Institute for international peace Resources for the future
چپ میانه رو
Brookings institution New America Foundation
Carnegie Endowment for international progressive policy institute
Peace Urban institute
Carter center
لیبرال/مترقی
Center for American Progress Economic policy institute
Center for defense institute Institute for policy studies
Center for public integrity Joint center for political and
Center for budget and policy economic studies
Priorities Justice policy institute
Citizens for tax justice Worldwatch institute
منبع:(www.fpri.org)
کانال های تأثیرگذاری کانون های تفکر
ساختار سازمانی نظام سیاسی ایالات متحده امریکا به طور واضح بیان می کند که چرانسبت به دیگردموکراسی های غربی، کانون های تفکر دراین کشوربرعکس کانادا ویا انگلستان که قدرت سیاسی درمجلس تمرکز یافته وتوسط وحدت حزبی قوی به کار گرفته می شود، اثرگذارتر هستند. درایالات متحده امریکا قدرت سیاسی بین رئیس جمهور، کنگره وقوه قضائیه تفکیک شده است. تفکیک قوا همراه بااحزاب ضعیف وتقریباً غیر ایدئولوژیک ونفوذپذیری نخبگان اجرایی شرایطی رابرای کانون های تفکر فراهم ساخته است که به تصمیم گیران دسترسی داشته باشند (Weaver,1989,P.570).
الف)کانال های ارتباطی
باتوجه به فقدان منابع برای توسعه سیاسی در احزاب سیاسی، کانون های تفکر به منظور انتقال ایده های خود به تصمیم گیران از چندین کانال بهره می گیرند:
۱-الف )سمینارها، کنفرانس ها وجلسات توجیهی
کانون های تفکرآگاهانه تلاش می کنند تا باسخنرانی ها، سمینارها، کنفرانس ها ونشست کارشناسان وجلسات توجیهی گروهی وانفرادی مخاطبان خود را مورد هدف قراردهند. این سمینارها وکنفرانس ها ممکن است علنی وشرکت برای عموم آزاد باشد ویا غیرعلنی ومردم قادر به شرکت در آن جلسات نباشند. کانون های تفکربا این اقدامات به بررسی مسائل سیاستی کلیدی، ارائه طرح های سیاستی برای اعضای کنگره وقوه مجریه ورسانه ها وهمچنین به برگزاری میزگردهای مهم برای سیاستگذارن می پردازند. (McGann,2007,p.36)
۲-الف) انتشارات
کانون های تفکرمعتبر ایالات متحده امریکا همانند مراکز انتشاراتی بسیارفعال عمل می کنند که به تولید انتشارات چند رسانه ای وسنتی می پردازند. انتشارات بروکینگز سالانه حدود ۵۰ عنوان جدید از مسائل مهم در سیاستگذاری در زمینه های اقتصاد، تجارت، حکومت واموربین الملل را منتشر می سازد. اربن اینستیتیوت[۱۳۷] سالانه ۱۰ کتاب جدید را به چاپ می رساند که نیمی از آن ها توسط محققان UI به رشته تحریر درآمده است. انتشارات مرکز وودرو ویلسون[۱۳۸] به طور میانگین سالانه ۱۲ عنوان جدید چاپ می کند. امریکن اینترپرایز اینستیتیوت[۱۳۹]، بروکینگز واربن اینستیتیوت و ویلسون سنتر [۱۴۰]به طور فعال ازمحققان خود تبلیغ می کنند. تمامی این موسسات برای انتشارات جدید خود کنفرانس های خبری وسمینار برگزار می کنند. هر کانون تفکری درطول سال چندین مرتبه مجله یا نشریه چاپ می کند وحتی برای تهیه چنین مجلاتی از همکاری تحلیل گران خارج از موسسه واساتید دانشگاه بهره می گیرند. همچنین این موسسات خبرنامه وبروشورهای اطلاعاتی نظیر خلاصه های سیاستی در زمینه موضوعات خاص را به سرعت وبا سهولت تولید می کنند. برخی از کانون های تفکر از طریق فاکس یا پست الکترونیکی خدمات اطلاعاتی خاصی را فراهم می سازند تا بدین وسیله در زمینه توسعه اقتصادی وسیاسی روز اظهارنظرکنند.
یکی ازمهمترین ابزار کانون های تفکر وب سایت می باشد. تقریباً هرکانون تفکری بسیاری از اطلاعات خود را به صورت آن لاین منتشر می سازد که مردم از این طریق می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. وب سایت اکثر کانون های تفکر شامل سخنرانی ها، تفاسیر همکاران، برنامه ها، گزارش کنفرانس ها، تحلیل های اجمالی، چکیده کتاب، بیوگرافی کارشناسان، کلیپ های تصویری وشنیداری، دانلود رایگان برخی فایل ها وغیره می باشد. علاوه براین در یک وب سایت اطلاعاتی درزمینه موضوعات تحقیق، برنامه های تحقیق و ساختار سازمانی کانون های تفکر نیز منتشر می شود. وب سایت ها ازنزدیک مورد پیگیری ومشورت مکرر مردم وسیاستگذاران قرار می گیرند. (McGann,2007,p.36-37) در موسسات مختلف شیوه گردآوری داده در مورد میزان بازدید از وب سایت ها متفاوت است. به عنوان مثال بنیاد هریتیج در پایان ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۵دارای ۱۲۰/۲۷۲/۵ بازدید کننده بوده است که ازاین رقم، ۷۵۰/۹۰۷/۳ بازدید به عنوان بازدید های خاص تلقی شده اند. (Dolny,2005)
۳-الف)رسانه ها
پیدایش کانون های تفکر دراواخر دهه۱۹۶۰ واوایل ۱۹۷۰ تأثیر بسزایی در رابطه بین سازمان های برنامه ریزی سیاستی ورسانه ها داشته است . هرچه کانون های تفکردر فرآیندسیاستگذاری نقش فعال تری را ایفا می کردند ورقابت برسر دستیابی به بودجه شدیدتر می شد مدیران کانون های تفکر بدین نتیجه می رسیدند تا نقش مهم رسانه ها را درانتقال تحقیقات سازمان ها به بازیگران اصلی جامعه سیاستگذاری بیشتر دریابند. (Abelson,1992,P.192) ادوین فولنر[۱۴۱] ریئس بنیادهریتیج می گوید: کانون های تفکر بایستی به صورت ماهرانه ای کارهای تحقیقی خود را همانند کالاهای صنعتی تبلیغ نمایند وباید به گونه ای به بازاریابی کارهای تحقیقی خود بپردازند که توجه مشتریان به آن ها جلب شود.(McCombs,1983)
روزنامه نگاران برای پرکردن ستون های نشریات وفضا های خالی برنامه ها از تخصص کارکنان کانون های تفکر بهره می جویند. درمقابل نیز کانون های تفکر ومتخصصان آن ها نیز به تریبون بزرگی برای بیان نظرات خود دسترسی پیدا می کنند وحتی گاهی اوقات به دلیل حضور در رسانه به شهرت دست می یابند. دررسانه های نوشتاری از محققان کانون های تفکر نقل قول می شود واز این افراد در برنامه های خبری رادیو وتلویزیون دعوت به عمل می آورند. محققان بسیاری از کانون های تفکر به طور منظم به نشر آثار خود وبرخی اوقات به درج آن در ستون روزنامه های خود مبادرت می ورزند. اما اغلب آثار خودرا درصفحه مقابل صفحه سرمقاله به چاپ می رسانند. همچنین انواع دیگر رسانه های الکترونیکی نیز نقش بسیارمهمی را در معرفی کانون های تفکر وکارکنان آن ها ایفاء می کنند. به عنوان مثال: مرکز محققان بین المللی وودرو ویلسون[۱۴۲] دارای برنامه رادیویی منظمی است که دایالوگ[۱۴۳](گفتگو)نامیده می شود وازطریق ۱۶۰ ایستگاه رادیویی عمومی وتجاری در ایالات متحده امریکا پخش می شود واز ۳۵۰۰۰۰ شنونده برخوردار است.
همچنین دایالوگ برنامه تلویزیونی هفتگی را تولید می کند که درساعات پربیننده در منطقه واشنگتن دی سی پخش می شود. موسسه بروکینگز خود دارای استودیو تلویزیونی است. حتی بسیاری از محققان کانون های تفکر چند مرتبه درهفته به عنوان مفسران سیاسی در سی ان ان[۱۴۴] و شبکه های دیگر حضور پیدا می کنند. McGann,2007,p.38-39))
۴-الف)روابط با آژانس های حکومتی
همان گونه که بسیاری از محققان اشاره داشته اند(Burch,1997) ماهیت غیرمتمرکز ومبتنی برتفکیک قوای نظام سیاسی امریکا وهمچنین ضعف نظام حزبی به توسعه وگسترش کانون های تفکردرایالات متحده امریکا کمک نموده است. کانون های تفکر برای دسترسی به سیاستگذاران ازموقعیت وکانال های ارتباطی بی شماری بهره مند هستند. درکنگره امریکا بدون احتساب تعداد زیادی از کارکنان وکمیته های پشتیبانی، به تنهایی ۵۳۵ نماینده منتخب حضور دارند که کانون های تفکر قادر به برقراری ارتباط با آن ها جهت ارائه ایده های سیاستی خود می باشند. با این وجود، کانون های تفکر به چندین کانال دیگرنیز برای جلب توجه متوسل می شوند که عبارتند از: سخنرانی در برابرکمیته های کنگره، ارائه خلاصه کتبی موضوعات سیاستی اصلی به اعضای کنگره، دعوت ازنمایندگان وسناتورها جهت شرکت درسمینارها وکارگاه ها. (Weiss,1992) ازآن جایی که اعضای کنگره ملزم به وحدت حزبی نیستند جایی برای نگرانی وجود ندارد که همکاری آن ها با کانون های تفکر خاصی ویا حمایت از ایده های سیاستی آن ها، وحدت حزب را تضعیف کند. درواقع به جای آن که ایده های کانون های تفکررا به گونه ای ارزیابی کنند که با منافع وسیاست های حزب همخوانی داشته باشد اعضای کنگره قادرند ایده های کانون های تفکر را براساس مزیت های خود ارزیابی کنند. (Abelson,2000,P.223)
ب)شیوه های برقراری ارتباط با وزارتخانه ها وآژانس های دولتی
کانون های تفکر به شیوه های مختلف به دنبال برقراری وحفظ ارتباط با وزارتخانه ها وآژانس های دولتی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:
۱-ب)انتخابات ریاست جمهوری:
کانون های تفکر معمولاً یک یا دوسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری ازبیشترین تأثیربرخوردارند. همان گونه که مارتین اندرسون[۱۴۵] از موسسه هوور[۱۴۶] بیان می کند:"درطی این دوره است که نامزد های ریاست جمهوری درزمینه مسائل مختلف داخلی وخارجی ازمشاوره وراه حل های شمار زیادی از روشنفکران بهره می گیرند. نامزدهای ریاست جمهوری با کارشناسان سیاستی به تبادل ایده ها می پردازند ودرطی مبارزات انتخاباتی ایده های آن ها را به کار می گیرند".(Abelson,1992,P.160) کانون های تفکر درطی این دوره به تشکیل گروه های ضربت سیاستی[۱۴۷] اقدام می نمایند. تشکیل گروه های ضربت سیاستی برای نامزدهای ریاست جمهوری طی انتخابات مقدماتی ونهایی امری غیرمعمول نیست. گروه های ضربت سیاستی برای رقیبانی که مانند رئیس جمهور به منابع دسترسی ندارند فوق العاده مهم تلقی می شوند. برای مثال، فرماندار تگزاس، جرج دبلیو بوش[۱۴۸]امید اصلی ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه همانند نامزد پیشین ریاست جمهوری باب دول[۱۴۹]درطی مبارزات انتخاباتی از حمایت چندین محقق وتحلیل گر با تجربه سیاستی موسسه هوور ودیگر کانون های تفکر امریکایی جهت دریافت مشاوره بهره جست. (Slambrouck,1999,P.2) بعلاوه درطی انتخابات سال۱۹۸۰ مارتین اندرسون[۱۵۰]، ریچارد آلن[۱۵۱] از موسسه هوور مسئول هماهنگی نزدیک به ۵۰ گروه ضربت سیاستی در زمینه سیاست داخلی وخارجی بودند تا بدین طریق به فرمانده ریگان در مورد مسائل مختلفی مشاوره دهند. تشکیل گروه های ضربت سیاستی برای محققان کانون های تفکر این فرصت را فراهم می سازد تا بتوانند ایده های خود را بکارگیرند وآن ها را عملیاتی کنند. (Abelson,2000,P.225).
۲-ب)برگزاری کلاس وارائه تحقیقات به مقامات دولتی :
کانون های تفکربطور مداوم در زمینه برنامه تحقیقات پیش روی خود اقدام به انتشار تحقیقات وگفتگو با مقامات دولتی ودانشگاهی می پردازند که این خود شرایطی را به وجود می آورد تا کانون های تفکر بتوانند ایده های خود را به نمایش بگذارند. برخی ازکانون های تفکر به منظور تقویت ایده های خود اقدام به ارائه دروسی در زمینه جنبه های مختلف سیاست امریکا می نمایند واز سیاستگذاران جهت شرکت در این کلاس ها دعوت به عمل می آورند. به عنوان مثال درسال۱۹۷۸ موسسه مطالعات سیاستی[۱۵۲] اقدام به تأسیس مدرسه واشنگتن[۱۵۳] نمود تا در زمینه طیف وسیعی از موضوعات سیاست داخلی وخارجی به سخنرانی بپردازد.(Abelson,1992,P.161)
برطبق نظر اسکات پاول[۱۵۴]منتقد موسسه مطالعات سیاستی، مدرسه واشنگتن به دو منظور تأسیس شده است:
الف)ایجاد تریبون آزاد برای جامعه چپ گرا تا به صورت منظم در آن شرکت کنند وفرصتی را برای چپ امریکایی[۱۵۵] فراهم سازد تا با چپ خارجی[۱۵۶] ارتباط برقرار کنند.
ب)به دلیل حضور اعضای کنگره ولابیگرها، موسسه مطالعات سیاستی می تواند بر سیاستگذاری تأثیرگذار باشد. (Powell,1987,P.12)
به منظور تسهیل انتقال ایده ها بین محققان کانون های تفکر و سیاستگذاران در زمینه مسائل داخلی وخارجی، موسسه هوور در سال ۱۹۸۰ اقدام به برگزاری سمینارهای واشنگتن[۱۵۷] نمود. این سمینارها که بر روی موضوعات خاصی نظیر سیاست داخلی، اصلاحات مالیاتی متمرکز می شد توسط یک یا دو محقق برگزار می شدند. دراین سمینارها اعضای حزب جمهوری خواه ودموکرات ازمجلس نمایندگان واعضای کنگره وکمیته های سنا در زمینه روابط خارجی، تخصیص بودجه، خدمات نظامی، مالی، امورخارجه، اطلاعات و رهبران اکثریت واقلیت سنا، سخنگوی مجلس شرکت می کنند. معمولاً سمینارها با جلساتی در واشنگتن آغاز می شود تا محققان هوور ومقامات دولتی وافراد شرکت کننده در برنامه را گرد هم جمع نماید. به گفته موسسه هوور، امروزه این سمینارها وجلسات در گفتگوی جاری بین محققان وسیاستگذاران نقش مهمی را ایفا می کنند که برای گسترش واجرای موثربرنامه ها وسیاست های قوه مقننه بسیار حائز اهمیت هستند. (Abelson,1992,165)
۳-ب)ارائه مشاوره وخلاصه تحقیقات به مقامات دولتی به دلیل کمبود زمان برای مطالعه وتحقیق
باتوجه به این که مقامات دولتی برای تحلیل کتاب های چند صد صفحه ای ویا مطالعه دقیق یک مقاله در زمینه مسائل سیاستی مدت زمان اندکی در اختیار دارند مجبور هستند برای مشاوره در زمینه مسائل سیاستی به کارکنان ومتخصصان سیاستی کانون های تفکر مراجعه کنند. به این دلیل برخی از کانون های تفکر گام دیگری به سوی جلب توجه سیاستگذاران برداشته اند. دراین میان موسسه امریکن اینترپرایز[۱۵۸] اولین کانون تفکری بود که اهمیت بازاریابی ایده را دریافت وازشیوه های مختلفی برای نشر آثار تحقیقاتی خود درجامعه سیاستگذاری استفاده کرد.(Donald,1992,P.166)
کمترکانون تفکری نظیر بنیاد هریتیج در بازاریابی ایده ها موفق بوده است. این بنیاد هریتیج در ارائه پاسخ سریع[۱۵۹]دارای تخصص است. این موسسه درطی ۲۴ ساعت به اعضای کنگره وقوه مجریه یادداشتی اجرایی مربوط به مسائل روز سیاستگذاری عمومی را ارائه می دهد. این یادداشت اجرایی ویک صفحه ای است که حاوی نقطه نظرات محققان بنیاد هریتیج درمورد موضوع مدنظر کاخ سفید وکنگره می باشد. بنیاد هریتیج به شیوه دیگری نیز درصدد دسترسی به سیاستگذاران می باشد. (Annual report,1990,P.18)
۴-ب)دفتر اجرایی رئیس جمهور:
دفتر اجرایی رئیس جمهور[۱۶۰] که از چند آژانس مهم ازقبیل شورای امنیت ملی[۱۶۱]ودفتر مدیریت وبودجه[۱۶۲] تشکیل شده است خود موقعیتی را پیش روی کانون های تفکربرای تأثیر برسیاستگذاری قرار می دهند. درواقع برخی ازافرادی که در دفتر اجرایی رئیس جمهور فعالیت می کنند یا قبلاً درکانون های تفکر مشغول به کاربوده اند ویابعد ازترک سمت خود به کانون های تفکر باز می گردند. پیوند بین کانون های تفکر وقوه مجریه بسیارمحکم شده است به عنوان مثال درطی چند دولت اخیر، روئسای جمهور مقامات ارشد کانون های تفکر را برای خدمت در کابینه وسمت های زیرمجموعه کابینه وهیأت های مشاوره ای مختلف بکارگمارده اند.(Abelson,2000,P.225)
فرم در حال بارگذاری ...