواهد شد؛ از آنجایی که متغیرهای اصلی که برای بررسی فرضیه های تحقیق بکار گرفته شده اند، به صورت سؤالاتی در طیف لیکرت طراحی شده اند، از این رو میتوان سؤالات را به عنوان متغیرهای تصادفی در نظر گرفت که مقادیر ۱ تا ۵ را به خود اختصاص داده اند. در این تحقیق تجزیه وتحلیل توصیفی در مورد پاسخ دهندگان با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام شده است.
۱۱-۳ تحلیل عاملی
تحلیل عاملی اصطلاحی کلی برای تعدادی از تکنیک های ریاضی و آماری مختلف اما مرتبط با هم به منظور تحقیق درباره ماهیت روابط بین متغیرهای یک مجموعه معین می باشد. امروزه، روش تحلیل عاملی از جمله تکنیک های تحلیل آماری است که در سطح وسیعی از شاخه های علوم مانند روانشناسی ،جامعه شناسی، مدیریت، جغرافیا،برنامه ریزی شهری و… استفاده می شود. به طور کلی تحلیل عاملی به دو دسته تقسیم می شود: تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی. در تحلیل عاملی اکتشافی[۱۲۵] پژوهشگر به دنبال بررسی داده های تجربی به منظور کشف و شناسایی شاخص هاو نیز روابط بین آنهاست و این کار را بدون تحمیل هر گونه مدل معینی انجام می دهد. به بیان دیگر تحلیل اکتشافی علاوه بر آنکه ارزش تجسسی یا پیشنهادی دارد می تواند ساختارساز، مدل ساز یا فرضیه ساز باشد. در تحلیل عاملی تاییدی[۱۲۶] پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض میشود داده های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتا اندک، توصیف، تبیین یا توجیه میکند. تحلیل محتوا وجود پیش فرض هایی را در مورد داده ها ضروری می نماید. این پیش فرض ها عبارتند از: ۱- وجود یک توزیع نرمال ۲- وجود نمونه های نسبتا زیاد(حداقل ۳۰۰ نمونه، اگرچه برخی از پژوهشگران تعداد کمتری را به عنوان حداقل نمونه در نظر می گیرند، یعنی چیزی حدود ۱۵۰ نمونه) ۳- وجود رابطه خطی میان متغیرها ۴- داده ها حداقل در سطح فاصله ای باشند. ۵- غربال و سپس حذف نمونه هایی که با نمونه های دیگر تفاوت بسیار زیادی دارند(مک ناب[۱۲۷]، ۲۰۰۸).
۱۲-۳مدل یابی معادلات ساختاری
مدل یابی معادلات ساختاری[۱۲۸] یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق تر بسط مدل خطی کلی [۱۲۹] است که به پژوهشگر امکان را می دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه هم زمان مورد آزمون قرار دهد. مدل یابی معادلات ساختاری یک رویکرد جامع برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط متغیر های مشاهده شده و مکنون است که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل یابی علّی و گاه نیز لیزرل[۱۳۰] نامیده شده است، اما اصطلاح غالب در این روزها، مدل یابی معادلات ساختاری یا به گونه خلاصه اس ای ام[۱۳۱] است.(هومن ۱۳۸۴،۱۱).
۱۳-۳ خلاصه
منظور از روش در تحقیق، ارائه مهارت ها و تجربه هایی است که دست یابی به هدف را آسان تر و عملی تر می سازد و با صرف وقت کمتر، نتایج بیشتری به دست می آید. در این فصل به روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر پرداخته شد و به بیان جزئیات کامل در مورد قسمتهای مختلف روش تحقیق از جمله جامعه آماری، روش نمونه گیری، افق زمانی و مکانی تحقیق، روش های گردآوری داده ها و روش های آماری مورد استفاده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزار های جمع آوری در نمونه ( جامعه) آماری فراهم آمده اند خلاصه، کدبندی، دسته بندی و… و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند ها، داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می شوند و تکنیک های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنباط ها و تعمیم های بعدی دارند (خاکی، ۱۳۸۷: ۳۲۵).
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می شوند. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل داده هایی که به وسیله پرسشنامه از افراد نمونه گردآوری شدهاند پرداخته خواهد شد و سپس به هر یک از فرضیات پاسخ داده میشود.
۲-۴ توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شود. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش بکار می رود.
فرم در حال بارگذاری ...