این افراد برای دستیابی به هدف تحقیق مبنی بر چگونگی شکل گیری هویت معلم غنی از اطلاعات بودند و من می توانستم از آنها در ارتباط با مسائل مهم پژوهش، اطلاعات با ارزشی کسب کنم. افراد بدون دخالت پژوهشگر به شرح تجربه های زندگی خود در حیطه سوالات مصاحبه پرداختند.من نیز به عنوان شخصیت اصلی از ابتدای شروع کار پژوهش به نوشتن روایت خود مشغول بودم.مشارکت کنندگان در تحقیق، بسته به زمان فراغت خود بعد از یک هفته تا یک ماه دست نوشته های خود را به من بازگرداندند .تعداد صفحات دست نوشته معلمان از نه صفحه تا بیست صفحه متغیر بود.
زن شماره ۱ زن شماره ۲ مرد شماره ۱ مرد شماره ۲ |
از آنجا که بدلیل کلی گویی (جزئیات بسیار کم و توضیحات کلی)، ابهاماتی در برخی مفاهیم و جملات به کار رفته توسط مصاحبه شوندگان از جانب پژوهشگر احساس شد و در برخی مقوله ها نیازمند توضیح بیشتر از سوی مصاحبه شوندگان بودم،مقوله های بدست آمده را در قالب سوالات مصاحبه مستقیم و نیمه ساختار یافته از پیش طراحی کردم(پیوست د) .تعیین محل ملاقات و مصاحبه با شرکت کنندگان به اختیار مصاحبه شوندگان گذاشته شد.فرم رضایت آگاهانه(پیوست ج)برای انجام مصاحبه غیر مستقیم و مستقیم در اختیار افراد قرار گرفته بود. مدت زمان هر مصاحبه بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه بود. متن مصاحبه ها به وسیله دستگاه ضبط صدا[۲۱۸] و با کسب رضایت و اجازه شرکت کنندگان، ضبط شد و سپس توسط پژوهشگر و با بهره گرفتن از نرم افزار ورد ۲۰۰۷ تایپ گردید و مجدداً برای بررسی مصاحبه شوندگان و اطمینان از صحت داده ها به افراد بازگردانده شد.
۳- ۵ . برچسبگذاری[۲۱۹]
برچسب گذاری و طبقه بندی داده ها با بهره گرفتن از معیار ۴w [۲۲۰]( (چهکسی، چهموقع، چهچیزی، کجا)صورت گرفت.
برچسب دادهها، اطلاعاتی دربارهی فعالیتهای مربوط به جمع آوری دادهها و محتوای آنها فراهم میکند. برچسب -سازمانی- اولیه، بهسرعت نشان میدهد که مجموعهدادهها چگونه جمع آوری شده است و نشانگر زمان و مکان جمع آوری دادهها، ضبطکننده / جمع آوریکنندهی دادهها، تکنیک جمع آوری و منبع دادهها است. برچسب – موضوعی- ثانویه که معمولاً در پرانتز قید می شود، به روشنکردن اطلاعات زمینهای یا محتوای دادههایی میپردازد که در بازهی زمانی اصلی دادهها بیان شده است و بازیگران اصلی جایگرفته در دادهها، موضوع دادهها و اطلاعات جغرافیایی درباره دادهها را نیز مشخص میکند(چنگ،۲۰۰۸).
اطلاعات حاصل از مولفهی زمان ، در برچسبگذاری اولیه، زمان جمع آوری دادهها را مشخص میکند و در برچسبگذاری ثانویه، زمان اصلی وقوع محتوای دادهها را نشان میدهد.
مولفهی شخص در برچسبهای اولیه و ثانویه آشکارکنندهی اطلاعاتی است دربارهی اینکه: ۱٫چهکسی دادهها را جمع آوری و ثبت کرده است ۲٫چه کسانی بازیگران اصلی مجموعهدادههای شما هستند (با ذکر ترتیب).
مولفه، چیستی، در برچسب اولیه، حاکی از انواع دادهها یا ابزار جمعآوریشان است.
اطلاعات حاصل از مولفهی مکان، اولاً به ثبت این میپردازد که دادهها کجا جمع آوری / ثبت شدهاند و ثانیاً زمینهی فیزیکی و اصلی وقوع دادهها کجاست.
با بهره گرفتن از نرمافزارهای رایانهایِ ایجاد متن (مانند میکروسافت ورد) بهآسانی اطلاعات برچسب و صفحهگذاری در قسمت هدر (سرصفحه) وارد شد.برای مثال، یک برچسب سرصفحه در یکی از فایلهای دادههای من به این صورت بود: «۱۲/۱۱/۱۳۹۰ ؛حیدری؛ محصولات متنی / مرودشت» و «۱۳۶۶ / حیدری / شعر درباره معلم/ مرودشت».برچسب اولیه بدین معنی است که در ۱۲بهمن، ۱۳۹۰ (when) حیدری (who) محصولات متنی را (what) در مرودشت (where) جمع آوری کرد. برچسب ثانویه میگوید این محصول متنی شعری(what) بود که حیدری (who)دربارهی علاقه به معلمی در سال ۱۳۶۶ (when) در مرودشت (where) سروده بود. در واقع اطلاعات اولیه و ثانویه در یک سرصفحه جمع شده بودند.
در پایان مرحله برچسب گذاری و طبقه بندی داده ها، سیاهه ای از اطلاعات فراهم شد تا بنا به نیاز در مراحل بعدی پژوهش مورد استفاده قرار بگیرندسپس مرحله بعدی تحلیل اطلاعات آغاز شد. در این مرحله واحدهای اطلاعاتی(کدها)، به منظور یافتن قواعد تکرار شونده در آنها باهم مقایسه شدند. مجموعه ای از واحدهای اطلاعات به دلیل داشتن قواعد تکرار شونده و تشابهات معنایی و تفسیری در یک مقوله جای داده شدند و به تناسب محتویات داخل آن، یک نام برای آن مقوله
فرم در حال بارگذاری ...