وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏ و کار خانگی- فایل ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

پس بدین ترتیب سؤال‌های فرعی این پژوهش شامل موارد زیر می‌باشد:
آیا بین اعتماد افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد؟
آیا بین شبکه‌ی روابط افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد؟
آیا بین هنجارهای معامله به مثل افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
۳-۴- فرضیه های تحقیق
۳-۴-۱- فرضیه‌ی اصلی پژوهش:
بین میزان سرمایه‌ی اجتماعی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
۳-۴-۲- فرضیه های فرعی پژوهش:
بین اعتماد بین شخصی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین اعتماد تعمیم یافته افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین اعتماد نهادی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین شبکه‌ی روابط رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین شبکه‌ی روابط غیر رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین هنجارهای معامله به مثل افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
۳-۴-۳- سایر فرضیه های پژوهش
بین سرمایه‌ی اجتماعی و ابعاد آن و میزان درآمد شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه‌ی اجتماعی و نوع فعالیت (صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی و کشاورزی، فعالیت‌های فرهنگی) شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه‌ی اجتماعی و سابقه‌ی کاری شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه‌ی اجتماعی و نحوه‌ی راه‏اندازی کسب‏وکار رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه‌ی اجتماعی و عضویت در صنف مربوط به کسب‌وکار رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه‌ی اجتماعی و وابسته بودن به نهاد خاص رابطه معناداری وجود دارد.
بین ویژگی‏های فردی (سن، قومیت، سطح تحصیلات و محل تولد) افراد و راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
۳-۵- روش تحقیق
۳-۵-۱- نوع تحقیق
در این پژوهش از تکنیک پیمایش استفاده شده است و از لحاظ نوع برخورد با مسئله‌ی مورد بررسی، مطالعه‏ای میدانی می‌باشد. پیمایش هم به طریق حضوری و هم غیر حضوری، هم به صورت منظم و هم غیر منظم و هم برای تعمیم عملی یا در مطالعه‌ی موردی و سرشماری عمومی به کار گرفته می‌شود و دارای کاربردهای گسترده ای است. از این روش نه تنها می‌توان برای کسب واقعیات سود جست، بلکه با بهره گرفتن از این روش می‌توان به مطالعه بین واقعیات تجزیه و تحلیل علت و معلولی و آزمون فرضیه‌ها نیز پرداخت (طالقانی، ۱۳۷۷: ۱۱۸-۱۱۹). همچنین مطالعات میدانی بررسی‌های علمی غیر آزمایشی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعه شناسی، روان شناسی و آموزشی در ساختارهای اجتماعی واقعی است (کرلینجر، ۱۳۷۴: ۵۵).
پایان نامه - مقاله - پروژه
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد و بر اساس روش تحقیق از نوع علی پس از وقوع می‌باشد
۳-۵-۲- جامعه‌ی آماری مورد مطالعه
جامعه‌ی آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق در مورد آن‌ها بپردازد (سکاران، ۱۳۸۸: ۲۹۴). جامعه آماری مورد مطالعه‌ی کلیه‌ی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی شهر شیراز تا سال ۱۳۹۱ می‌باشند که طبق آمار این تعداد تقریباً برابر با ۳۶۰۰۰ نفر می‌باشد.
۳-۵-۳- حجم نمونه و روش نمونه گیری:
نمونه عبارتست از مجموعه ای از نشانه‌ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگ‌تر انتخاب می‌شود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی‌های آن قسمت، گروه یا جامعه‌ی بزرگ‌تر باشد (خاکی، ۱۳۸۲: ۲۷۳). در این پژوهش حجم نمونه شاغلان کسب‏وکار خانگی، بر اساس فرمول کوکران در سطح خطای ۰۵/۰ به ترتیب زیر می‌باشد (رفیع پور، ۱۳۸۳: ۳۸۳). تعداد نمونه۳۸۰ نفر به دست می‌آید که به منظور اطمینان بیشتر تعداد ۳۸۵ پرسشنامه از شاغلان کسب‏وکار خانگی جمع آوری گردید.
روش‌های مختلفی برای نمونه گیری وجود دارد که در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده می‌گردد. نمونه گیری تصادفی طبقه ای، مستلزم طبقه بندی و سپس انتخاب تصادفی آزمودنی‌ها از هر طبقه است. در نمونه برداری تصادفی طبقه ای، جامعه‌ی آماری ابتدا به گروه های ناسازگاری که در بافت پژوهشی مرتبط، متناسب و معنادار هستند، تقسیم بندی می‌شود. طبقه بندی یک طرح نمونه برداری تحقیقاتی کارآمد است، یعنی اطلاعات بیشتری را در هر اندازه از نمونه‌ی مفروض ارائه می‌کند (سکاران، ۱۳۸۸: ۳۰۲). در این پژوهش شاغلان کسب‏وکار های خانگی با توجه به ادارات مراجعه شده به آن شامل صنایع دستی استان فارس، صنف قالیبافان شیراز، کمیته‌ی امداد امام خمینی شیراز، اداره بهزیستی شیراز و صندوق مهر امام رضا (ع) شیراز طبقه بندی می‌گردند و حجم نمونه به تعداد ۳۸۰ نفر متناسب با حجم جامعه‌ی آماری شاغلان کسب‏وکار خانگی مربوط به این ادارات تقسیم می‌گردد. اطلاعات حجم جامعه‌ی آماری با پرسش از ادارات مورد نظر به دست آمد که در جدول زیر همراه با حجم نمونه به تفکیک هر طبقه و تعداد پرسشنامه جمع آوری شده از هر طبقه شرح داده شده است:
جدول ۳-۱- اطلاعات مربوط به جامعه‌ی آماری و حجم نمونه

 

ردیف نام اداره جامعه‏ی آماری حجم نمونه تعداد پرسشنامه جمع آوری شده
۱ صنایع دستی استان فارس ۵۵۰۰ ۵۸


فرم در حال بارگذاری ...

« پروژه های پژوهشی در مورد ظرفیت سنجی بانک ملت برای ارائه خدمات (ضمانتنامه، LC ،...)با ...پژوهش های انجام شده در رابطه با تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر رشد شرکت- فایل ۴ »
 
مداحی های محرم