۵
انگیزه کاری
۱۱، ۱۰ و ۹
۶
ارزشگذاری به کارمند
۱۴، ۱۳ و ۱۲
در زمینه اعتبار پرسشنامه حاضر نیز مطرح میشود که پرسشنامه فوق با بهره گرفتن از روش آلفای کرانباخ اعتباریابی شده و رقم ۸۲/۰ به عنوان ضریب اعتبار مطلوب محاسبه گردید. همچنین، در تحقیق حاضر نیز پرسشنامه فرهنگ سازمانی، به گونه مقدماتی[۹۴] بر روی ۳۰ نفر از نمونههای تحقیق اجرا شده و مجدداً با بهره گرفتن از روش آلفای کرانباخ رقم ۸۷/۰ حاصل گردید.
۳-۸ مدل آماری
پس از اینکه پژوهشگر روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، دادههای مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد اکنون، نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها و ….سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید.
روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:
۳-۸-۱- آمار توصیفی
در این تحقیق از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شده است. برای این منظور اطلاعات جمعیت شناختی با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارهای میله ای نشان داده شده اند.
۳-۸-۲- آمار استنباطی
جهت تجزیه و تحلیل استنباطی و در راستای تحلیل دادهها و پاسخ به سؤالهای پژوهش، از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری (به منظور پیشبینی اثر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی) استفاده شده است.
با توجه به متغیرهای پژوهش که ، فرهنگ سازمانی و مولفه های آن متغیر مستقل و مدیریت مشارکتی و خرده مقیاس های آن متغیر وابسته می باشند و هر دو دارای سطح اندازه گیری فاصلهای و متغیرهایی کمی و پیوسته هستند ، در راستای تحلیل دادهها و پاسخ به سئوالات اصلی و فرعی تحقیق، از مدل آماری رگرسیون چند متغیره با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS برای بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان استفاده شده است.
۳-۹- جمع بندی فصل:
در فصل سوم نوع و روش تحقیق، قلمرو تحقیق، جامعه آماری و روش گردآوری اطلاعات و درنهایت ابزار اندازهگیری، روایی و پایایی پرسشنامه و مدل آماری جهت تحلیل دادهها بحث و بررسی شده است.
فصل چهارم
استخراج و تحلیل دادههای تجربی
۴-۱- مقدمه
در این تحقیق، به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی پرداخته شده است. بنابراین، در ابتدا به توصیف ویژگیهای دموگرافیک در نمونههای تحقیق (جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت تأهل) اقدام نموده و جداول توزیع فراوانی و درصد ترسیم گردیدند، پس از آن به منظور نمایش تصویری دادههای فوق، از نمودار ستونی (میلهای) استفاده به عمل آمده است. در نهایت، از جداول آمار توصیفی به منظور توصیف متغیرهای مدیریت مشارکتی و فرهنگ سازمانی استفاده شده و در آن نما، میانه و میانگین به عنوان شاخصهای گرایش مرکزی، دامنه تغییرات، واریانس و انحراف معیار به عنوان شاخصهای پراکندگی و خطای معیار، ضریب کجی و ضریب کشیدگی به عنوان شاخصهای توزیع محاسبه شدند.
در راستای تحلیل دادهها و پاسخ به سؤالهای پژوهش، از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری (به منظور پیشبینی اثر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی) پرداخته شد.
لازم به ذکر است که قبل از پرداختن به مدل آماری فوق، ابتدا نرمال و متقارن بودن توزیع متغیرهای وابسته و مستقل بررسی شده و پس از اطمینان از نرمال و متقارن بودن متغیرهای فوق به تحلیلهای استنباطی پرداخته شده است.
۴-۲- گردآوری دادهها
جهت گردآوری دادههای تحقیق و استخراج اطلاعات مورد نیاز، دو پرسشنامه در چارچوب مبانی نظری تحقیق تنظیم گردیده است . پرسشنامه مربوط به دریافت داده های فرهنگ سازمانی مشتمل بر ۲۹ سئوال و پرسشنامه مربوط به دریافت داده های مدیریت مشارکتی مشتمل بر ۵۰ سئوال و هر دو پرسشنامه درطیف لیکرت ۵ گزینهای می باشد. سپس پرسشنامه ها درمیان ۱۲۰نفر از کارمندان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان توزیع شد و داده های به دست آمده با بهره گیری از تکنیک های آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در پایان با انجام این مراحل ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بررسی گردیده است.
۴-۳-تجزیه وتحلیل داده ها
با توجه به متغیرهای پژوهش که ، فرهنگ سازمانی و مولفه های آن متغیر مستقل و مدیریت مشارکتی و خرده مقیاس های آن ( عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی و همکاران) متغیر وابسته می باشند و هر دو دارای سطح اندازه گیری فاصلهای و متغیرهایی کمی و پیوسته هستند ، در راستای تحلیل دادهها و پاسخ به سئوالات اصلی و فرعی تحقیق، از مدل آماری رگرسیون چند متغیره با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS برای بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان استفاده شده است. لازم به ذکر است که قبل از پرداختن به مدل آماری فوق، ابتدا نرمال و متقارن بودن توزیع متغیرهای مستقل ( فرهنگ سازمانی و مولفه های آن ) و متغیرهای وابسته (مدیریت مشارکتی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل مدیریتی و همکاران) بررسی شده و پس از اطمینان از نرمال و متقارن بودن متغیرهای فوق به تحلیلهای استنباطی پرداخته شده است.
ابتدا نسبت به توصیف ویژگیهای دموگرافیک در نمونههای تحقیق (جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت تأهل) اقدام گردیده و جداول توزیع فراوانی و درصد ترسیم شده است، پس از آن به منظور نمایش تصویری دادههای فوق، از نمودار ستونی (میلهای) استفاده به عمل آمده است
جدول شماره ۴-۱
توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «جنسیت»
جنسیت
فراوانی
درصد
مرد
۷۹
۸/۶۵
زن
۴۱
۲/۳۴
کل
۱۲۰
۱۰۰
فرم در حال بارگذاری ...