وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع پایان نامه ها | ب – وظایف و مسئولیتهای اختصاصی – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 01-10-01
نویسنده: فاطمه کرمانی

      1. بهبود و پرورش نیروی انسانی: بعد از انتخاب داوطلبان و توجیه و جامعه پذیری کارکنان جدید، باید طرحی مشخص برای آموزش مداوم و پرورش کارکنان طراحی نمود.

    1. جبران خدمات: مدیریت منابع انسانی و اداره امور کارکنان باید تلاش کند با بهره گرفتن از مطلوب ترین شیوه های جبران خدمات رضایت کارکنان را کسب نماید.

    1. روابط کارکنان: باید به یگانه سازی اهداف افراد با منافع و اهداف سازمان و دیگر کارکنان پرداخت، این مهم زمانی میسر خواهد شد که احساسات و طرز تلقی همه کارکنان در رابطه با تنظیم سیاست‌ها و مقررات کارکنان مورد توجه قرار گیرد.

    1. نگهداری کارکنان: نگهداری در واقع مربوط به استمرار و حفظ تمایل به وجود آمده است و غیر مستقیم ارتباطات کارکنان را متاثر می‌سازد.

  1. جدا شدن کارکنان از سازمان:‌ آیا کارکنان به هنگام جدا شدن از سازمان مانند بازنشتگی، خاتمه خدمت، از کار، افتادگی، انتقال به خارج از سازمان و اخراج، می‌توانند از زندگی اجتماعی مطلوبی برخوردار باشند. (سید جوادین، ۱۳۸۷صص ۳۹-۳۷)

در قالبی دیگر وظایف و مسؤلیت‌های مدیریت منابع انسانی، به دو قسمت و به شرح زیر تقسیم می‌گردند:

الف – وظایف و مسئولیت‌های عمومی

    1. برنامه ریزی

    1. سازماندهی

    1. هدایت و رهبری

  1. نظارت و کنترل

ب – وظایف و مسئولیت‌های اختصاصی

    1. نیرو یابی، جذب و گزینش

    1. آموزش و توسعه منابع انسانی

    1. طراحی سیستم‌های حقوق و دستمزد

    1. شناخت استعدادها، علایق، انگیزه ها و شخصیت نیروی انسانی از طریق‌ایجاد ارتباطات انسانی

    1. اقدامات مربوط به نگهداری تن و روان منابع انسانی

    1. اقدامات مربوط به نقل و انتقالات و جابه جایی کارکنان

    1. اقدامات مربوط به نظم و انظباط و جابه جایی‌های کارکنان

    1. ارزشیابی شایستگی کارکنان (ارزشیابی عملکرد کارکنان)

    1. برنامه ریزی نیروی انسانی

  1. ایجاد نظم، رعایت اخلاق و قانون در کار (ابطحی، ۱۳۸۹، ص ۱۶)

همچنین فهرست زیر از جمله مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در سازمان است:

– نظارت بر استخدام در سازمان به طوری که این امر در چهارچوب قانون و مطابق با قوانین و مقررات انجام گیرد.

– تجزیه و تحلیل مشاغل به طوری که ویژگی‌های هر یک مشخص و معین گردد.

– برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان.

– کارمند یابی، یعنی شناسایی کسانی که شرایط کافی را برای استخدام در سازمان دارا هستند.

– انتخاب و استخدام بهترین و شایسته ترین نیروهای ممکن برای تصدی مشاغل در سازمان.

– طراحی و تنظیم برنامه هایی که ورود کارکنان جدید به سازمان را تسهیل می‌کند.

– آموزش کارکنان

– تربیت مدیر

– طراحی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان

– طراحی سیستم پاداش

– طراحی سیستم حقوق و دستمزد

– وساطت میان سازمان و سندیکاهای کارگری

– طراحی سیستمی‌برای رسیدگی به خواسته‌ها یا شکایات کارکنان

– طراحی سیستم بهداشت و‌ایمنی محیط کار طراحی سیستم انظباط (سعادت، ۱۳۸۵، صص ۴-۳)

دایر و هولدر[۷] (۱۹۸۸) با نگاه سیستمی‌حوزه ی اصلی زیر را برای سیاست‌های مدیریت منابع انسانی ارائه می‌کنند:

    1. توسعه: سیاست‌ها ‌و عملیات تقویت دانش، مهارت و توانایی کارکنان.

    1. پاداش‌ها: سیاست‌ها و عملیات مربوط به پرداخت حقوق و مزایا و ارج نهادن به کارکنان.

    1. سیستم کار: سیاست‌ها و عملیات مرتبط با طراحی (به صورت یک مجموعه (وظایف، شغل‌ها و محل کار سازمان)

    1. مدیریت عملکرد و سرپرستی: سیاست‌ها و عملیات مربوط به هدایت و ارزیابی کار دیگران.

    1. روابط با کارمندان و کارگران: سیاست‌ها و عملیات مربوط به مقررات انضباطی، رفع اختلاف و روابط مدیریت ‌و اتحادیه ی کارگری.

  1. روابط با دولت: سیاست‌ها و عملیات مربوط به رعایت دستورالعمل‌های سازمانی و قوانین و مقررات دولتی (انصاری و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۵۳)

همچنین سیاست‌ها و اقدمات مدیریت منابع انسانی در بر گیرنده موارد زیر می‌شود: (دسلر، ۱۳۸۶، ص۲) تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل هر یک از کارکنان)

برنامه ریزی منابع انسانی و کارمندیابی

گزینش داوطلبان واجد شرایط

توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام

مدیریت حقوق و دستمزد

ایجاد انگیزه و مزایا

ارزیابی عملکرد

برقراری ارتباط با کارکنان (مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انظباطی)

توسعه نیروی انسانی و آموزش

متعهد نمودن کارکنان به سازمان.

در تعریف دیسنزو ورابینز [۸] که بدان اشاره شد چهار عامل جذب، نگهداری، آموزش و بهسازی و انگیزش، معرفی شده به ‌عنوان اهداف مدیریت منابع انسانی بررسی می‌شوند و هر کدام از این عوامل شامل وظایف ذکر شده زیر می‌باشند.

استخدام و به کارگیری: برنامه ریزی منابع انسانی – جذب – انتخاب

نگهداری: بهداشت و‌ایمنی – ارتباطات – روابط کارکنان

آموزش و بهسازی: سازمان گردانی – آموزش کارکنان – بهسازی – توسعه شغلی

انگیزش: نظریه های انگیزشی و طراحی شغل – ارزیابی عملکرد – پاداش و جبران خدمات – مزایای شغلی (رهنمای رودپشتی و محمود زاده، ۱۳۸۷، ص ۱۵)

سید جوادین (۱۳۸۷) مقاصد و اهداف، وظایف و فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی و اداره کارکنان را در قالب اهداف سازمان‌های امروزی به ترتیب زیر طبقه بندی می‌کند. (سید جوادین، ۱۳۸۷، صص ۵۱)

۱- اهداف اولیه:

الف – تولید و توزیع کالا و خدمات

ب – ارضای اهداف شخصی اعضای سازمان

ج – انجام تعهدات اجتماعی

۲- اهداف ثانویه: اهداف مدیریت منابع انسانی که متاثر از مقاصد سازمان است به علت بعد نگرشی و اجرایی که دارا است گسترده تر می‌باشند که عبارتند از:

الف – قانون پذیر بودن

ب – کیفیت زندگی کاری

ج – بهره وری

د- مسئولیت اجتماعی

م – انگیزش

و – تعادل در جبران خدمات

ه – جذب متقاضیان شایسته و با استعداد

ی – تامین و حفظ کارکنان مطلوب

هدف مدیریت منابع انسانی، عبارت است از افزایش کارایی نیروی انسانی در سازمان (ابطحی، ۱۳۸۹، ص ۱۴)

‌در مورد اهداف مدیریت منابع انسانی معمولاً چهار هدف زیر را برای مدیریت منابع انسانی قایل می‌شوند:

هدف اجتماعی: عبارت است از احساس مسئولیت در مقابل نیازهای جامعه و‌ایجاد اعتبار برای سازمان و کارکنان در جامعه.

هدف سازمانی: عبارت است از احساس مسئولیت در مقابل ‌هدف‌های‌ سازمانی و حداکثر استفاده از تخصص و تعهد نیروی انسانی در رسیدن به ان هدفها.

هدف وظیفه ای: عبارت است از احساس مسئولیت در قبال وظایفی که بر عهده واحد امور اداری سازمان گذاشته می‌شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های مقالات و پروژه ها | قسمت سوم تاثیردادگاه بین المللی محیط زیست برای مقابله با هجوم ریزگردها – 1دانلود پایان نامه و مقاله – ۲-۵-۱- نقد فقها توسط شاطبی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »