روابط عمومی: ایجاد ارتباط خوب با اقشار مختلف مردم، ایجاد ذهنیت مثبت در مورد شرکت و از بین بردن شایعات و غیره، روابط عمومی خوانده می شود و یا روابط عمومی عبارت است از برنامه های گوناگونی که جهت ارتقاء تصویر ذهنی از یک شرکت و یا محصولات آن شرکت طراحی شده است.
آوزده جویی: نوعی روابط عمومی است که مانند آگهی تجاری شامل پیامی می گردد که از طریق رسانه ها به مردم ارائه می گردد. اما تفاوتش با آگهی تجارتی در این است که اولاً هزینه ای بابت آن پرداخت نمی شود، ثانیاً سازمان کنترلی بر روی آن ندارد و به صورت خبر ارائه می شود. بنابراین اعتبار بیشتری نسبت به آگهی تجاری دارد.
جدول ۲-۲- ابزار تبلیغات و ارتباطات بازاریابی
بازاریابی مستقیم: ارتباط مستقیم با هریک از مشتریان خاص کنونی یا بالقوه، از طریق تلفن، فکس، پست، پست الکترونیکی، پست صوتی ، اینترنت و غیره را بازاریابی مستقیم می نامند.
۲-۱۷-۱- ابزار تبلیغات
جدا کردن کامل روش های تبلیغات ازیکدیگر کار مشکلی است. به عنوان مثال شرکت در یک نمایشگاه، پیشبرد فروش محسوب می شود. اما استفاده از نیروی فروش که در نمایشگاه حضور داشته باشند،فروش شخصی محسوب می گردد.
۲-۱۷-۲- فرایند ارتباط
طبق نظریه لسول یک مدل ارتباطی باید به این سوالات پاسخ دهد : ۱- چه کسی ، ۲- چه چیزی ، ۳- از چه کانالی ، ۴- به چه کسی و ۵- با چه اثری می گوید.
شکل ۲-۷- یک مدل ارتباطی را با نه جزء نشان می دهد . این نه جزء شامل دو جزء اصلی (فرستنده و گیرنده) دو ابزار ارتباطی (پیام و رسانه) و چهار فعالیت ارتباطی (رمزگذاری، رمزگشایی، پاسخ و بازخورد) می باشد .
پیام
رسانه
فرستنده
رمزگذاری
رمزگشایی
گیرنده
پارازیت
پاسخ
بازخورد
شکل ۲-۵- اجزاء فرایند ارتباط
فرستنده :
شخص یا سازمانی است که پیام را به دیگری منتقل می کند. (گاهی سرچشمه و مأخذ و گاهی ایجاد ارتباط کننده ارتباط نامیده می شود.)
پیام:
مجموعه علائم و نشانه هایی است که فرستنده منتقل می کند.
رمزگشایی:
فرآیندی که از آن طریق گیرنده به علائم و نشانه هایی که فرستنده ارسال کرده است، معنی می دهد.
گیرنده:
طرفی که پیام منتقل شده توسط دیگری را دریافت می کند. (گاهی مخاطب یا مقصد نیز نامیده می شود.)
پاسخ:
مجموعه ای از واکنش هایی که گیرنده پس از دریافت پیام از خود نشان می دهد.
بازخورد:
بخشی از پاسخ که به فرستنده پیام برگشت می شود.
پارازیت:
اختلال یا ایستایی برنامه ریزی نشده در فرایند ارتباط را گویند.
در مدل زیر عواملی که دریک ارتباط مؤثر لازم است نشان داده شده است. فرستندگان پیام باید بدانند که مخاطبان آنها چه کسانی هستند و انتظار چه واکنشی را از آنها دارند. آنها باید در رمزگذاری پیام قوی باشند به نحوی که پس از رمزگشایی توسط مخاطبان، پیام قابل درک باشد. همچنین فرستندگان پیام باید رسانه مناسبی که پیام را به مخاطبان مورد نظر انتقال دهد، انتخاب کنند و کانالهای بازخوردیی را طراحی کنند تا بتوانند پاسخ مخاطبان را از آن طریق بازاریابی نمایند.
با توجه به مطالب بالا، یک بازاریاب که قصد ارتباط با مشتریان را دارد، ابتدا باید مخاطبان هدف شرکت را مشخص کند، سپس مشخص نماید که چه پاسخی را از آنها انتظار دارد، آنگاه باید پیام انتخاب شود و بعد رسانه ای که از طریق آن پیام خود را منتقل نماید، مشخص گردد. پس از این مراحل انتخاب منبع پیام اهمیت دارد. منابع موثق در انتقال پیام تأثیر بسزایی بر گیرنده پیام می گذارند. به عنوان مثال یک شرکت دارویی ترجیح می دهد که داروهایش را پزشکان معرفی نمایند. آخرین مرحله، بازخورد اطلاعات است .
۲-۱۷-۳- فرایند ارتباط در بازاریابی بین المللی
همان گونه که اشاره شد انتقال پیام با توجه به اجزاء ذکر شده در بازارهای داخلی فرایند پیچیده ای را شامل می شود. این پیچیدگی زمانی بیشتر می شود که مخاطبان شرکت خارجی باشند و در کشورهای مختلف سکونت داشته باشند. اولاً خود پیام باید تغییر کند چون انگیزه خرید مشتریان خارجی لزوماً با انگیزه خرید مشتریان داخلی یکی نیست. فرستنده پیام ممکن است به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ و زبان مخاطبان نتواند پیام را درست رمزگذاری کند. همچنین گیرنده پیام نیز ممکن است به دلایل مختلف مثل ضعف رسانه درست تغییر نکند.
به طور کلی برخی از موانع ارتباطی در بازارهای بین المللی عبارتند از:
متفاوت بودن زیان
کنترل دولت
عدم دسترسی به رسانه مناسب
تفاوتهای اقتصادی
توزیع محلی نامناسب
ذوق و سلیقه و نگرشهای متفاوت
عدم دسترسی به آژانسهای تبلیغاتی مناسب
برای اینکه ارتباط بهتری را بتوان در بازارهای بین المللی ایجاد کرد، به یک پل فرهنگی که چارچوب فرهنگی آن بازار را بشناسد نیاز است.
۲-۱۸- استراتژیهای تبلیغات بین المللی
در استراتژی تبلیغات بین المللی، یک شرکت باید تعادلی بین استراتژی رانش و استراتژی کشش ایجاد نماید.
۲-۱۸-۱- استراتژی رانش
منظور از استراتژی رانش این است که محصول از طریق کانال توزیع به جلو رانده شود تا به دست مصرف کننده برسد. تولید کننده فعالیت های بازاریابی اش را به طور عمده فروش شخصی و پیشبرد تجاری است متوجه افراد کانال توزیع می کند تا آنها را تشویق به تهیه کالاهای مزبور و فروش به مصرف کننده نهایی بنماید.
شکل ۲-۸ استراتژی رانش را نشان می دهد .
فرم در حال بارگذاری ...