نوع راهبرد ایمنی
نسبت فایده به هزینه
افزایش اعمال مقررات ترافیکی
۳.۳
تبلیغات، آموزش نظری و عملی
۳
بهبود و نگهداری و تعمیر راه به ویژه در زمستان
۲.۵
کنترل ترافیک، شامل سرعت های مجاز جدید
۲.۲
بهبود طراحی راه، تجهیزات حاشیه راه و …
۱.۹
استانداردهای جدید ایمنی خودرو
۱.۳
قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی
در سال ۱۳۸۴ آئین نامه راهنمایی و رانندگی با ایجاد یک ساختار قانونی شکل و مورد اصلاح قرار گرفت و نیازها را پوشش داد. در عمل اقتصاد، ایمنی، کیفیت زندگی لحاظ و سپس قانون جدید راهنمایی و رانندگی به اجرا در آمده است. قانون ابزار خوبی را در اختیار پلیس قرار داد و بحث نوع مجازاتها در قوانین قبلی، بحث جریمه نقدی بود که برای افراد ثروتمند افزایش جریمه تأثیری نداشت. منگنه نمودن کارت راهنمایی رانندگی نیز مشکلاتی را به همراه داشت. در قانون فعلی موارد جدیدی به عنوان محرومیتهای اجتماعی و رفتارهای بازدارنده اضافه شده است. بحث جریمههای مالی یا نقدی از کمترین مبلع از ۳ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان(مصرف مواد روان گردان و مستی- امتیاز منفی یا نمره منفی)رسید. در برخی کشورها راننده ابتدا دارای ۳۰ نمره مثبت است و اگر نمره مثبت صفر شود، توقیف خودرو انجام میشود. در قانون ایران هم این کار با شکل نمره منفی اعمال شد به نحوی که با هر تخلف، نمرهای منفی به فرد تعلق میگیرد و اگر فرد ۳۰ نمره منفی بگیرد، گواهی نامه به مدت سه ماه توقیف و حتی میتواند به ابطال گواهینامه منجر شود. اخذ نمره منفی یکی از مجازاتهای بازدارنده است. توقیف وسیله نقلیه یکی از مجازاتهای جدید است که میتواند مؤثر باشد. توقیف خودرو گاه مؤثرتر از جریمه است. در بحث توقیف خودرو، اگر راننده، تخلفات حادثه ساز را دو مورد با هم مرتکب شود، تا ۷۲ ساعت میتوان خودرو را متوقف کرد.چنانچه کسی جریمه شود و تا ۴ ماه جریمه را پرداخت نکند، پلاک شخص توقیف میشود. اگر میزان جریمه از یک میلیون تومان بیشتر شود و فرد آن را پرداخت نکند، پلیس میتواند خودرو راننده را متوقف کند. استفاده از بازرسان نامحسوس مورد وثوق و آموزش دیده در قانون جدید لحاظ شده و از این وضعیت استفاده کرده و به درجه داران دیپلم نیز اجازه داده شده تا در ثبت تخلفات مشارکت و ظرفیتهای نیروی انسانی را به حداقل برسانند. کسانی که ده سال سابقه دارند و تجربه لازم را کسب کردهاند، اجازه استفاده از تجهیزات الکترونیکی را دارند. بستن کمربند ایمنی ردیف جلو از قبل اجباری بود که طبق قانون جدید، برای سرنشینان ردیف عقب در حوزه جادهها، اجباری شده است. مخصوصاً در مورد حمل و نقل عمومی که اجباری بودن آن حتمی است. استفاده از صندلی ایمنی کودک در این قانون پیش بینی شده است. مجوز بازدارندگی در تعیین مجازات، در قانون جدید راهنمایی و رانندگی تخلفات حادثه ساز را به صراحت مشخص کرده است که ۲۰ مورد است(سوری و همکاران،۱۳۹۱: ۸۵).
بررسی جریمه های در نظر گرفته شده برای تخلفات رانندگی در کشورهای مختلف و ایران
جریمههای در نظر گرفته شده برای هر یک از تخلفات راهنمائی و رانندگی در کشورهای قطر، آمریکا، فرانسه ، ژاپن، آلمان، آفریقای جنوبی و ایران آورده شده است. لازم به ذکر است که انتخاب این کشورها و اشاره به آمارهای تخلفات رانندگی آنتها بر اساس معیار در دسترس بودن میباشد. این جریمهها، شامل موارد نقدی و غیر نقدی میباشد. جریمههای غیر نقدی، مربوط به امتیازات منفی در نظر گرفته شده برای رانندگان متخلف میشود. در جدول زیر چگونگی تأثیر امتیازات منفی، آمده است:
جدول(۳-۲): چگونگی تأثیر امتیازات منفی در قطر
امتیاز منفی
تنبیه در نظر گرفته شده
۱۴ امتیاز اول (۱۴-)
۳ ماه ضبط گواهینامه
۱۲ امتیاز بعدی (۲۶-)
۶ ماه ضبط گواهینامه
۱۰ امتیاز بعدی (۳۶-)
۹ ماه ضبط گواهینامه
فرم در حال بارگذاری ...