۲-۲-۲-۴ قیمت های انتقالی
با توجه به نرخ های تصاعدی مالیات، شرکت ها سعی میکنند نه تنها سود خود را از حوزه هایی که مشمول نرخ بالای مالیاتی هستند به حوزه هایی که نرخ پایین تری دارند منتقل کنند بلکه در هر حوزه مالیاتی نیز سود را یکنواخت میسازد. قیمت های انتقالی برای مبادله کالاها و خدمات بین شرکتهای فرعی ابزاری برای این منظورخواهد بود.
۲-۲-۲-۵ تصمیمات اقتصادی واقعی
تصمیماتی که محتوای اقتصادی دارند همچون تبلیغات، پرداخت های نقدی برای طرح های بازنشستگی، پاداش مدیران، تحقیق و توسعه، فروش اموال و سرمایه گذاری ها ممکن است با در نظر گرفتن اثراتی که در کوتاه مدت بر سود دارند اتخاذ شوند، تفکیک رویدادهایی که در روال عادی عملیات واقع میشوند از رویدادهای که با هدف یکنواخت سازی(هموارسازی) سود انجام میگیرد مشکل است. تصمیمات واقعی از طریق مطالعه برای توجیه آن و برای مقایسه با اطلاعات مربوطه می توان شناسایی کرد. مشکل تفکیک این رویدادها مشکل عمده ای است که نمی توان شواهد بدون ابهامی درباره فرضیه یکنواخت سازی سودارائه کرد. اگرچه اکثر تبلیغات بر یک یا دو ابزار مدیریت سود متمرکز شده اند، ولی شرکتها چند ابزار را به طور همزمان استفاده میکنند.
۲-۲-۳ انگیزه های مدیریت سود
بدون وجود انگیزه خاصی، مدیران قضاوت های حسابداری و تصمیمات را صرفا با هدف گزارش منصفانه عملکرد انجام میدهند. به هر حال، در مواقع متعددی، وجود انگیزه های اقتصادی الزام آوری برای مدیران باعث می شود که آنان دست به مدیریت سود بزنند:زیرا ارزش شرکت و ثروت مالکان با مدیران آن به سود گزارش شده وابسته است. اغلب پژوهشگران این انگیزه ها را به سه دسته تقسیم میکنند. بر اساس این طبقه بندی مدیران ممکن است برای تاثیرگذاری بر موارد زیر اقدام به مدیریت سود کنند.
۱-شرایط قرارداد بین شرکت و ذینفعان،
۲-قیمت سهام شرکت و
۳-برخورد با نمایندگان قانون.
۲-۲-۳-۱ انگیزه های قراردادی
انگیزه های قراردادی برای مدیریت سود زمانی رخ میدهد که قرارداد های بین شرکت و سایر گروه ها به اعداد حسابداری اتکاء کنند یا سود بین شرکت و ذینفعان آن تاثیر دارد. چهار وضعیت قراردادی عمده زیر میتواند مدیریت سود را ترغیب کند:
۲-۲-۳-۱-۱ قرارداد های بدهی
مدیران شرکت های که قصد تخطی از قراردادهای بدهی را ندارد، میتوانند از طریق انتخاب روش های حسابداری افزاینده سود در ایفای قرارداد جلوگیری کنند، حتی شرکت هایی که قراردادهای بدهی را نقض کردهاند، نیز کاندیدای مدیریت سود هستند؛ زیرا چنین اقداماتی ممکن است موقعیت چانه زنی شرکت را در زمان مذاکره مجدد بهبود بخشد. این انگیزه ها احتمالا الزام آور هستند؛ زیرا تخطی از قراردادهای بدهی همیشه به افزایش هزینه استقراض یا قراردادهای محدود کننده جدید منجر می شود.
۲-۲-۳-۱-۲ قراردادهای جبران خدمات
قراردادهای جبران خدمات معمولا در برگیرنده پاداش هایی است که تا حدی بر اساس سود شرکت تعیین می شود. مدیران از طریق دستکاری اعداد حسابداری میتوانند بر جبران خدمات جاری و آتی خود تاثیر بگذارند. استفاده از اعداد حسابداری در قراردادهای پاداش، مدیران را ترغیب به دستکاری اعداد حسابداری میکند.
۲-۲-۳-۱-۳ امنیت شغلی و هموار سازی سود:
مدیران ممکن است به منظور حفظ امنیت شغلی خود درصدد هموارسازی سود باشند. زمانی که سود دوره جاری کم است و انتظار می رود که سود دوره آتی خوب باشد، مدیران ممکن است سود را از آینده به حال انتقال دهند و بر عکس، زمانی که سود جاری خوب است و انتظار می رود که سود آتی کم باشد مدیران ممکن است سود را از حال به آینده انتقال دهند.
۲-۲-۳-۱-۴ مذاکرات اتحادیه ها
در حین مذاکرات با اتحادیه ها، مدیران انگیزه دارند به منظور حمایت از یک ادعا مبنی بر اینکه شرکت نمی تواند دستمزدها را افزایش دهد یا برای بقاء نیاز به امتیاز های کارگری دارد، سود را تعدیل کند.
۲-۲-۳-۲ انگیزه های بازار
با توجه به اینکه تحلیل گران مالی و سرمایه گذاران از سود و اجزای آن در فرایند ارزیابی سهام استفاده میکنند، مدیران ممکن است به منظور تاثیرگذاری بر قیمت سهام شرکت اقدام به مدیریت سود کنند.
۲-۲-۳-۲-۱ عرضه اولیه سهام
مدیران میتوانند به منظور تغییر تصورات سرمایه گذاران با بهره گرفتن از رویه های حسابداری، سود را در دوره های نزدیک به عرضه اولیه سهام افزایش دهند. تعجب آور نیست که معوقه های بالا در دوره های قبل از عرضه سهام حاکی از کاهش سود پس از عرضه اولیه است. بدبن معنا که مدیران سود را به هزینه آینده به حال انتقال میدهند. جالب است که کاهش سود به اقامه دعوا از سوی سهامداران منجر می شود و اینکه مدیریت سود ممکن است منجر به هزینه های قانونی هنگفتی شود.
۲-۲-۳-۲- ۲ خرید سهام توسط مدیریت
خرید سهام توسط مدیریت نیز ممکن است مدیریت سود را ترغیب کنند. مدیران معمولا از بانک های سرمایه گذاری مستقل می خواهند که ارزش سهام را تعیین کنند. بانک های سرمایه گذاری نیز معمولا از روش های مبتنی بر سود استفاده و بر این اساس،مبلغی را که برای خرید سهام توسط مدیریت پرداخت شود، تعیین میکنند. با توجه به انگیزه های مالی مدیران برای حداقل کردت قیمت خرید، تعجب آور نیست که برخی از مدیران، قبل از خرید سهام برای خود اقدام به دستکاری سود جهت کمتر از واقع نشان دادن کنند.
۲-۲-۳-۲-۳ رشد و پیشبینی سود
بازارهای سرمایه نسبت به شرکت های که انتظارات تحلیل گران در مورد سود یا پیشبینی های مدیریت در مورد سود را برآورده نمی کنند، حساس هستند. شرکت های که در معرض خطر قرار گرفتن سود پایین تر از این سود های هدف هستند، ممکن است سود را در جهت بیشتر از واقع نشان دادن دستکاری کنند. افزون بر این، پژوهش ها حاکی از آن است که مدیریت معمولا به منظور گزارش سود مثبت و رشد سود اقدام به مدیریت سود میکند.
۲-۲-۳-۲-۴ هزینه های شست و شوی بزرگ
شرکت های دارای سال مالی بد ممکن است مقدار زیادی از هزینه های آتی را در سود سال جاری بگنجانند(شست و شوی بزرگ) و بدین وسیله بازگشت سود در سالهای آتی را تضمین کنند. هزینه های شست و شوی بزرگ کاملاٌ متداول هستند. به ویژه زمانی که تغییر در مدیریت عادی صورت گرفته است به منظور پاکسازی ترازنامه و شروهی تازه.
۲-۲-۳-۳ انگیزه های قانونی
سومین انگیزه بالقوه مدیران برای مدیریت سود،ارتقا؛ اقدامات قانونی مساعد است، انگیزه های قانونی برای مدیریت سود زمانی رخ میدهد که تصور می شود سود گزارش شده بر اقدامات قانون گذاران یا مقامات دولتی تاثیر میگذارد مدیران به وسیله دستکاری نتایج عملیات ممکن است بر اقدامات قانون گذاران یا مقامات دولت تاثیر بگذارند و بدین وسیله وارسی سیاسی و اثرات مقررات را حداقل کنند.
۲-۲-۳-۳-۱ وارسی سیاسی
فرم در حال بارگذاری ...