۴
گزارش نهایی
۱۶/۱۰/۹۱
۳۰/۱۱/۹۱
۱-۹-متغیرهای تحقیق
در این تحقیق دو متغیر وجود دارد که هوش چندگانه مدیران به عنوان متغیر مستقل و میزان تفکر انتقادی مدیران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شود.
الف) متغیر مستقل : هوش چندگانه
هوش موسیقیایی
هوش حرکتی
هوش منطقی
هوش فضایی
هوش زبانی
هوش اجتماعی
هوش درون فردی
هوش طبیعت گرایی
ب) متغیر وابسته
تفکر انتقادی
مدل تحلیلی تحقیق
متغیر وابسته متغیرهای مستقل
شکل۱-۱- مدل عملیاتی تحقیق
۱-۱۰-تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
هوش چندگانه: هوش امری انتزاعی است و هوش چندگانه مفهومی است که به بررسی ابعاد هوش در انسان می پردازد.(کریستیسن، ۱۹۹۸):
هوش زبانی: افراد با هوش زبانی بالا می توانند از لغات، هم در گفتار و هم در نوشتار، به گونهای موثر استفاده کنند. این افراد می توانند زبان را برای کاربردهای مختلف از جمله متقاعد کردن دیگران برای انجام کاری خاص، به یاد آوردن اطلاعات، و صحبت درباره ی خود زبان و غیره، به شیوه ای کارآمد بکار گیرند.
هوش ریاضی- منطقی: توانایی استفاده موثر از اعداد و توانایی استدلال بالا از نشانه های هوش منطقی است. افراد با هوش ریاضی بالا در طبقه بندی، استنباط، تعمیم و محاسبه قوی اند.
هوش فضایی: این هوش افراد را نسبت به شکل، فضا، رنگ و خط حساس می کند. تجسم تصاویر برای این گونه افراد آسان است.
هوش حرکتی: این گروه هوشمندان، برای بیان ایده ها و احساسات خود از حرکات بدنی بهره می جویند. این توانایی شامل مهارت های فیزیکی، مانند هماهنگی، انعطاف پذیری، سرعت، تعادل و غیره است. بیشتر هنرپیشگان، هنرمندان پانتومیم، قهرمانان ورزشی، مجسمه سازان، مکانیک ها و جراحان از این هوش برخوردارند.
هوش موسیقیایی: افرادی دارای این هوش اند که نسبت به ریتم و آهنگ از حساسیت بالایی برخوردارند. این افراد درک خوبی از موسیقی دارند.
هوش اجتماعی (بین فردی): توانایی درک خلق و خو، احساسات، انگیزه ها و اهداف دیگران، نشان دهندهی این نوع هوش است. هوش اجتماعی بالا موجب می شود که فرد با دیگران واقع بینانه برخورد کند.
هوش درون فردی: این هوش شامل داشتن تصویری صحیح از خویش و آگاهی از خلق و خو، اهداف و تمایلات فردی است.
هوش طبیعتگرا: این هوش شامل توانمندی افراد در درک و سازماندهی الگوها در طبیعت و محیط طبیعی است.
تفکر انتقادی: دیویی تفکر انتقادی را «توجه به موضوع خاص در ذهن که شخص بسیار دقیق و موشکافانه به تحلیل آن میپردازد.» (۱۹۹۳: ۳) یاد میکند. به اعتقاد سیگل (۱۹۹۷) تفکر انتقادی یعنی با خرد و منطق تحلیلی کاری را انجام دادن. لیمپن (۱۹۹۱) تفکر انتقادی را شک به همه چیز میداند. بلوم (۱۹۵۶) تفکر انتقادی را مربوط به ردههای بالای تفکر از قبیل تجزیه، تحلیل و ارزشیابی میداند(پیشقدم، ۱۳۸۶).
۱-۱۱-ساختار تحقیق
در فصل اول، کلیات تحقیق به صورت کلاسیک تدوین شده است و شامل مواردی چون عنوان و موضوع تحقیق، بیان مسئله، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق، فرضیههای تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، قلمرو تحقیق، محدودیتهای تحقیق، تعریف واژه ها و ساختار تحقیق میباشد که یک چهار چوب کلی و کاملی را برای محققان و پژوهشگران بعدی نشان میدهد.
فصل دوم این تحقیق مربوط به بررسی مبانی نظری می باشد و به سه بخش تقسیم گردیده که بخش اول مباحث مربوط به هوش و هوش چندگانه مطرح گردیده است. همچنین در بخش دوم تفکر و تفکر انتقادی آورده شده و در بخش سوم پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور آورده شده است.
در فصل سوم، نوع تحقیق، جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری، روشها و ابزارهای گردآوری اطلاعات و اطلاعات مربوط به روائی و پایائی تحقیق آورده شده است. به طور کلی، این فصل متدولوژی تحقیق یا به عبارت سادهتر، روش انجام تحقیق را نشان میدهد.
فصل چهارم شامل گردآوری اطلاعات از طریق ابزارهای جمع آوری اطلاعات میباشد. در این فصل ابتدا اطلاعات لازم جمع آوری، طبقه بندی و تلخیص شده و سپس با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون و آماره آزمون t با بهرهگیری از از نرمافزار آماری SPSS فرضیههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفته است.
فصل پنجم تحقیق نیز، در برگیرنده نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات میباشد. در این فصل موضوعاتی به عنوان موضوعات پیشنهادی جهت تحقیقات آتی نیز ارائه شده است.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
۲-۱-بخش اول
هـوش
۲-۱-۱-مقدمه
با وجودی که «هوش» یکی از آن موضوعاتی است که در حوزه روانشناسی، بسیار مورد بحث قرار گرفته است امّا تعریف استانداردی از این که چه چیزی دقیقاً تشکیل دهنده «هوش» است وجود ندارد. برخی پژوهشگران هوش را یک قابلیت منفرد و عمومی میدانند در حالی که برخی دیگر اعقتاد دارند که هوش دربرگیرنده دامنهای از مهارتها و استعدادهاست.
فرم در حال بارگذاری ...