وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع پایان نامه با موضوع سلامت سنجی سازه‌ای پلهای راه آهن، مطالعه موردی پل باقرآباد ورامین به منظور ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

 

    1. اگر در یک سرعت حتماً یکی از روابط ۱ یا ۲ نقص شود، سرعت قبلی که روابط را اغنا می­کرد همان سرعت حداکثر مجاز خواهد بود.

 

    1. اما اگر در یک سرعت روابط ۱ و ۲ حتماً در محدوده مجاز قرار گیرد و تنها رابطه ۳ نقص شود، تعیین سرعت مجاز نیاز به تحلیل دوباره با حذف عضو بحرانی (عضوی که باعث نقص رابطه ۳ شده است) دارد.

 

تفاوت این دو حالت از آنجا نشأت می­گیرد که هر پل خرپایی پس از حذف یک عضو، الگوی باز توزیع نیروهای داخلی خاص خود را دارد و ممکن است در این باز توزیع نیروهای داخلی، خرپا بتواند با ایمنی به قابلیت باربری خود ادامه دهد؛ مانند برخی حالات شکست اعضا که در مرجع [۵۳] بررسی گردیده است. عکس این قضیه نیز می ­تواند وجود داشته باشد؛ مانند حالتی که در ریزش پل I-35W روی رودخانه می سی سی پی واقع در ایالت مینسوتای[۶۹] آمریکا رخ داد که با تخریب یک عضو کل پل دچار شکست کامل گردید.
در واقع می­توان گفت تأمین آسودگی مسافرین با دو فاکتور ۱ و ۲ کنترل می­ شود، و فاکتور سوم ایمنی اعضای خرپا را بررسی می­ کند. با توجه به اینکه این موضوع از یک پل خرپایی با الگویی مشخص در اعضا، با پل خرپایی با الگوی دیگر روندی کاملاً متفاوت دارد، باز توزیع­ نیرو برای هرکدام باید بررسی شود. به همین دلیل برای تعیین حداکثر سرعت مجاز یک پل خرپایی درصورتی که شرایط ۱ و ۲ هر دو برقرار باشد، اما مورد ۳ برقرار نباشد، پیشنهاد می­ شود بازتوزیع مجدد نیروها با حذف عضو بحرانی بررسی شود. نتایج ممکن است منجر به استفاده از توان باربری پل در سرعت­­ در همان مرحله‌ای شود که دو شرط ۱ و ۲ برآورده شده اما شرط ۳ برآورده نشده بود.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. در صورتی که یک یا چند مورد از موارد کنترلی نقض شده و جز حالات ۱ یا ۲ نشود.

 

در این حالت سرعت مربوط به مرحله قبل به عنوان حداکثر سرعت مجاز معرفی می­گردد.
۴-۲- تعیین سرعت حد یک پل واقعی با بهره گرفتن از دستورالعمل پیشنهادی :
مشخصات پل مورد بررسی
شرکت دانمارکی Consortium Kampsax طی قراردادی با ایران از سال ۱۹۳۳ اجرای ابنیه راه آهن ایران را به دست گرفت و قرار بر آن شد که تا سال ۱۹۳۹ ساخت ابنیه راه آهن ایران را به پایان برساند. از آن روی یک شرک مهندسی دانمارکی برای اجرای این پروژه انتخاب شد چون دانمارک کشوری کوچک و به دور از مسائل سیاسی آن زمان ایران بود.
این پل در سال ۱۹۳۵ میلادی (۱۳۱۴ هجری) در دستور کار اجرایی شرکت مذکور قرار گرفت. به این ترتیب این پل عمری برابر با ۷۹ سال دارد.
پل مورد بررسی در باقرآباد ورامین، در محدوده گذرگاه داوود آباد، در کیلومتر ۳۴ راه آهن تهران – مشهد واقع شده است. پل از نوع فلزی تنها بوده و کامپوزیت نمی ­باشد

 

    • مرحله ۱: مرحله قبل از مدلسازی

 

 

 

    1. مشخصات هندسی پل:

 

به دلیل عدم وجود نقشه­های اجرایی، طی یک بازدید از پل در محل، اقدام به برداشت اطلاعات لازم به منظور مدلسازی کامپیوتری آن شد. این اطلاعات عبارت­اند از : ابعاد اعضای پل، مقطع اعضا و تکیه­گاه­های پل. لازم به ذکر است که جهت برداشت این ابعاد، از متر فلزی و کولیس استفاده گردید.
در شکل­های (۴-۹) و (۴-۱۰) نمایی از پل مورد بررسی آورده شده است. در شکل (۴-۱۳) مشخصات مقاطع بکار رفته در پل نشان داده شده است. نمای کلی قاب­های اصلی و عرضی و پل در شکل­های (۴-۱۴) تا (۴-۱۷) و تکیه­گاه­های آن در شکل­های (۴-۱۱) و (۴-۱۲) نشان داده شده است. تیپ بندی مقاطع و سایر اطلاعات هندسی پل مورد بررسی بطور کامل در پیوست ۱ قرار گرفته است.
سازه‌ی خرپایی حاضر بر روی چهار تکیه‌گاه قرارگرفته که دو تای آن مفصلی و دوتای دیگر غلتکی می­باشند. دهانه­ی آن ۳۹ متر است که شامل ۶ چشمه­ی ۵ متری و ۲ چشمه­ی ۴.۵ متری می‌شود. ارتفاع خرپا نیز ۸ متر است. سازه در دسته­ی Overhead braced truss پل‌های فولادی قرار می­گیرد. ریل مستقیماً روی عرشه پل نصب شده و فاقد لایه­ی بالاست است. مقطع اعضا از پروفیل­های نورد شده یا مقاطع ساخته شده با صفحه[۷۰] هستند و یا ترکیبی از این دو می‌باشند.
تنها نقشه اجرایی باقی مانده از پل مذکور موجود در آرشیو اداره راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نقشه آرماتورگذاری فونداسیون تکیه­گاه­های پل می­باشد؛ که در پیوست ۱ آورده شده است.

 

    1. جنس مصالح : به گفته‌ی کارشناسان جنس آن فولاد ST52 است؛ که مشخصات مصالح آن طبق جدول (۴-۱) می­باشد.

 

    1. اطلاعات بارگذاری قطار سریع­السیر عبوری:

 

بار قطار سریع­السیر مسافری پردیس با ۶ واگن در نظر گرفته شده که در شکل (۴-۳) جزییات این بارگذاری نشان داده شده است.
فاصله بین دو کوپلر متوالی در واگن‌های A وB برابر ۲۷ متر و در واگن C برابر ۲۶.۷ متر است. همچنین فاصله دو چرخ در یک بوژی ۲.۶ متر می­باشد. اطلاعات کامل مربوط به ابعاد قطار پردیس در جدول (۴-۲) آورده شده است.

 

    • اطلاعات سیستم تعلیق بوژی بر اساس جدول (۴-۴) می­باشد.

 

    • نیروی محوری هر چرخ مطابق جدول (۴-۳) می­باشد.

 

شکل (۴-۹) نمایی از پل مورد بررسی
شکل (۴-۱۰) نمایی از پل مورد بررسی
تصاویری از تکیه­گاه­های پل در شکل­های زیر نشان داده شده ­اند:
شکل (۴-۱۱) نمایی از تکیه‌گاه غلتکی پل
شکل (۴-۱۲) نمایی از تکیه‌گاه مفصلی پل
در شکل زیر مقاطع اعضای بکار رفته در سازه، با ابعاد برحسب سانتی‌متر، آورده شده‌اند.
شکل (۴-۱۳) مقاطع اعضای پل خرپایی و ابعاد آن برحسبcm
در شکل‌های زیر ابعاد کلی پل خرپایی بر حسب متر نشان داده شده است :
شکل (۴-۱۴) نمای جانبی خرپا بر حسب m
شکل (۴-۱۵) نمای فوقانی خرپا بر حسب m
شکل (۴-۱۶) نمای تحتانی خرپا بر حسب m
شکل (۴-۱۷) نمای فوقانی خرپای زیر ریل بر حسب m

 

    • مرحله ۲: مدلسازی پل توسط نرم افزار ABAQUS

 

 

 

    1. فرضیات مدلسازی:

 


فرم در حال بارگذاری ...

« ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد بررسی تطبیقی سیاست توانمندسازی در ساماندهی بافت های شهری بندرعباس با رویکرد توسعه ...دانلود پروژه های پژوهشی با موضوع بررسی ارتباط ویژگیهای فردی با تعهد سازمانی و قصد ترک سازمان ۹۰- فایل ... »
 

update your browser!