۲-۵-۵- فرضیه۲: نقش اطلاعاتی مدیران بر سرمایه اجتماعی موثر است.
با توجه به جدول فوق مقدار Sig کمتر از ۰۵/۰ است که نشان دهنده وجود رابطه خطی میان نقش ارتباطی مدیران و سرمایه اجتماعی است. ضمن اینکه مقدار R نشان دهنده آن است که ۸۴۲/۰ تغییرات سرمایه اجتماعی متاثر از نقش اطلاعاتی مدیران است.از آنجا که مدیران در نقش اطلاعاتی به گرفتن و نشر اطلاعات می پردازند، بنابراین تسهیم مناسب اطلاعات در سازمان می تواند سبب شفافیت و در نتیجه جو اعتماد گردد که از ملزومات سرمایه اجتماعی است.
۳-۵-۵- فرضیه ۳ :نقش تصمیم گیری مدیران بر سرمایه اجتماعی موثر است.
با توجه به جدول فوق مقدار Sig کمتر از ۰۵/۰ است که نشان دهنده وجود رابطه خطی میان نقش ارتباطی مدیران و سرمایه اجتماعی است. ضمن اینکه مقدار R نشان دهنده آن است که ۸۲۷/۰ تغییرات سرمایه اجتماعی متاثر از نقش تصمیم گیری مدیران است.تصمیمات صحیح مدیر در زمینه هایی نظیر تخصیص منابع می تواند از کشمکش افراد و واحدها بر سر منافع خود و بالتبع آن رفتارهای سیاسی کارکنان بکاهد و جوی توام همکاری و رقابت سالم پدید آورد که آنهم می تواند به توسعه سرمایه اجتماعی بینجامد.
۶-۵- بررسی مدل مفهومی تحقیق (سؤال اصلی تحقیق)
چنان که پیش تر بیان شد، سوال اصلی این تحقیق تاثیر نقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی در آستان قدس رضوی می باشد. برای پاسخ به این سوال، مدلی تحلیلی تدوین و برای آزمون صحت این مدل نظری و محاسبه ضرایب تاثیر و برآورد پارامترها در حالت تعاملی از روش مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار لیزرل (LISREL 8.8) استفاده شد. ابعاد نقش مدیران دارای سه متغیر به همراه ده شاخص و ابعاد سرمایه اجتماعی در سه بعد و نه شاخص مورد بررسی قرار گرفت .
گام نهایی در پاسخ به سوال اصلی تحقیق بررسی مدل نظری تحقیق بوده است. نتیجه برازش مدل مفهومی تحقیق نشان میدهد ابعاد چندگانه نقش مدیران به خوبی تبیین کننده میزان سرمایه اجتماعی در سازمان است. تصحیح هایی در مدل انجام شده اما الگوی اصلی تحقیق تایید شده است. شاخص RMSEA برابر با ۰۵۷/۰ برازش مطلوب و مناسب الگوی برآوردشده را تأیید میکنند. مقدار T.VALUE برای تمامی ضرایب و مسیرها معنادار بوده و در عمل هیچ متغیری از الگو حذف نشده است. ضریب مسیر تاثیر نقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی۹۶/۰ بدست آمده است که تایید کننده فرض اصلی تحقیق، یعنی تاثیرنقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی است.
برازش مناسب و مطلوب الگو نشان میدهد که انتخاب مفاهیم از دقت بالا و مناسبی برخوردار بوده است.
شکل شماره ۱-۵: مدل مفهومی پژوهش در حالت معناداری
شکل بالا، مدل برآورده شده برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش را نشان میدهد. در مدل ارائه شده نسبت خی دو (X2) به درجه آزادی (df) 385/1 یعنی کمتر از ۳ است که برازش بالای مدل را تأیید میکند. کوچکتر بودن RMSEA از ۰۸/۰ نشانگر برازش مطلوب و مناسب مدل است که در مدل کنونی چنین است.
۷-۵- محدودیتهای پژوهش
۱-عدم دسترسی سریع و آسان به منابع به روز در این زمینه
۲-عدم همکاری مدیران سازمان مریوطه
۳- محدودیت زمانی
۸-۵- پیشنهادات مربوط به تحقیق
شناخت وضع موجود در هر سازمان، مقدمه بهسازی و ارتقا بخشیدن آن است. پس از شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف سازمان و فرصتها و تهدیدهاست که میتوان به راه حلهای تغییر و اصلاح اندیشید. پیشنهادهای عملی برای ارتقای سرمایه اجتماعی درآستان قدس رضوی نیز از همین منظر، قابل مطالعه است:
۹-۵- پیشنهاداتی براساس یافته های تحقیق:
با توجه به یافته های تحقیق حاضر پیشنهاداتی در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی ارائه می گردد:
۱-به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی سازمان ها،خصوصا در حوزه نتایج کارکنان، مدیران باید سرمایه اجتماعی سازمان را ارتقا دهند که این مسئله از طریق توسعه شبکه اجتماعی، تقویت اعتماد، ارتقای هنجارهای مشترک، تعامل و همکاری در سازمان امکان پذیر است. البته میزان تاثیر سرمایه اجتماعی بر هملکرد سازمان تحت تاثیر انواع سرمایه از جمله سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و مالی نیز قرار دارد.
۲-در زمینه ارتقای سرمایه اجتماعی، توجه به کارکنان بیشتر شود چرا گه نتایج تحقیق نشان می دهد که سازمان ها صرفا به نتایج مشتریان و سهامداران خود توجه دارند و این در حالی است که کسب رضایت این دو ذی نفع از طریق کارکنان امکان پذیر است.
۱۰-۵- پیشنهادات برای پژوهشهای آینده
۱- در این تحقیق به تأثیر نقش مدیران بر ارتقتی سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. اگر موضوع را وارونه بنگریم نیز دست مایه قابل توجهی برای پژوهش به نظر میرسد. این که: «تأثیر تحولات سرمایه اجتماعی بر عملکرد مدیران چگونه است؟
۲- بررسی عوامل مؤثر بر افزایش سرمایه اجتماعی سازمان ها در فرآیندهای تصمیمگیری و انتخاب مدیران
۳- تأثیر سرمایه اجتماعی در پیدایش و افول سازمانها
۴- بررسی مقایسهای سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی در شاخصهایی خاص از سرمایه اجتماعی و نقش مدیران.
۵- توصیه می شود پژوهشگران بعدی الگوی ارائه شده برای تاثیر نقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی را در چند سازمان دیگر آزمون نمایند تا بتوان قضاوتی واقع بینانه تر درباره سازمان های دولتی داشت.
۶- مطالعه تطبیقی تاثیر نقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی در ایران و یک یا چند کشور دیگر که از نظر عوامل مدیریتی و سرمایه اجتماعی در سطح بالایی هستند، می تواند موضوع پژوهشی دیگر باشد که محققان بعدی می توانند انجام دهند.
۱۱-۵- خلاصه فصل پنجم:
میان تمامی ابعاد نقش مدیران بر سرمایه اجتماعی ارتباط معنیداری از نوع مستقیم وجود دارد.
شاخصهای مهم برازش مدل اصلی تحقیق، برازش مطلوب و مناسب آن را تأیید نموده و نشان دهنده آن است که انتخاب مفاهیم از دقت بالا و مناسبی برخوردار بوده است.
در پایان این فصل محدودیتهای پژوهش، پیشنهادات مربوط به تحقیق و نیز پژوهشهای آینده، مورد بررسی قرار گرفته است.
منابع و ماخذ
الف) منابع فارسی:
آذر، عادل و مومنی، منصور(۱۳۷۹)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران:انتشارات سمت.
افجه ای، سید علی اکبر،(۱۳۶۸)، ماهیت و مبانی مدیریت، مجله اقتصاد، شماره ۱٫
استونر، جیمز و دیگران؛ مدیریت: مقدمهای بر مدیریت در قرن بیست و یکم،برنامهریزی، علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۳، جلد اول، چاپ دوم، ص۲۱٫
الوانی، سید مهدی و شیروانی، علیرضا(۱۳۸۳)، سرمایه اجتماعی اصل محور توسعه، تدبیر،سال پانزدهم،شماره۱۴۷٫
الوانی،سید مهدی وسید نقوی ، میرعلی(۱۳۸۱)، سرمایه اجتماعی:مفاهیم و نظریه ها.مطالعات مدیریت،شماره ۳۳و۳۴،ص ۲۶-۳٫
- الرک، پاملا و ستل، رابرت(۱۳۸۰)، درسنامه پژوهش پیمایشی، ترجمه مهرانداخت نظام شهیدی، اردشیر امیدی صحنه و محمود متحد، تهران: انتشارات آگاه
- ایران نژاد پاریزی، مهدی و پرویز ساسان گر،(۱۳۷۱)، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، موسسه بانکداری ایران، چاپ اول.
- بازرگان، عباس و دیگران(۱۳۸۰)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه.
- حق شناس، علی اصغر و دیگران(۱۳۸۶)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۸۸٫
- دلاور، علی(۱۳۸۰)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
- دلاور، علی(۱۳۸۶)، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران:نشر رشد.
-ذاکر صالحی، غلامرضا، (۱۳۸۳)، دانشگاه ایرانی: درآمدی بر جامعه شناسی اموزش عالی، انتشارات کویر.
- رابینز، استیفن پی و دی سنزو، دیوید ای؛ مبانی مدیریت، سیدمحمد اعرابی و محمدعلی حمیدرفیعی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص۲۳٫
- رابینز، استیفن پی؛ رفتارسازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها، علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۴، چاپ ششم، جلداول، ص ۹
فرم در حال بارگذاری ...