زیاد
خلاقیت
متوسط
خلاقیت
کم
خلاقیت
خیلی کم
پراکندگی
۱۲۰ – ۱۰۰
۱۰۰ – ۸۵
۸۵ – ۷۵
۷۵ – ۵۰
۵۰ – ۰
تعداد آزمودنی در این شاخص
۳۸
۱۱
۱۰
۳۲
۹
نمره های اخذ شده
۸
۴۲
۰
۲۸
۲۲
چون برای محاسبه آلفای کرونباخ فقط ۴ گزینه لازم است. گزینه متوسط را در گزینه های زیاد و کم که تأثیری در کل آزمون نداشته باشد. ادغام کرده ایم.
توجه کنید که تعداد آزمودنی های جدا از نمرات آزمودنی ها هستند. زیرا ممکن است فردی دارای خلاقیت زیاد باشد ولی در انتخاب گزینه مثلاً گزینه ب را زده و با فردی که گزینه ج را زده در یک گروه است.
ملاک برای عملیات آماری نمره های اخذ شده است که از استخراج گزینه ها در افراد بدست می آید و در صفحات بعد تحت عنوان آلفای کروبناخ عملی شده و۰۲۸ / ۸ = ۲ X بدست آمده است.
فصل چهارم :
ø تجزیه و تحلیل یافته ها
تحلیل یافته ها :
در تحقیق حاضر چون قصد محقق بررسی و تحلیل داده های رفتاری و پاسخی کودکان حدود سنی ۸ ساله در ابهر بود. اجرای پرسشنامه و یا مصاحبه و حتی پرونده تحصیلی در استخراج داده ها اعتباری نداشت. زیرا داشن آموزان و کودکان ۸ ساله شناخت و درک درستی از سوالات ما نداشتند و نمی دانستند که رفتار اجتماعی چه شاخص هایی دارد؟
رفتار اجتماعی چه ویژگی هایی دارد؟
رفتار اجتماعی چه تبعات و اثراتی دارد؟
حتی رفتار اجتماعی چه لزومی دارد؟
در مقابل رفتارهای منزوی و انزوایی را هم نمی شناسند.
رفتارهای گوشه گیرانه را درک نمی کنند.
رفتارهای دوری جو را نمی شناسند.
هرچند ممکن است خودشان به شدت اجتماعی و یا منزوی باشند. بنابراین با هماهنگی والدین و مدیران به مشاهده رفتارهای آنان اقدام کردیم و با کمک مربی و مدیران و معاونان پرورشی و محقق در طول یک هفته رفتارهای اجتماعی و انزوایی آنان را که در فصل قبل تعریف کرده ایم ثبت و ضبط کردیم.
در مقابل هر دانش آموز در طول هفته اعدادی از صفر تا ۲۰ را به عنوان تعداد رفتارهای انزوایی و یا اجتماعی گزارش کردیم. و در مقابل همان دانش آموز تعداد رفتارهای خلاقانه را ثبت کردیم. رفتار خلاقانه ایجاد و کشف یک اختراع جهانی نبوده بلکه همین که در بازی گروهی مدلی را پیشنهاد می کند. و یا در کلاس درس در نحوه پاسخ دادن روش خاصی را به کار می بندد و یا در ارتباط با همسالان و دیگران و در لباس پوشیدن و … روش و شیوه نسبتاً متفاوتی را ارائه می کند به عنوان رفتار خلاقانه تعریف و ثبت و گزارش شده است.
دانش آموزان منزوی و اجتماعی که در کل ۱۰۰ نفر بودند به دو دسته ۵۰ نفری تقسیم شده اند. و نرخ رفتارهای اجتماعی و انزوایی هر دو گروه ثبت شده است.
در نمودار شماره ۱ تعداد و نرخ فراوانی رفتارهای اجتماعی و انزوایی هر دو گروه آمده است.
فرم در حال بارگذاری ...