امتیاز
۵
۴
۳
۲
۱
۳-۶- تعیین روایی[۳۲] و اعتبار [۳۳] پرسشنامه
دو معیاری که برای آزمودن برازش اندازهها به کار میآیند عبارتند از روایی و اعتبار. روایی تعیین میکند ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه میگیرد و اعتبار معین میکند یک ابزار اندازهگیری تا چه میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه میگیرد. به بیان دیگر ، روایی به ما میگوید که آیا مفهوم واقعی را اندازه میگیریم و اعتبار با پایداری و سازگاری اندازهگیری سروکار دارد.روایی و اعتبار مهر تائیدی هستند بر استحکام علمی یک مطالعه پژوهشی. (صائبی و شیرازی، ۱۳۸۱).
۳-۶-۱- روایی
در پژوهش حاضر، جهت تعیین روایی، پرسشنامههای «رهبری تحول گرا » و « اثر بخشی ارتباطات سازمانی » در اختیار استاد محترم راهنما، استاد محترم مشاور و سه تن از اساتید محترم مدیریت قرار گرفته و نظرخواهی شد.و در نهایت با تایید اساتید محترم ، روایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت.
۳-۶-۲- اعتبار
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایایی ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد(حافظ نیا،۱۳۸۴). برای برآورد اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. در واقع در مورد پرسشنامه هایی که پاسخ های چند گزینه ای دارند، استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ توصیه شده است.
فرمول ضریب آلفای کرونباخ که در آن Si2 واریانس سؤال I ام و S2 sum واریانس مجموع سؤالها و K تعداد سؤالهای پرسشنامه بشرح زیر می باشد:
هر چه قدر مقدار آلفا به یک نزدیکتر باشد پایایی بیشتر و هر چه قدر مقدار آن کمتر باشد نشانه پایایی کمتر می باشد در این تحقیق ضریب آلفای محاسبه شده از طریق نرم افزار ۱۹SPSS ،طبق جدول ذیل می باشد.
جدول۳-۱-ضریب آلفای کرونباخ
متغیر
آلفای کرونباخ
مدیریت تحولگرا
۸۴۰/۰
اثر بخشی ارتباطات سازمانی
۷۸۶/۰
بنابراین می توان گفت که پرسشنامه فوق از اعتبار کافی برخوردار می باشد. بدین معنی که پاسخ داده شده ناشی از شانس و تصادف نبوده، بلکه به خاطر متغیری می باشد که مورد آزمون قرار گرفته است.
۳-۷- طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی)
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) است و در تقسیمات روش های تحقیق توصیفی از آنجا که برآنیم تا رابطه بین دو متغیر رهبری تحول گرا را با اثربخشی ارتباطات سازمانی را تعیین نماییم ،از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
در این پژوهش، با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها [۳۴] ، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی ، میانگین ، میانه ، انحراف معیار ، مینیمم و ماکزیمم به توصیف دادهها پرداختیم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روش های آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.تمامی تحلیلهای انجام شده با بهره گرفتن از نرم افزار کامپیوتر SPSS انجام گرفت.
تحلیل همبستگی و رگرسیون
تحلیل همبستگی ابزاری است آماری که به وسیله آن می توان درجه ای را که یک متغییر به متغییر دیگر، از نظر خطی مرتبط است اندازه گیری کرد. همبستگی را معمولاً با تحلیل رگرسیون به کار می برند. همبستگی معیاری است که برای تعیین میزان ارتباط دو متغییر استفاده می شود. در همبستگی درباره دو متغییر بحث می شود:
ضریب تعیین R2: ضریب تعیین مهمترین معیاری است که با آن می توان رابطه بین دو متغییر x,yرا توضیح داد.
ضریب همبستگی R: اگر از ضریب تعیین ریشه دوم بگیریم، مقدار به دست آمده را ضریب همبستگی گوییم. علامت Rهمان شیب خط رگرسیون است(عادل آذر و مومنی،۱۳۸۷،ص۲۰۳تا۲۰۷).
تحقیقات همبستگی را می توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد:
الف: مطالعه همبستگی دو متغییری
ب:تحلیل رگرسیون
ج:تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس
در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغییر وابسته با توجه به تغییرات متغییرهای مستقل است.از تحلیل رگرسیون چند عاملی نیز استفاده شده است.ورود متغییر های مستقل در تحلیل رگرسیون چند عاملی به روش گام به گام بوده است. در این روش ورود متغییر های مستقل بر اساس آنالیز واریانس رگرسیون چند عاملی صورت گرفته است.در نهایت با توجه به سطح معنی داری هرکدام از متغییرها ونیز ضریب آنها در رگرسیون اولویت بندی بین مولفه ها صورت می گیرد.
فرم در حال بارگذاری ...