روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی است و از نظر داده ها کمی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی است .
۳-۲- جامعه آماری:
جامعه ی آماری مورد پژوهش حاضر را کلیه ی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی مدارس هوشمند شهر تهران به تعداد ۳۲۲۵۰ نفر تشکیل داده است .
۳-۳- نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن:
الف ) نمونه آماری
حجم نمونه پژوهش حاضر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ( واحد مدرسه ) و بر اساس فرمول اچ اس بولا ( ۱۹۷۰ ، نقد از امیلی ، ۱۳۷۵) تعداد ۴۰۰ نفر ( ۲۰۰ پسر و ۲۰۰ دختر) تشکیل داده است.
ب ) روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای ( واحد مدرسه ) است.
۳-۴ - ابزار اندازه گیری داده ها
مهم ترین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش بدین شرح است:
۱- مطالعات کتابخانه ای
در این بخش جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتب مورد نیاز و شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده گردیده است.
۲- تحقیقات میدانی
در این بخش به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه مورد استفاده پرسش نامه ی ۱۲ سوالی کلب (۲۰۰۵ ) است. این پرسشنامه ۴ سبک یادگیری همگرا ، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده را اندازه گیری می کند .
محقق پس از اخذ مجوز از مسئولان ، مستقیما به گروه نمونه ای که به صورت تصادفی انتخاب شده است مراجعه و پرسش نامه ی مذکور را بر روی آنان اجراکرده است . سپس شمارش پرسش نامه ها دستی و در پایان به کمک بسته ی نرم افزاری spss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت .
۳- ۵ تعیین روایی[۱۵۸] و پایایی[۱۵۹] ابزار پژوهش:
روایی آزمون اشاره می کند به میزان کارایی آزمون برای اندازه گیری خصیصه ای که به منظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است. (پاشا شریفی ، ۱۳۸۱ ، ص ۱۶۵)
برای بدست آوردن روایی آزمون در این پژوهش با بهره گیری از نظرات و راهنمایی های استاد راهنما سوالات پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نظر برخی از صاحبنظران در مورد پرسشنامه مورد توجه قرار گرفت و ابهامات آن برطرف گردید که این امر بیان گر روایی محتوایی قابل قبول پرسشنامه (آزمون) می باشد.
پایایی ابزار که از آن به دقت واعتماد پذیری نیز تعبیر میشود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیلهی اندازه گیری که برای سنجش متغیر وصفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهای از آن حاصل شود. به عبارت دیگر، ابزار پایایی متغیر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری وسنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (شریعتمداری، ۱۳۸۸، ص۱۶۵). در این پژوهش برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ها، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونهای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای هر یک از سبک ها به طور جداگانه محاسبه و در جدول ذیل مشخص گردیده است. که این میزان نشان دهنده پایایی بالا و انسجام درونی سوالات در پرسشنامه میباشد.
جدول ۳-۱ آلفای هر یک از سبک ها
ردیف | نام سبک | آلفا |
۱ | تجربه عینی | ۷۳% |
۲ | مشاهده انعکاسی | ۵۴% |
۳ | مفهوم سازی انتزاعی | ۷۳% |
۴ | آزمایشگری فعال | ۷۰% |
۳-۶ روش تجزیه و تحلیل داده ها
الف ) در این پژوهش به منظور بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل پرسشنامه از روش آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار ، چولگی و کشیدگی استفاده شده است
ب) برای سنجش فرضیه های پژوهش از آزمون t دو گروه وابسته استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق در دو بخش زیر می پردازیم:
توصیف داده ها
تحلیل داده ها
فرم در حال بارگذاری ...