عمومیت کاربرد: معیارهای مورد نظر باید در میان برندها، انواع محصولات و بازارهای قابل استفاده باشد، این معیارهای برند ویژه عام است و شامل موارد مدیریت برند فردی و یا موارد خاص نمیشود. هرچند که میتواند مجموعهای از معیارهای اثبات شده و آزمون شده را برای یک برند خاص به کار برد. در حقیقت معیارهایی که برای حیطههای بین محصول / بازار انتخاب میشوند باید کاندیداهایی برای ردگیری برندهای فردی و خاص باشند (۷۱).
تعریف ارزش ویژه برند
از زمانی که «ارزش ویژه برند» مطرح شد، توجه روز افزونی در میاین پژوهشگران و فعالان بازاریابی نسبت به آن شکل گرفته است. همین مسئله باعث پیدایش تعاریف زیادی نسبت به آن شده است.
موسسه علم بازاریابی[۴۰] ارزش ویژه برند را چنین تعریف میکند: مجموعهای تداعیها و رفتارها در بخش مشتریان برند، اعضای کانال و شرکت مادر که به برند امکان میدهد درآمد بالاتری داشته باشد یا حاشیه سود بیشتری نسبت به زمانی که بدون برند است کسب کند و این موضوع به برند بنگاه مزیت قدرتمند، پایا و متمایزی در مقابل رقبا میدهد (۷۱).
از دیدگاه مشتری، کلر (۱۹۹۳) ارزش ویژه برند را به عنوان تأثیرات متمایزی که دانش برند بر پاسخ مشتری به بازاریابی برند دارد (ارزش ویژه برند مشتری محور) تعریف میکند.
بر اساس میزان ارزش ویژه برند، آکر (۱۹۹۱)، آن را به عنوان مجموعهای از داراییها و تعهدات مرتبط با یک برند و سمبلی مفهومسازی میکند که به ارزشی که توسط محصول یا خدمت برای شرکت یا مشتریان شرکت فراهم شده است، اضافه و یا از آن کاسته میشود (۷۲).
اندازهگیری ارزش ویژه برند
از نظر سینها و همکاران[۴۱](۲۰۰۸)، ارزش ویژه برند عاملی کلیدی است که با بهره گرفتن از آن میتوان دریافت که برند از نظر سلامت در چه وضعیتی قرار دارد. دلایل متعددی برای افزایش مورد علاقهمندی به اندازهگیری ارزش ویژه برند وجود دارد. سطح بالای ادغامها و اکتسابها در دنیای کسب و کار امروز به عنوان یکی از مهمترین دلایل علاقهمندی برآورد ارزش برند و به ویژه اندازهگیری ارزش ویژه برند در نظر گرفته میشود. بهبود در بهرهوری فعالیتهای بازاریابی به عنوان دلیل دیگر مطالعه ارزش ویژه برند بیان میشود (۷۳و۶۴).
رینولدز و فیلیپس[۴۲] (۲۰۰۵)، ۵ مدل مشهور برای اندازه گیری ارزش ویژه برند معرفی کردند که عبارتند از: مدل اینتربرند[۴۳]، مدل ایکوی ترند[۴۴]، مدل وای و آر[۴۵]، مدل کلر (CBBE)[46] و مدل آکر. در جدول ۱-۱ عوامل این ۵ مدل مقایسه شده است:
جدول ۲-۱: متداولترین مدل های اندازه گیری ارزش ویژه برند
عوامل | آکر | کلر | یو و آر | ایکوی ترند | اینتر برند |
تداعی ها | * | * | |||
آگاهی | * | * | |||
تمایز | * | * | |||
پوشش توزیعی | * |
فرم در حال بارگذاری ...