وبلاگ

توضیح وبلاگ من

ویژگی های فیزیکی ای که در تقطیر بنزین موتور بایتس مورد ...

 
تاریخ: 05-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

    1. b) تنظیم درجه آرام سوزی­تبدیل یافته تا اثرات متقابل نوع هیدروکربن ها را نیز شامل گردد.

 

(۲-۲۲)
(۲-۲۳)

 

    1. c) محاسبه حساسیت در سطح درجه آرام سوزی مرجع.

 

(۲-۲۴)

 

    1. d) تنظیم از حالت مرجع به درجه آرام سوزی واقعی

 

(۲-۲۵)
(۲-۲۶)
که k1,c8,c7,c6,c5,c4,c3,c2,cو kثابت هایی می باشند که باید تعیین گردند، S نیز حساسیت یعنی (RON-MON) ، RONrefوMONref مقادیر درجه­ آرام سوزی در حالت مرجع که به طور قراردادی ۹۰ تنظیم شده است می باشند. H تأثیر اثر متقابل نوع هیدروکربن­ها، Ai، PiوOجزءحجمی آروماتیک­ها، پارافین­ها و الفین­های موجود در هر جزء می­باشد.
این مدل اختلاط برای MON و RONدرنهایت شامل ۱۰ پارامتر می باشد که باید تعیین گردند (RONref,MONref,c1,c2,…,c7,c8,k1,k2). داده ­های تجربی اختلاط برای تعیین پارامتر ها عبارتند از:
پایان نامه - مقاله - پروژه
MON و RON محتویات آروماتیک، پارافین و الفین موجود در هر جزء.
MON و RON هر اختلاط
دقت پیش بینی مدل تغییر شکل توسط راسین و همکارانش بیان گردیده است. آن­ها با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۵۶۴ اختلاط بنزین با اجزأ متفاوت و با بهره گرفتن از چندین مطالعه مستقل مربوط به اختلاط، دقت پیش ­بینی را تخمین زده­اند. بدین منظور داده ­های مربوط به هر مرجع مطالعاتی به دو قسمت تقسیم شدو از نیمه­ی اول برای تعیین پارامترهای مدل و از نیمه­ی دوم برای امتحان دقت پیش بینی مدل استفاده گردید. انحراف استاندارد از خطای پیش ­بینی تقریباً بین ۰٫۴ تا ۰٫۵ درجه برای هر اختلاط مربوط به RON و MON می باشد[۱۵]. همانند مدل اتیل­آر­تی ، مدل تغییر شکل نیز به RON و MON، مقادیر الفین، آروماتیک­های موجود و پارافین نیازمند می باشد. در این مدل در مقایسه اتیل­آر­تی که نیازمند تعیین شش پارامتر می باشد، ده ضریب رگرسیون باید تعیین گردد. درنتیجه می توان گفت مدل اتیل در مقایسه با مدل تغییر شکل از لحاظ سادگی و راحتی استفاده، مناسب­تر می­باشد.
۲-۱۱-۵٫مدل درجه­ آرام سوزی اضافی[۵۰]
در این روش انحراف از حال ایده­آل توسط عبارت اضافه شده[۵۱]تصحیح می­گردد. این عبارت اضافه به متوسط حجمی درجه­ آرام­سوزی برای پیش ­بینی درجه­ آرام­سوزی اختلاط (RON و MON) اضافه می­گردد.
(۲-۲۷)
که درجه­­آرام­­سوزی اختلاط jام، درجه­­آرام­سوزی اضافی مربوط به جزء i در اختلاط j و درصد حجمی جزء i در اختلاط jاُم می­باشد. در این مدل خطی،‌در­واقع درجه­­آرام­سوزی اضافی به نحوی بیان کننده­ سهم جزءi در غیر خطی بودن اختلاطjاُُم می باشد. این پارامترها در هر اختلاط با بهره گرفتن از یک سری اختلاط­های فرضی به نام اختلاط­های پایه[۵۲]تبیین می­گردند. جهت تشکیل اختلاط­های پایه تمام برش­های مورد استفاده را باهم مخلوط کرده سپس اجزاء یکی پس از دیگری حذف می شوند. باید توجه داشت که در آماده سازی اختلاط­های پایه حجم هر جزء (مخصوصا جزءiکه حذف می­گردد) باید یکسان باقی بماند. بنابراین حجم کامل و درصد حجمی اجزا تغییر می­نماید. بنابراین به تعداد تمام اجزاء، نمونه­ آزمایشگاهی وجود خواهد داشت. تعداد مقادیر که در هر اختلاط هم باید تعیین گردند برابر n ، یعنی تعداد تمام اجزاء می­­باشد. بنابراین داده ­های تجربی مورد نیاز برای تخمین این پارامترها عبارتند از:
درجه­­آرام­سوزی (پژوهش یا موتور) هر جزء.
درجه­­آرام­سوزی (پژوهش یا موتور) هر اختلاط.
درجه­­آرام­سوزی (پژوهش یا موتور) هر n تا اختلاط پایه.
تعداد سوخت ها و موادی که نیاز به نمونه گیری دارند n+d(n+1)می­باشد.
بنابراین در مجموع ۲(n+d(n+1))نمونه برای بیان RONو MONنیاز می­باشد که d تعداد پایه بنزین می­باشد. روش درجه­­آرام­سوزی اضافی به سمت روش خطی سوق پیدا کرده است در نتیجه امکان استفاده از مزایای برنامه­ ریزی خطی در تعیین دستورالعمل اختلاط بهینه را فراهم می­نماید. مقادیر اضافی برای اختلاط در ترکیب درصدهای اسمی[۵۳] محاسبه می گردند. بنابراین دقت این روش با انحراف ترکیب درصدها از نقاط اسمی تغییر پیدا می­نماید. همچنین مطالعه یک اختلاط جدید نیازمند محاسبه­ی جدید مقادیر می­باشد. پارامترهای بیان شده نیز مخصوص همان اختلاط می باشند که یکی دیگر از معایب این روش می­باشد.
از دقت پیش بینی و همچنین کاربرد صنعتی این روش چیزی در مراجع یافت نگردیده است [۱۶] و [۱۷].
۲-۱۱-۶٫مدل زاهد[۵۴]
در این روش رابطه­ای تجربی با بهره گرفتن از درجه­­آرام­سوزی برش­های مختلف برای پیش بینی درجه­­آرام­سوزی اختلاط تعیین می­گردد . پارامترهای معادله هم با بهره گرفتن از آنالیز رگرسیون بر روی داده ­های تجربی تخمین زده می شوند. مدل اختلاط برای درجه آرام سوزی:
(۲-۲۸)
مدل مشابه برای MON:
(۲-۲۹)
Q0,M0,Mi,Qi,K3,Kثابت­ها و n تعداد برش­های خوراک در فرایند اختلاط می­باشد. بنابراین پارامترهایی که برای تخمین RON باید تعیین گردند عبارتند از:Mn,…,M1,M0وK3. پارامترهای مورد نیاز برای تخمین MON عبارتند از: Qn,…,Q1,Q0و K4داده های مورد نیاز برای تخمین این پارامترها عبارتند از:
MON وRON برای هر اختلاط و همچنین هر n جزء.
همانند مدل­های دیگر دقت این روش نیز به داده­هایی که برای تنظیم پارامترها استفاده می شوند و خصوصیات اختلاط مربوط می­باشد. بنابراین پارامترهای مدل با تغییر کیفیت برش­های خوراک در طول زمان تغییر می­نماید. پارامترهای مدل هم می ­تواند با توجه به سوابق داده ­های اختلاط به­روز رسانی گردند. زاهد با مقایسه­ دقت پیش ­بینی این مدل و مدل استوارت نشان داد که این مدل در پیش ­بینی درجه­­آرام­سوزی اختلاط برای مجموعه ­ای از داده ­های تجربی بهتر عمل می­نماید. انحراف استاندارد خطای پیش بینی هم در مراجع یافت نشده است[۷-۱۶] و [۲-۳].
۲-۱۱-۷٫ مدل­های شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی
به نظر می آید شبیه سازی شبکه­­عصبی یکی از پیشرفت­های اخیر باشد. گرچه این موضوع پیش از ظهور کامپیوتر بنیان­گذاری شده، حداقل یک مانع بزرگ تاریخی و چندین دوره مختلف را پشت گذاشته است.
اولین سلول عصبی مصنوعی در سال ۱۹۴۳ به وسیله یک نروفیزیولوژیست[۵۵]به نام مک کلوک[۵۶] و یک منطق­دان به نام والتر پیتز[۵۷] ساخته شد که یک مدل خطی ساده بود. اما محدودیت­های فن­آوری در آن زمان اجازه کار بیشتر به آنها نداد[۸].
خیلی از پیشرفت­های مهم با تقلید و شبیه­سازی­های ساده و ارزان کامپیوتری به­دست آمده است. در پی یک دوره ابتدایی اشتیاق و فعالیت در این زمینه، یک دوره بی­میلی و بد­نامی را پشت سر گذاشته است. در طول این دوره سرمایه ­گذاری و پشتیبانی حرفه ای از این موضوع در پایین­ترین حد خود بود، پیشرفت­های مهمی به نسبت تحقیقات محدود در این زمینه صورت گرفت.که بدین­وسیله پیشگامان قادر شدندتا به گسترشفن­آوری متقاعد کننده ­ای بپردازند که خیلی برجسته تر از محدودیت­هایی بود که توسط پاپرت[۵۸] و مینسکی[۵۹] شناسانده شد[۸]. سال ۱۹۶۹ آغاز افول موقت شبکه ­های عصبی شدزیرا عدم توانایی شبکه ­های عصبی در حل مسایل غیر­خطی آشکار شد. در این سال پاپرت و مینسکی، کتابی را منتشر کردند که درآن عقیده عمومی راجع میزان محرومیت شبکه های عصبی را در میان محققان معین کرده بود و بدین صورت این عقیده بدون تجزیه و تحلیل بیشتر پذیرفته شد[۸].
شبکه ­های عصبی آنها قادر به حل مسایلی بودند که می توانستیم پاسخ­های آن مسئله را توسط یک خط در محور مختصات از آن جدا کنیم[۸]. در سال ۱۹۸۲ هاپفیلد با معرفی شبکه ­های چند لایه و الگوریتم یادگیری دارای Feedback راه­حلی را برای حل موارد غیر­خطی ارائه کرد. در این زمان بود که شبکه ­های بازگشتی، مطرح شدند[۸].
شبک­هایعصبیدرمقالاتمتعدددیگرینیزبرای پیش­بینیبه­کاررفتهاند . به­عنواننمونهپیش­بینی نرخ­هایارزو شاخص­هایمختلف،پیش­بینینرخ تورم [۱۸] وقیمت سهام [۱۹]،قیمت نفت [۲۰].
پاسکینی[۶۰] و همکارانش در سال ۲۰۰۷ به­منظور مشخص کردن فرایندهای نفت در پالایشگاه­ها یک روش برای پیش بینی منحنیTBP[61] و برآورد چگالی APIارائه دادند. آن­ها از اطلاعات طیف برگرفته شده از ناحیه­ی اشعه­ی مادون قرمزIR استفاده کردند. بدین منظور از دو روش شبکه­ عصبی مصنوعی ANN و روش کمترین مربعات PLS استفاده کردند [۲۱].
با توجه به وقت­گیر بودن تعیین شاخص ستان[۶۲] سوخت موتورهای با احتراق داخلی رامادهاس[۶۳] و همکاران وی با بکار بردن شبکه ­های عصبی مناسب و انتخاب مدلی مناسب موفق به پیش بینی این عامل مهم گردیدند [۲۲].
در مقاله­ فرضی و مهربانی یک روش جدید برای کنترل یک برج تقطیر آب؛ متانول با بهره گرفتن از شبکه­ عصبی مصنوعی ارائه شده است. در این تحقیق یک برج تقطیر پیاده­سازی شد که در شکل ۲-۲ نمایش داده شده و از کنترل NARMA –L2(خطی کننده­ باز خورد) استفاده شده است. این شبکه شامل یک لایه­ی ورودی، خروجی و پنهان است. برای پیدا کردن مقدار بحرانی و ارزیابی تاثیر تعداد نرون­های لایه­ی پنهان، شبکه­ عصبی در حالاتی با تعداد نرون­های ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ آموزش داده شد. نتایج بدست آمده نشان داد، تعداد بحرانی نرون­ها زمانی که برابر با ۳۰ است به بهترین جواب و حالت پایدار می­رسد. همچنین به منظور ارزیابی تاثیر تعداد داده ­های آموزشی، در هر اجرا بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تغییر یافتند (در هر گام ۵۰۰ داده به مجموعه اضافه شد). نتایج بررسی­ها نشان داد که با افزایش تعداد مجموعه داده ­ها، عملکرد کنترل کننده­ برج تقطیر بهتر می­ شود و در تعداد ۲۰۰۰ به حالت پایدار می­رسد [۳].
شکل ۲-۴ برج تقطیر


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب پایان نامه ها در رابطه با بررسی تاثیر طرح های نوآورانه بر تجهیز منابع (تحلیل موردی بانک ...دانلود پایان نامه بررسی تحلیل تکوین جرم در فضای مجازی با تأکید بر قوانین ... »
 
مداحی های محرم