فصل دوم: درباره موسیقی
۲-۱ درآمد ۸
۲-۲ تاریخچه ۸
۲-۲-۱ دوره ی هخامنشی ۹
۲-۲-۲ دوره ساسانی ۱۲
۲-۲-۳ دوره ی اسلامی ۱۸
۲-۳ تعریف شعر و موسیقی از دیدگاه بزرگان ۲۵
۲-۳-۱ تعریف موسیقی ۲۵
۲-۳-۲ تعریف شعر ۲۶
۲-۴ آشنایی با چند اصطلاح موسیقی ۲۷
۲-۵ مختصری درباره وجه تسمیه گوشه های موسیقی ۲۹
۲-۵-۱ مثال ۳۰
فصل سوم: درباره استاد محمدرضا شجریان
۳-۱ درآمد ۳۳
۳-۲ بیوگرافی ۳۳
۳-۳ شیوه ی آوازی استاد شجریان ۳۶
فصل چهارم: ارتباط شعر و موسیقی و بررسی آن در هفت آلبوم استاد محمدرضا شجریان
۴-۱ درآمد ۴۱
۴-۲ پیوند شعر و موسیقی ۴۱
۲-۴-۱ هماهنگی موسیقی آوازی با مفهوم شعراز زبان استاد حسین دهلوی ۴۳
۴-۳ بررسی ادبی و موسیقیایی هفت اثر از آثار استاد محمدرضا شجریان ۴۷
۴-۳-۱ آلبوم شب سکوت کویر ۴۷
۴-۳-۲ آلبوم سر عشق ۶۰
۴-۳-۳ آلبوم بیداد ۷۱
۴-۳-۴ آلبوم آسمان عشق ۸۴
۴-۳-۵ آلبوم نوا ۹۴
۴-۳-۶ آلبوم دستان ۱۰۹
۴-۳-۷ آلبوم راست پنجگاه ۱۱۸
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱ نتیجه گیری ۱۲۹
منابع ۱۳۱
پیشگفتار
خشک سیمی، خشک چوبی، خشک پوست ما همه ابنای آدم بوده ایم . | از کجا می آید این آوای دوست در بهشت این لحنها بشنوده ایم . |
«مولانا»
از دیرباز سودای آن داشتم، تا به شکرانۀ یک عمر، استماع نغمه های آسمانی و آوازهای ملکوتی استاد محمدرضا شجریان، نقشی در جهت بزرگداشت این چهره فاخر و بلند پایۀ عرصه موسیقی و آواز ایران زمین ایفا نمایم. از حُسن اتفاق در سال ۸۹ در رشته ادبیات مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و پس از اتمام واحدهای درسی به منظور انتخاب موضوع پایان نامه با جناب آقای دکتر کاظمی ریاست محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشورت نمودم. ایشان بنا به قریحه سلیم و ذوق سرشاری که در عرصه هنر دارند، بررسی ارتباط شعر و موسیقی در آثار و آلبوم های استاد شجریان را پیشنهاد نمودند. بنده نیز، نظر به تحقق آرمانی که سال ها با آن گره خورده بودم، همچنین بنا به ارادت و علاقه وافری که به جناب آقای دکترکاظمی داشتم با کمال شوق پذیرفتم.
پس از تحقیق و جستجوی لازم، دریافتم که موضوع این پایان نامه از جمله موضوعاتی است که تاکنون بدان پرداخته نشده است. به جز مواردی اندک و معدود، که صرفاً به بررسی چند بیت از یک آلبوم اشاره نموده است.
در ابتدا، این پژوهش قرار بود در طیف وسیع تری صورت گرفته و تمامی آلبوم هایی که در کتاب خسرو خوبان، تدوین شده است مورد نقد و بررسی قرار گیرد. اما به دلیل محدودیت زمانی و ضیق وقت، همچنین تکرار مطالب که قطعاً برای مخاطب، ملال آور خواهد بود به هفت آلبوم که هر کدام در یکی از هفت دستگاه موسیقی اصیل ایرانی اجرا گردیده است کاهش یافت.
اهمیت این تحقیق بدان جهت است که علاقه مندان با در دست داشتن نسخه ای از این تحقیق می توانند به هنگام شنیدن هر یک از این آلبوم ها، نوع دستگاه، گوشه ها ، ردیف های آوازی و همچنین ارتباط شعر و ملودی، و به طور کلی فضای حاکم بر اثرِ مربوطه را عمیق تر درک نموده و با شناخت از زوایای ادبی و موسیقایی آن لذت بیشتری دریافت نمایند.
فرم در حال بارگذاری ...