رشد درآمد، هزینهها، حاشیه سود، سودآوری، جریان نقدی، بازده سرمایه، بازده حقوق صاحبان سرمایه، ارزش افزوده اقتصادی
مالی
۲-۳-۳-۲-جهت یاب اسکاندیا
اسکاندیا یک شرکت سرویسهای مالی سوئدی است که در محاسبه و اندازه گیری دانش سازمانی مشهور است. این شرکت متدهای زیادی در زمینه سرمایه فکری بکار برده و نهایتاً متد مخصوص به خود را ابداع کرده است. در این روش هر واحد کاری میبایستی شاخص های سرمایه فکری خود را که برای توسعه آینده مهم است، خلق نماید.همچنین از افراد مدیریت کلان به صورت مجزا درباره توسعه مدیریت پرسشگری می شود و همچنین جلسات جمعی نیز وجود دارد. ترازنامه، مقدار سرمایه فکری را با آنالیز ۱۶۴ شاخص اندازه گیری (۹۱ عدد مبتنی بر سرمایه فکری و ۷۳ عدد بر سرمایه سنتی مالی) محاسبه مینماید. این شاخص ها بر پنج وادی متمرکز می شود. این حوزه ها عبارتند از مالی، مشتری، فرایند، انسانی و تجدید و توسعه. اندازه گیریهای انجام شده برای هر وادی از پنج حوزه فوق، به صورت محلی در هر واحد سازمان تعریف می شود. شاخص ها و اطلاعات مربوط به عملکرد پیشین شرکت بر اساس حوزه مالی، عملکرد جاری بر اساس انسان، مشتری و فرایند و آینده بر اساس تجدید و توسعه سنجیده می شود.
بر اساس این مدل سرمایه فکری به دو بخش عمده سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری تقسیم می شود. سرمایه انسانی یک سرمایه تجمیع شده ناشی از سرمایه گذاری در آموزش کارکنان، رقابت و مطالعات آیندهنگری و همچنین شامل رقابت کارکنان و امکانهای ارتباطی میباشد. سرمایه ساختاری شامل ارزشی است که اگر تمامی کارکنان سازمان را ترک کنند، باقی میماند (ادونسون،۱۹۹۷). علاوه بر آن جهت یاب اسکاندیا قادر به ارزیابی عوامل پویای پنهان برای سرمایه انسانی، مشتری و ساختاری است که زیر بنای جنبه های قابل مشاهده و محصولات شرکت است، بنابراین به صورت دقیقتری ارزش شرکت را بازتاب میدهد (رابینسون و همکاران[۹۰]،۲۰۰۵). ولی به دلیل اینکه شاخص های هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است نمیتوان از آن برای مقایسه شرکتها استفاده نمود. جدول(۲-۳) برخی از این شاخص ها را نشان میدهد. (رانجیت[۹۱]،۲۰۰۴).
جدول۲-۳ : شاخص های جهت یاب اسکاندیا
حوزه
شاخص
مالی
سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، درآمدها از مشتریان جدید/کل درآمدها، هزینه های تحقیق و توسعه، درآمد هر کارمند و هزینه های هر کارمند
مشتری
انواع مشتری برای هر یک از محصولات شرکت از نظر مدت زمانی که مشتری شرکت هستند، سطح رضایت و نارضایتی آنها ( مثلاً نرخ بازگشت محصول)، پشتیبانی شرکت از مشتریانش، روشهای جذب مشتری، نسبت مشتریان بدست آمده به مشتریان از دست داده، کل سهم بازار و پوشش بازار ، کل سهم بازار و پوشش بازار
فرایندها
تعداد قراردادهایی انعقاد شده بدون خطا، زمان مورد نیاز برای عملیاتهای خاص. تعداد حسابها یا معاملات هر مشتری، قابلیت پردازش IT و تغییر جریان از کاربردهای تکنولوژی
تجدید و توسعه
-اطمینان از نوسازی بلندمدت شرکت:
جایگاه شرکت در بازار بر حسب تغییرات در پایه مشتری، تغییرات در تقاضاهای مشتری، هزینه تحقیق و توسعه مواجه با تغییرات مورد انتظار، هزینه توسعه در بازارهای جدید و رشد و ارزش دارایی های فکری (مثل حق ثبت اختراع) شرکت
-شاخص ها آمادگی شرکت در پاسخگویی به تغییرات
پروفایل سن برای نیروی کار شرکت، آموزش ارائه شده به کارکنان در ارتباط با تغییرات مورد انتظار، تعداد و منافع محصولات جدید، زمان صرف شده برای محصول جدید از مرحله تحقیق به آمادگی بازار، و گرایشها در استفاده از حق ثبت اختراعها
انسانی
هزینههایی توسعه منابع انسانی، افزایش عملکرد واقعی در طول دوره بودجه × هزینههای آموزش =سرمایه انسانی
افزایش عملکرد مربوط به ROI مطلوب
۲-۳-۳-۳-نظارت بر دارایی های نامشهود[۹۲]
مدیریت دانش بخشی جدایی ناپذیر از مفهوم گستردهتر سرمایه فکری است. سرمایه فکری به عنوان یک مفهوم چتری، ابعاد مدیریت دانش را در بر میگیرد (شائمی برزکی،۱۳۸۴). از نظر روس و همکاران[۹۳] در دو جریان فکری میتوان سرمایه فکری را رد یابی کرد: استراتژی و اندازه گیری. از دید استراتژی تاکید بر مطالعه، ایجاد و استفاده از دانش و برقراری رابطه بین دانش و موفقیت در دانش زایی است. از بعد اندازه گیری تاکید بر ضرورت توسعه سیستمهای اطلاعات جدید، اندازه گیری اطلاعات و دادههای غیرمالی همراه با داده های مالی است (روس و همکاران،۱۹۹۸). گاثری نیز در این زمینه سه طبقه بندی دارایی های نامشهود: ساختار خارجی، ساختار داخلی و شایستگی افراد و سه دسته شاخص های ارزیابی: رشد و بازسازی، کارایی و ثبات را شناسایی کرده است (گاثری و پتی[۹۴]، ۲۰۰۰)، (جدول ۲-۴). سویبی نیز آن را به عنوان نظارت دارایی نامشهود توسعه داد که به عنوان یک چارچوب ارزیابی جدید با یک چشمانداز دانشی، ارزیابی کاملتری برای موفقیت سازمانی و ارزش سهامداران ارائه میدهد (سویبی،۱۹۹۷). اگرچه انتقادهایی به روشهای ارزیابی غیرمالی مانند نظارت دارایی نامشهود وارد شده است از آن جمله اینکه این مدلها بر اهداف مدیریت تمرکز دارند و برای مقصود تعیین کمیت دارایی نامشهود کافی نیستند.
جدول۲-۴: شاخص های نظارت بر دارایی های نامشهود
فرم در حال بارگذاری ...