(رفیعپور، ۱۳۸۶، ص.۹۶)
با نگاهی به این جدول به نظر میرسد درست است که دکتر رفیعپور فساد در سازمانها را تنها با بهره گرفتن از دو شاخص پول (رشوه) و پارتی سنجیدهاند اما باز هم میتواند بیانگر تصویری از شرایط شهرداری باشد که در آن از ۱۰۰ پرسششونده به طور میانگین ۷۰ نفر به وجود فساد در شهرداری اعتقاد دارند، که نمرهی به دست آمده در مؤلفهی فساد نیز با این میانگین همخوانی دارد. البته میتوان برای دقت بیشتر به نمرهی مؤلفههای فساد مالی- از جمله شاخص آن دریافت و پرداخت رشوه- و فساد ارتباطی تعاملی- با وجود شاخص پارتیبازی- نیز اشاره نمود. با بهره گرفتن از مدل سنجش سلامت جامع نمرهی فساد مالی در شهرداری تهران ۰٫۶۸۲ و نمرهی فساد ارتباطی تعاملی عدد ۰٫۸۳۱ است، که در واقع باز هم شاهد همراستا بودن نمرههای حاصل از این تحقیق و تحقیق دکتر رفیعپور هستیم. البته ممکن است این نکته جلب توجه نماید که با توجه به نتایج تحقیق دکتر رفیعپور نمرهی فساد حاصل از پول بیشتر از پارتیبازی است، اما در مدل سلامت جامع این موضوع عکس است. محقق معتقد است که این تفاوت میتواند ناشی از دو علت باشد: ۱- تفاوت در زمان پرسش و ۲- باید دقت کرد که در مدل سلامت جامع در مؤلفهی فساد مالی یکی از شاخصها مربوط به ارتشاء میباشد و شاخصهای دیگری نظیر جعل اسناد و … نیز در به دست آوردن نمرهی فساد مالی مؤثر است همینطور در مؤلفهی فساد ارتباطی تعاملی، پس این تفاوت میتواند قابل انتظار باشد.
از سوی دیگر در سال ۱۳۸۹ نیز پژوهشی با عنوان ادراکات، تجربیات و نگرشهای ارباب رجوع سازمانها به فساد اداری توسط مرکز سلامت اداری دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران انجام شده است که در شهر تهران به بررسی فساد اداری- مالی دستگاههای دولتی، نظارتی و عمومی پرداخته بود. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق انتظار پرسششوندگان از رواج فساد در بخش دولتی و عمومی عدد ۵۳٫۲۵% را به خود اختصاص داده بود. به این معنی که بیش از نیمی از مردم تهران به رواج فساد در دستگاههای دولتی و عمومی اعتقاد دارند که نمرات به دست آمده از ادراک و تجربهی فساد این یافتهها را تأیید می کند.
۵-۲-۲- بررسی رتبهی مؤلفههای ابعاد سلامت و فساد اداری در مدل سلامت جامع اداری
محقق به منظور بررسی رتبهی مؤلفههای مطرح شده در دو بعد سلامت و فساد اداری از دو روش استفاده کرده است. روش اول در واقع روش ویژهی سنجش نمرهی سلامت و فساد اداری است که در ادامه نتایج به دست آمده قابل مشاهده است و شرح کامل منطق حاکم بر این روش در فصل سوم آمده است.
جدول ۶۹: نمرهی مؤلفههای سلامت و فساد اداری به تفکیک
بعد | مؤلفه | نمره |
سلامت | شفافیت | ۰٫۸۹۶ |
پاسخگویی | ۰٫۹۲۴ | |
فرهنگ سلامت | ۰٫۹۱۱ | |
فرهنگ کار | ۰٫۵۷۳ | |
مسئولیت اجتماعی | ۰٫۸۷۴ | |
فساد | فساد مالی | ۰٫۶۸۲ |
فساد ارتباطی- تعاملی | ۰٫۸۳۱ |
فرم در حال بارگذاری ...