-
-
- بهبود و پرورش نیروی انسانی: بعد از انتخاب داوطلبان و توجیه و جامعه پذیری کارکنان جدید، باید طرحی مشخص برای آموزش مداوم و پرورش کارکنان طراحی نمود.
-
-
- جبران خدمات: مدیریت منابع انسانی و اداره امور کارکنان باید تلاش کند با بهره گرفتن از مطلوب ترین شیوه های جبران خدمات رضایت کارکنان را کسب نماید.
-
- روابط کارکنان: باید به یگانه سازی اهداف افراد با منافع و اهداف سازمان و دیگر کارکنان پرداخت، این مهم زمانی میسر خواهد شد که احساسات و طرز تلقی همه کارکنان در رابطه با تنظیم سیاستها و مقررات کارکنان مورد توجه قرار گیرد.
-
- نگهداری کارکنان: نگهداری در واقع مربوط به استمرار و حفظ تمایل به وجود آمده است و غیر مستقیم ارتباطات کارکنان را متاثر میسازد.
- جدا شدن کارکنان از سازمان: آیا کارکنان به هنگام جدا شدن از سازمان مانند بازنشتگی، خاتمه خدمت، از کار، افتادگی، انتقال به خارج از سازمان و اخراج، میتوانند از زندگی اجتماعی مطلوبی برخوردار باشند. (سید جوادین، ۱۳۸۷صص ۳۹-۳۷)
در قالبی دیگر وظایف و مسؤلیتهای مدیریت منابع انسانی، به دو قسمت و به شرح زیر تقسیم میگردند:
الف – وظایف و مسئولیتهای عمومی
-
- برنامه ریزی
-
- سازماندهی
-
- هدایت و رهبری
- نظارت و کنترل
ب – وظایف و مسئولیتهای اختصاصی
-
- نیرو یابی، جذب و گزینش
-
- آموزش و توسعه منابع انسانی
-
- طراحی سیستمهای حقوق و دستمزد
-
- شناخت استعدادها، علایق، انگیزه ها و شخصیت نیروی انسانی از طریقایجاد ارتباطات انسانی
-
- اقدامات مربوط به نگهداری تن و روان منابع انسانی
-
- اقدامات مربوط به نقل و انتقالات و جابه جایی کارکنان
-
- اقدامات مربوط به نظم و انظباط و جابه جاییهای کارکنان
-
- ارزشیابی شایستگی کارکنان (ارزشیابی عملکرد کارکنان)
-
- برنامه ریزی نیروی انسانی
- ایجاد نظم، رعایت اخلاق و قانون در کار (ابطحی، ۱۳۸۹، ص ۱۶)
همچنین فهرست زیر از جمله مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در سازمان است:
– نظارت بر استخدام در سازمان به طوری که این امر در چهارچوب قانون و مطابق با قوانین و مقررات انجام گیرد.
– تجزیه و تحلیل مشاغل به طوری که ویژگیهای هر یک مشخص و معین گردد.
– برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان.
– کارمند یابی، یعنی شناسایی کسانی که شرایط کافی را برای استخدام در سازمان دارا هستند.
– انتخاب و استخدام بهترین و شایسته ترین نیروهای ممکن برای تصدی مشاغل در سازمان.
– طراحی و تنظیم برنامه هایی که ورود کارکنان جدید به سازمان را تسهیل میکند.
– آموزش کارکنان
– تربیت مدیر
– طراحی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان
– طراحی سیستم پاداش
– طراحی سیستم حقوق و دستمزد
– وساطت میان سازمان و سندیکاهای کارگری
– طراحی سیستمیبرای رسیدگی به خواستهها یا شکایات کارکنان
– طراحی سیستم بهداشت وایمنی محیط کار طراحی سیستم انظباط (سعادت، ۱۳۸۵، صص ۴-۳)
دایر و هولدر[۷] (۱۹۸۸) با نگاه سیستمیحوزه ی اصلی زیر را برای سیاستهای مدیریت منابع انسانی ارائه میکنند:
-
- توسعه: سیاستها و عملیات تقویت دانش، مهارت و توانایی کارکنان.
-
- پاداشها: سیاستها و عملیات مربوط به پرداخت حقوق و مزایا و ارج نهادن به کارکنان.
-
- سیستم کار: سیاستها و عملیات مرتبط با طراحی (به صورت یک مجموعه (وظایف، شغلها و محل کار سازمان)
-
- مدیریت عملکرد و سرپرستی: سیاستها و عملیات مربوط به هدایت و ارزیابی کار دیگران.
-
- روابط با کارمندان و کارگران: سیاستها و عملیات مربوط به مقررات انضباطی، رفع اختلاف و روابط مدیریت و اتحادیه ی کارگری.
- روابط با دولت: سیاستها و عملیات مربوط به رعایت دستورالعملهای سازمانی و قوانین و مقررات دولتی (انصاری و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۵۳)
همچنین سیاستها و اقدمات مدیریت منابع انسانی در بر گیرنده موارد زیر میشود: (دسلر، ۱۳۸۶، ص۲) تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل هر یک از کارکنان)
برنامه ریزی منابع انسانی و کارمندیابی
گزینش داوطلبان واجد شرایط
توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام
مدیریت حقوق و دستمزد
ایجاد انگیزه و مزایا
ارزیابی عملکرد
برقراری ارتباط با کارکنان (مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انظباطی)
توسعه نیروی انسانی و آموزش
متعهد نمودن کارکنان به سازمان.
در تعریف دیسنزو ورابینز [۸] که بدان اشاره شد چهار عامل جذب، نگهداری، آموزش و بهسازی و انگیزش، معرفی شده به عنوان اهداف مدیریت منابع انسانی بررسی میشوند و هر کدام از این عوامل شامل وظایف ذکر شده زیر میباشند.
استخدام و به کارگیری: برنامه ریزی منابع انسانی – جذب – انتخاب
نگهداری: بهداشت وایمنی – ارتباطات – روابط کارکنان
آموزش و بهسازی: سازمان گردانی – آموزش کارکنان – بهسازی – توسعه شغلی
انگیزش: نظریه های انگیزشی و طراحی شغل – ارزیابی عملکرد – پاداش و جبران خدمات – مزایای شغلی (رهنمای رودپشتی و محمود زاده، ۱۳۸۷، ص ۱۵)
سید جوادین (۱۳۸۷) مقاصد و اهداف، وظایف و فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و اداره کارکنان را در قالب اهداف سازمانهای امروزی به ترتیب زیر طبقه بندی میکند. (سید جوادین، ۱۳۸۷، صص ۵۱)
۱- اهداف اولیه:
الف – تولید و توزیع کالا و خدمات
ب – ارضای اهداف شخصی اعضای سازمان
ج – انجام تعهدات اجتماعی
۲- اهداف ثانویه: اهداف مدیریت منابع انسانی که متاثر از مقاصد سازمان است به علت بعد نگرشی و اجرایی که دارا است گسترده تر میباشند که عبارتند از:
الف – قانون پذیر بودن
ب – کیفیت زندگی کاری
ج – بهره وری
د- مسئولیت اجتماعی
م – انگیزش
و – تعادل در جبران خدمات
ه – جذب متقاضیان شایسته و با استعداد
ی – تامین و حفظ کارکنان مطلوب
هدف مدیریت منابع انسانی، عبارت است از افزایش کارایی نیروی انسانی در سازمان (ابطحی، ۱۳۸۹، ص ۱۴)
در مورد اهداف مدیریت منابع انسانی معمولاً چهار هدف زیر را برای مدیریت منابع انسانی قایل میشوند:
هدف اجتماعی: عبارت است از احساس مسئولیت در مقابل نیازهای جامعه وایجاد اعتبار برای سازمان و کارکنان در جامعه.
هدف سازمانی: عبارت است از احساس مسئولیت در مقابل هدفهای سازمانی و حداکثر استفاده از تخصص و تعهد نیروی انسانی در رسیدن به ان هدفها.
هدف وظیفه ای: عبارت است از احساس مسئولیت در قبال وظایفی که بر عهده واحد امور اداری سازمان گذاشته میشود.
فرم در حال بارگذاری ...