۰.۴۰۳
۱.۸۰۳
سوگیری منفی
۱۵
۴.۸۸
۶۸.۶
۱.۴۴
۰.۶۱۳
سوگیری مثبت
۱۵
۳.۵۴
۱۱۶.۱۲۱
۰.۷۹۶
۱.۰۱۶
در سطح توصیفی، بررسی میانگین های افسردگی بیانگر این است که در پیش آزمون میانگین نمره گروه آزمایش (M=31.8, Sd=11.59) تفاوتی با گروه کنترل (M=31.07, Sd=7.65) نداشته اما در پس آزمون (M=13.3, Sd=7.037) نسبت به گروه کنترل (M=30.28, Sd=2.3) کاهش قابل توجه را داشته است (جدول ۲-۴).
بررسی میانگین نشخوار فکری بیانگر این است که در پیش آزمون میانگین نمره گروه آزمایش (M=30.26, Sd=9.16) تفاوتی با گروه کنترل (M=30.33, Sd=4.2) نداشته اما در پس آزمون (M=14.46, Sd=2.96) نسبت به گروه کنترل (M=27.26, Sd=7.2) کاهش قابل توجه را داشته است (جدول ۲-۴).
و اما بررسی میانگین زمان واکنش به محرک های منفی نشان داد که در پیش آزمون میانگین نمرات گروه آزمایش (M=4.95, Sd=49.3) تفاوتی با گروه کنترل (M=4.45, Sd=89.66) نداشته اما در پس آزمون میانگین نمرات (M=3.35, Sd=121.31) گروه آزمایش از افراد گروه کنترل (M=4.88, Sd=68.6) پایین تر بوده است (جدول ۲-۴).
بررسی میانگین زمان واکنش به محرک مثبت نشان داد که در پیش آزمون میانگین نمرات گروه آزمایش (M=3.55, Sd=114.74) تفاوتی با گروه کنترل (M=3.53, Sd=133.65) نداشته است. همچنین در پس آزمون تفاوتی بین میانگین نمرات هیچ یک از گروه های آزمایش (M=3.73, Sd=171.85) و کنترل (M=3.54, Sd=116.121) مشاهده نشد (جدول ۲-۴).
لازم به ذکر است که بر اساس جدول ۲-۴ مقایسه کشیدگی و چولگی نشان داد توزیع داده های متغیر افسردگی، نشخوار فکری و زمان واکنش برای پاسخ منفی و همچنین زمان واکنش برای پاسخ مثبت نرمال بوده است.
ب-یافته های استنباطی
فرضیه۱: برنامه آموزشی ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی افراد افسرده اثر گذار است.
تحلیل واریانس طرح اندازه گیری های مکرر شامل یک عامل درون گروهی (عامل زمان) با دو سطح پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که اثر چند متغیره معناداری آنچنان که به وسیله آزمون های اثر پیلای[۱۰۳]، لامبدای ویکز[۱۰۴]،اثر هتلینگ[۱۰۵] و بزرگترین ریشه روی[۱۰۶] نشان داده میشود وجود دارد، F(1,26)=17.73,p<0.0001. استفاده از آزمون موچلی[۱۰۷] به منظور آزمون مفروضه کرویت داده ها نشان داد که این مفروضه رعایت نشده است،w=1, p<0.05 . لذا با توجه به تخطی از مفروضه کرویت داده ها مقدار نسبت F به وسیله شاخص گیزر-گرین هاوس گزارش شده است، که نسبت نیز معنادار بوده است،F(1,26)=17.73, p<0.0001. همچنین اثر تعاملی معناداری برای زمان*گروه مشاهده شد، F(1,26)=14.27,p<0.01 (جدول ۳-۴).
جدول ۳-۴: آزمون های اثرهای چند متغیری برای اثرات کلی زمان و زمان*گروه بر نمره های افسردگی
اثر
ارزش
F
dfفرضیه
dfخطا
سطح معناداری
توان
زمان
اثر پیلای
۰.۴۰
۱۷.۷۳
۱
۲۶
فرم در حال بارگذاری ...