دانش: مخلوط سیالی از تجربیات،تخصص، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرش های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید بدست می دهد. دانش در سازمانها نه تنها در مدارک و ذخایر پردازش، بلکه در رویه های کاری، فرآیندهای سازمانی، اعمال و هنجارها مجسم می شود. دانش با گذشت زمان از راه تجربیات کسب شده از دوره های آموزشی، مطالعه کتابها و آموزش غیر رسمی گسترش می یابد داونپورت[۱۱](۱۹۹۸).
۱-۱۲) مشکلات و تنگناهای تحقیق
۱- تاکنون تحقیقات کمی با عنوان مشابه در دانشگاههای کشور انجام شده است .لذا در خصوص جمع آوری اطلاعاتی که بتواند به عنوان چراغ راهی ، راهنمای محقق باشد ، مشکلات زیادی وجود داشت.
۲- ناآشنا بودن کارکنان سازمان و گاهی سرپرستان با مفهوم توانمندسازی و حتی تصور اشتباه آنان و معادل فرض نمودن مفهوم توانمندسازی با عملکرد سازمانی
۳- عدم ارائه اطلاعات ،آمارها و داده های مورد نیاز محقق توسط مدیران سازمان و نیز نبود همزمان تیمها در یک روز و این کار محقق را در جمع آوری پرسشنامه و اطلاعات دیگر دچار مشکل می نمود.
۱-۱۳) خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به بیان مساله تحقیق و بررسی ضرورت تحقیق پرداخته شد سپس اهداف تحقیق حاضر با توجه به مساله تحقیق بیان گردید. در مرحله بعد قلمرو و پیکربندی کلی تحقیق بررسی و به تعاریف واژگان کلیدی تحقیق پرداخته شد در نهایت مشکلات و تنگناهای تحقیق بررسی شد.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
مقدمه
در فصل گذشته ابتدا به بیان مساله تحقیق و بررسی ضرورت تحقیق پرداخته شد سپس اهداف تحقیق حاضر با توجه به مساله تحقیق بیان گردید. در مرحله بعد قلمرو و پیکربندی کلی تحقیق بررسی و به تعاریف واژگان کلیدی تحقیق پرداخته شد در نهایت مشکلات و تنگناهای تحقیق بررسی شد.
۲-۱) بخش اول :تشریح فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی
۲-۱-۱) داده
داده ها گروهی از نمادها (کلمات، اعداد، نمودارها و …) هستند، که رخداد را نشان می دهند. داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و تحقیق بدست می آیند و سرانجام مواد خام و اولیه ای هستند که پردازش نشده اند. داده ها از منابع خارجی و داخلی اخذ می شوند. داده های گرفته شده از منابع خارجی به آسانی قابل استفاده اند (صورت وضعیت بانکی، صورت حساب خرید). اما برای جمع آوری داده ها از منابع داخلی، نیاز به اندازه گیری مناسب فعالیتهایی است که در داخل جریان دارد و برای ثبت آنها سیستمهایی وجود دارد ثاقب تهرانی و تدین(۱۳۸۴).
به عبارت دیگر داده حقایق و پدیده هایی هستند که در رابطه با یک شیء و یا یک پدیده به طور عام مطرح می شوند و یک ویژگی از آن پدیده را به ما منتقل می کند، به خودی خود مفهوم دارند ولی کاربردی برای آنها متصور نیست، اما اگر مورد پردازش قرار گیرند و به اطلاعات تبدیل شوند دارای معنا می شوند صرافی زاده و پناهی(۱۳۸۱).
داده عبارتست از شرح و توصیف مقدماتی از اشیاء، حوادث، فعالیتها و تعاملاتی که ثبت و ضبط گردیده و نیز طبقه بندی و ذخیره شده است اما سازماندهی نشده اند و معنی خاصی از آن انتقال نمی یابد. داده می تواند شامل اعداد و ارقام، حروف، تصاویر، اصوات و … باشد توربان،مکلن،ودربه[۱۲](۲۰۰۲) و یا داده چیزی است که برای تصمیم گیری، محاسبه و یا اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال داده ممکن است تعداد ساعات کارکرد هریک از کارکنان شرکت باشد بهشتیان و ابولحسنی(۱۳۷۳).
۲-۱-۲) اطلاعات
اطلاعات به داده هایی اطلاق می گردد که دارای مفهومی خاص باشند و استفاده کنندگان از آنها بتوانند به سهولت آنها را گردآوری، طبقه بندی و تلخیص نموده ودر موقع مناسب و ضروری پس از تجزیه و تحلیل و تفسیر مودر بهره برداری قرار دهند. اطلاعات عبارت است از داده هایی که در بافتی با معنی و مفید جای گرفته و در اختیار دریافت کننده قرار داده می شود تا از آنها برای تصمیم گیری استفاده کند. اطلاعات متضمن انتقال و دریافت آگاهی و دانش است. اطلاعات نیاز اولیه هرگونه تصمیم گیری است. هدف اطلاعات، در هر زمان باید انتقال داده ها به شخص یا ماشین باشد. اهداف اساسی اطلاعات عبارتند از: آگاهی دادن، ارزیابی کردن، ترغیب کردن، خلق مفاهیم جدید، تعریف مسئله، حل مسئله، تصمیم گیری، برنامه ریزی، آشناسازی، کنترل کردن و تحقیق مهدوی(۱۳۷۹).
اطلاعات برخلاف داده، اثر رفتاری دارند و برخلاف آن توانایی انتقال معنی و مفهومی خاص، قابلیت تفسیر و تبیین شدن داشته و می توانند مبنایی برای تصمیم گیری باشند. اطلاعات همان چیزی است که موجب تقویت و یا تغییر فرایند درک کردن می شود در حالیکه داده ها چیزی جز دروندادی نیستند که وارد یک کانال ارتباطی می شوند. مدیران خواستار اطلاعات هستند (و نه داده) و سیستم اطلاعاتی باید بتواند اطلاعات را به مدیران ارائه نماید.به عبارتی اطلاعات مجموعه ای از داده ها هستند که در ذهن دریافت کننده آنها ایجاد معنی می کنند اطلاعات واجد ارزش حال یا گذشته هستند که به استفاده کننده آنها معلوماتی اضافه می کند که تا به حال نداشته است و جزء دانش مورد نیاز او بوده است. اطلاعات باید به دریافت کننده چیزی را ارائه
نمایند که او تا بحال نمی دانست و نمی توانست پیش بینی نماید. به عبارت دیگر اطلاعات به دانش ما چیزی اضافه می کند تا در شرایط مشخص بتوانیم با کمک آنها تصمیم مقتضی اتخاد نماییم جیمز(۱۳۷۸). انواع اطلاعات سازمانی را می توان به دو گروه اطلاعات عملیاتی و اطلاعات مدیریتی تقسیم نمود البته نیازهای اطلاعاتی مدیریت در سطوح مختلف سازمان متفاوت هستند. سطوح بالای مدیریت به ۶ نوع اطلاعات نیاز دارند:
اطلاعات مشخص و خاص
که مدیران را از موقعیت فعلی مؤسسه یا میزان دستاوردهای مؤسسه با خبر می سازد.
اطلاعات موقعیت یا پیشرفت
مدیران را در جریان دائم مشکلات و نارسائی ها از یکطرف و از طرف دیگر در جریان پیشرفت کارها قرار می دهد تا مدیران بتوانند از فرصتهای بدست آمده بلافاصله استفاده نمایند.
اطلاعات اخطاری
مدیران را از تغییراتی که در حال وقوع است، مطلع می سازند که می تواند از دست رفتن یک موقعیت رقابتی باشد (مانند اینکه رقیب محصول جدیدی را وارد بازار کرده است) یا علائمی که شرکت را از مشکلاتی که در پیش روی دارد، مطلع می کند.
اطلاعات برنامه ریزی
برنامه های توسعه آتی مؤسسه براساس پیش فرصتها و پیش بینی ها استوار است، که تحقق آنها شرط موفقیت برنامه می باشند. معمولاً اطلاعات مربوط به این پیش بینی ها در توصیف برنامه قید می شوند.
اطلاعات مربوط به عملیات داخلی
شاخصهای اصلی که چگونه مؤسسه یا افراد آن پیشرفت کرده اند، اطلاعات خوبی را از چگونگی سلامتی کلی مؤسسه، دوایر، محصولات و افراد آن بدست می دهد. این گروه از اطلاعات بر روی فعالیتهای داخلی شرکت تأکید دارند.
اخبار خارجی
حساسسیت درباره اطلاعات، حرفها، عقایدی که درباره فعالیت شرکت مطرح میشوند از اهمیت زیادی برخوردار است. اطلاعات در زمینه رقبا، تغییرات در صنعت، حرکات مالی بازار، نوسانات اقتصادی و سیاسی یا پیش بینی تغییرات در آتیه برای شرکت بسیار مهم می باشند.
اطلاعاتی که باید به خارج از سازمان انتقال یابند.
و قبل از آنکه در اختیار سهامداران یا مطبوعات قرار گیرند باید توسط مدیرعامل دقیقاً بررسی گردند جیمز(۱۳۷۸).
اطلاعات ویژه مدیران عالی اطلاعات ویژه مدیران میانی و عملیاتی
اطلاعات اصلاحی Confort I.
اطلاعات وضعیتی Status I.
اطلاعات اخباری Warning I.
اطلاعات برنامه ای Planning I.
اطلاعات داخلی Internal I.
اطلاعات خارجی External I.
اطلاعات تفضیلی Detail I.
اطلاعات استثانایی(ویژه)Exception I.
اطلاعات پرسنلی Personel I.
اطلاعات حسابداری Accounting I.
اطلاعات امور جاری Transaction I.
جدول ۲-۱ ) انواع اطلاعات مدیریت برحسب نیاز مدیران سطوح مختلف
سازمان مهدوی(۱۳۷۹).
در طراحی سیستمهای عملیاتی باید سطوح مختلف مدیران را درنظر داشته باشیم زیرا این امر هم بر منابع اطلاعات و هم بر نحوه ارائه آن تأثیر می گذارد. جدول شماره یک- نشان می دهد که مدیران ارشد نسبت به مدیران سطوح پایین تر تأکید بیشتری براطلاعات بیرونی سازمان دارند، در حالیکه مدیران سطوح اجرایی بیشتر به اطلاعات داخلی توجه دارند. این شکل نشان می دهد که مدیران ارشد با توجه به ماهیت شغل آنها ترجیح می دهند که اطلاعات به صورت خلاصه باشد در حالیکه مدیران اجرایی به اطلاعات کامل و دقیق احتیاج دارند.
افق برنامه ریزی اطلاعات نیاز به اطلاعات خارجی نیاز به اطلاعات داخلی
بلند مدت خلاصه زیاد کم
کوتاه مدت دقیق کم زیاد
نمودار ۲-۱) سطوح مدیریت هم بر منبع اطلاعات تأثیر می گذارد و هم بر شکل ارائه آن صرافی زاده و پناهی(۱۳۸۳)
۲-۱-۲-۱) ویژگی های اطلاعات مناسب و مربوط
تجربه و تحقیق نشان داده است استفاده از اطلاعاتی مناسب است که دارای ویژگی های زیر باشد:
فرم در حال بارگذاری ...