وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های کارشناسی ارشد در مورد بررسی اثر بخشی هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیسبوک ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۳-۵-۲ مشخصات پرسشنامه هوش هیجانی بار – اُن
این پرسشنامه، دارای ۱۱۷ سؤال و ۱۵خرده مقیاس می باشد که توسط بار– اُن برروی ۳۸۳۱ نفر از ۶ کشور (آرژانتین ، آلمان، هند ، نیجریه و آفریقای جنوبی) که ۸/۴۸ درصدآنان مرد و ۲/۵۱ درصد آنان زن بودند، اجرا شد و به طور نظامدار در آمریکای شمالی هنجاریابی گردید.
هنجاریابی این آزمون در ایران توسط سموعی و همکاران (۱۳۸۳) انجام گرفته است پس از انجام برخی تغییرات در متن اصلی پرسشنامه از ۱۱۷ سوال به ۹۰ سوال تقلیل یافت و فرم جدید را بر روی آزمودنی ها اجرا کردند پایاپی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرنباخ بر کل آزمون ۹۳/۰ می باشد.
دهشیری (۱۳۸۱) به هنجارهایی آزمون هوش هیجانی بار- ان به روی نمونه ۵۲۰ نفری از دانشجویان دانشگاه های تهران پرداخت و به آلفای کرنباخ ۷۳/۰ دست یافت
نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
پاسخ های آزمون نیز بر روی مقیاس ۵ درجه ای لیکرتی (کاملاً موافقم، موافقم ، تا حدودی، مخالفم و کاملاً مخالفم) تنظیم شده است. مقیاسهای آزمون عبارتند از :
«خود آگاهی هیجانی»[۱۳۰]: توانایی آگاهی، فهم و وقوف بر احساس خود .
«خود ابرازی »[۱۳۱]: توانایی ابراز احساسات، باورها و افکار صریح، و دفاع از رفتارها و مهارت های سازنده و بر حق خود.
«عزت نفس»[۱۳۲] : توانایی آگاهی از ادراکات خود، پذیرش خود و احترام به خود .
«خود شکوفایی»[۱۳۳]: توانایی درک ظرفیت های بالقوه خود، انجام فعالیت هایی متناسب با توانایی خود، تلاش برای انجام فعالیت و لذت بردن از آن.
پایان نامه - مقاله - پروژه
«استقلال»:[۱۳۴] توانایی مدیریت افکار و اعمال خود، و آزاد بودن از تمایلات هیجانی .
«همدلی»[۱۳۵] : توانایی آگاهی و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آنها .
«مسؤولیت پذیری اجتماعی»[۱۳۶] : توانایی ابراز خود به عنوان یک عضو دارای حس همکاری، مؤثر و سازنده در گروه.
«روابط بین فردی»[۱۳۷] : توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش متقابل که به وسیلۀ نزدیکی عاطفی ، صمیمیت، ابراز محبت و دریافت محبت ایجاد و ادامه می یابد.
«واقع گرایی»[۱۳۸] : توانایی سنجش هماهنگی، بین تجربه هیجانی تجربه و واقعیت.
«انعطاف پذیری »[۱۳۹]: توانایی سازگار کردن افکار و رفتار با تغییرات محیط وموقعیت ها.
«حل مسأله »[۱۴۰] : توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، و به همان خوبی، تولید و اجرای راه حل های مؤثر و بالقوه.
«تحمل فشار روانی »[۱۴۱]: توانایی مقاومت کردن در برابر موقعیت های فشار آور و هیجانات قوی، بدون جازدن، و رویارویی فعال ومثبت با منبع فشار .
«کنترل تکانش»[۱۴۲]: توانایی مقاومت در برابر عوامل تنیدگی، سایق ها یا تجارب و کاهش آن ها، و توانایی کنترل هیجانات خود.
«خوش بینی»[۱۴۳]: توانایی نگاه زیرکانه و مثبت به زندگی، تقویت نگرش های مثبت، حتی در مواجهه با ناملایمات، بدبختی ها و احساسات منفی .
«شادمانی»[۱۴۴]: توانایی احساس خوشبختی در زندگی، لذت بردن از خود و دیگران، داشتن احساسات مثبت، صریح، مفرح و شوخ طبعانه.
۳-۵-۳ نحوۀ نمره گذاری
از آنجا که گزینه ها بر روی یک طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده اند نمره گذاری از ۵ به یک (کاملاً موافقم ۵ و کاملاً مخالفم۱) و در بعضی سؤالات با محتوای منفی یا معکوس-که درجدول شماره ۶ با علامت × مشخص شده اند- از یک به ۵ ( کاملاً موافقم ۱ و کاملاً مخالفم۵) انجام می شود. نمرۀ کل هر مقیاس برابر با مجموع نمرات هر یک از سؤالات آن مقیاس و نمره کل آزمون برابر با مجموع نمرات ۱۵ مقیاس می باشد. کسب امتیاز بیشتر در این آزمون، نشانگر موفقیت بیشتر فرد در مقیاس مورد نظر یا در کل آزمون و برعکس می باشد . مثلاً کسب امتیاز بالاتر در مقیاس خود ابرازی، نشان دهندۀ خود ابرازی بیشتر در فرد است
و با توجه به این که جواب سوالهای لیکرت ۵ درجه ای و از ۱ به ۵ است حداقل نمره ۹۰ و حداکثر۰ ۴۵ می باشد.
جدول (۳-۲) معرفی سؤالات مربوط به هر یک از مقیاسها

 

مقیاس ها شماره سؤالات
حل مسأله ۴۶،۳۱،۱۶،۱،*۷۶،۶۱
شادمانی *۲،*۶۲،۴۷،۳۲،۱۷،*۷۷
استقلال ۳،*۱۸،*۳۳،*۴۸،*۶۳،*۷۸
تحمل فشار روانی ۴،*۱۹،*۳۴،۴۹،*۶۴،*۷۹
خود شکوفایی ۵،*۲۰،*۳۵،*۶۵،۵۰،*۸۰
خود آگاهی هیجانی


فرم در حال بارگذاری ...

« اثر گلیکول ها و گلیکول اتر ها بر پدیده ی انسداد ...بررسی نقش کانون های تفکر در فرایند سیاستگذاری ایالات متحده ... »
 
مداحی های محرم