(۳-۲۲) | |
(۳-۲۳) | Subject to: |
(۳-۲۴) | |
(۳-۲۵) | |
(۳-۲۶) | |
(۳-۲۷) | |
(۳-۲۸) | |
(۳-۲۹) | |
(۳-۳۰) |
تابع هدف (۳-۲۲) از دو بخش تشکیل شده است: i) سود مورد انتظار و ii) شاخص ریسک CVaR ضربدر فاکتور وزنی . فاکتور وزنی β برای مدل سازی مصالحهی بین سود مورد انتظار و CVaR استفاده می شود. بخش اول تابع هدف شامل درآمد حاصل از فروش به مصرف کنندگان، فروش تولید واحد حرارتی، هزینه خرید از بازار اشتراکی، هزینه بهره برداری واحد تولید حرارتی و هزینه خرید انرژی از طریق قراردادهای آینده میباشد. بخش دوم تابع هدف ریسک را مدل می کند. حد توان قراردادی در هر بلوک از منحنی قرارداد آینده برای هر قرارداد توسط قید (۳-۲۳) مدل می شود. قید (۳-۲۴)، حد تولید واحد حرارتی را نشان میدهد. قیود (۳-۲۵) و (۳-۲۶)، بلوک منحنی تقاضا را برحسب قیمت پیشنهادی خرده فروش تعیین می کنند. قید (۳-۲۷)، تعادل تولید و مصرف انرژی را در هر بازهی زمانی و سناریو نشان می دهد. قید (۳-۲۸)، برای محاسبهی CVaR مورد استفاده قرار میگیرد. روابط (۳-۲۹) و (۳-۳۰) به ترتیب برای نشان دادن متغیر باینری مربوط به بلوک منحنی تقاضا-قیمت و متغیر کمکی برای محاسبهی CVaR می باشند.
جمعبندی
در این فصل یک مسئله برنامه ریزی تصادفی ارئه شد. این مسئله، این امکان را برای خردهفروش فراهم می آورد تا مشخصات قرارداد آیندهی خود و قیمت فروش بهینه پیشنهادی به مصرف کنندگان را تعیین کند. خردهفروش برای تهیه برقی که باید به مصرف کنندگان بفروشد با دو چالش عمده روبهرو است: در هنگام خرید، با عدمقطعیت قیمتهای بازار اشتراکی و در هنگام فروش با عدمقطعیت تقاضای مصرف کنندگان روبهرو است. در این فصل، قیمت بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کننده توسط مجموعه محدودی از سناریوها مشخص شد. تأثیر قیمت فروش بر تقاضای تأمین شده توسط خردهفروش به کمک یک منحنی سهمیهبندی قیمت پلهای مدل شد. تأثیر خردهفروش بر بازار آینده نیز توسط منحنیهای قرارداد آینده در نظر گرفته شد. در مسئله ارائه شده برای مدلسازی ریسک از روش CVaR استفاده شد. در آخر، مدل برنامه ریزی تصادفی با در نظر گرفتن ریسک به صورت یک مسئله برنامه ریزی خطی آمیخته صحیح[۴۷] فرمولنویسی شد.
برای ارزیابی مدل ارائه شده در این فصل، در فصل آینده دو مطالعه موردی در نظر گرفته می شود و نتایج شبیهسازیهای انجام شده در نرمافزار GAMS مورد ارزیابی قرار میگیرد.
فصل چهارم
شبیهسازی و تحلیل نتایج
مقدمه
با توجه به مدل ارائه شده در فصل قبل، میتوان تصمیمات قرارداد آینده و قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان توسط خردهفروش را در یک بازهی برنامه ریزی میانمدت یکساله تعیین کرد.
در ابتدای ماه اول، خردهفروش باید تصمیمات بهینهای در مورد قرارداد آیندهی مربوط به تمام سال انجام دهد. همچنین، خردهفروش از یک قیمت فروش بهینه که توسط روش ارائه شده تعیین می شود برای قرارداد سالانه که در ماه اول امضاء می شود استفاده می کند.
هنگامیکه تصمیمات قرارداد آینده باید در ابتدای ماه دوم گرفته شود، قیمت بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کنندگان در ماه اول مشخص شده است. بنابراین، اطلاعات قیمت بازار اشتراکی و تقاضا به روز می شود و مجددا تصمیمات قرارداد آینده مربوط به بقیه سال تعیین می شود. قیمتهای فروش بهینه نیز برای بقیه سال در طول ماه دوم امضاء می شود. این روش در ابتدای هر ماه تکرار می شود.
فرم در حال بارگذاری ...