۵-۳-۱) نتایج آمار توصیفی
الف) توصیف متغیر های جمعیت شناختی:
نتایج حاصل از داده های بدست آمده نشان می دهد که در این مطالعه:
حدود ۸۱ درصد از پاسخدهندگان مرد و مابقی زن می باشند. سن حدود ۵۶ درصد از پاسخ دهندگان (بین ۳۰ تا ۴۰ سال)، حدود ۳۳ درصد (بین ۴۰ تا ۵۰ سال)، و ۶ درصد زیر ۳۰ و ۶ درصد نیز بالای ۵۰ سال می باشد. ۴۷ درصد از پاسخدهندگان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)، حدود ۲۸ درصد کارشناسی (لیسانس)، ۲۲ درصد دکتری و مابقی فوق دیپلم می باشد. سابقه کار حدود ۳۹ درصد از پاسخدهندگان (بین ۵ تا ۱۰ سال)، ۳۳ درصد (بین ۱۰ تا ۱۵ سال)، ۲۲ درصد (بین ۱۵ تا ۲۰ سال) و مابقی بالاتر از ۲۰ سال می باشد.
ب) توصیف متغیرهای تحقیق:
متغیر توسعه صنعت گردشگری: متغیر توسعه صعنت گردشگری دارای کمترین مقدار ۳ ، بیشترین ۶۷/۴ ، میانگین ۸۵۱۹/۳ ، انحراف معیار ۴۶۷۶۵/۰ و واریانس ۲۱۹/۰ می باشد.
متغیر محصول: متغیر متغیر محصول دارای کمترین مقدار ۵/۱ ، بیشترین ۳/۴ ، میانگین ۴/۲ ، انحراف معیار ۵۱۱۰۲/۰ و واریانس ۲۶۱/۰ می باشد.
متغیر قیمت: متغیر قیمت دارای کمترین مقدار ۲ ، بیشترین ۴ ، میانگین ۲۲۹۲/۳ ، انحراف معیار ۵۲۹۰۷/۰ و واریانس ۲۸/۰ می باشد.
متغیر مکان: متغیر مکان دارای کمترین مقدار ۷۵/۱ ، بیشترین ۲۵/۳ ، میانگین ۵۵۵۶/۲ ، انحراف معیار ۳۴۹۰۳/۰ و واریانس ۱۲۲/۰ می باشد.
متغیر تبلیغات (ترفیع): متغیر تبلیغات (ترفیع) دارای کمترین مقدار ۲۲/۲ ، بیشترین ۴ ، میانگین ۸۷۹۶/۲ ، انحراف معیار ۳۷۳۱۵/۰ و واریانس ۱۳۹/۰ می باشد.
۵-۳-۲) نتایج آمار استنباطی
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول
محصول گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر محصول گردشگری و توسعه صنعت گردشگری برابر با ۴۱/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۱۸۸/۰ است. علامت این تاثیر مثبت می باشد در نتیجه با رسیدگی به محصولات گردشگری می توان موجبان توسعه گردشگری را در استان گیلان فراهم آورد. میزان تاثیر محصول گردشگری بر توسعه گردشگری حدود ۱۹ درصد می باشد. بدین معنا که حدود ۱۹ درصد از توسعه و بهبود صنعت گردشگری استان گیلان را می توان به محصول گردشگری نسبت داد. نتیجه حاصل از آزمون این فرضیه با نتایج حاصل از مطالعات امین بیدختی و همکاران (۱۳۸۹)، آچاک و همکاران (۱۳۹۳) و نیز مهدوی و ظریف (۱۳۹۲) هم راستا می باشد. ایشان نیز در پژوهش های خویش به نتیجه ای مشابه با این تحقیق دست یافتند.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم
قیمت اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر قیمت و توسعه صنعت گردشگری برابر با ۱۷/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۱۶۵/۰ است. میزان تاثیر قیمت اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری استان حدود ۵/۱۶ درصد می باشد. بدین معنا که با حدود ۱۶ درصد از توسعه و تغییرات گردشگری را می توان به قیمت اماکن گردشگری نسبت دارد. نتیجه حاصل از آزمون این فرضیه با نتایج حاصل از مطالعات امین بیدختی و همکاران (۱۳۸۹)، آچاک و همکاران (۱۳۹۳) و نیز مهدوی و ظریف (۱۳۹۲) هم راستا می باشد. ایشان نیز در پژوهش های خویش به نتیجه ای مشابه با این تحقیق دست یافتند.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم
محل قرارگیری اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر محل قرارگیری اماکن و توسعه صنعت گردشگری برابر با۱۳/۳ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۳۴۸/۰ است. بدین معنا که حدود ۳۵ درصد تغییرات در توسعه ی گردشگری به محل قرار گیری اماکن گردشگری مربوط می شود و محل قرار گرفتن اماکن گردشگری می توانند حدود ۳۵ درصد پیش بینی کننده ی میزان توسعه گردشگری در استان گیلان باشند. نتیجه حاصل از آزمون این فرضیه با نتایج حاصل از مطالعات امین بیدختی و همکاران (۱۳۸۹)، آچاک و همکاران (۱۳۹۳) و نیز مهدوی و ظریف (۱۳۹۲) هم راستا می باشد. ایشان نیز در پژوهش های خویش به نتیجه ای مشابه با این تحقیق دست یافتند.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه چهارم
فعالیت های تبلیغاتی (ترفیع) گردشگری بر توسعه صعنت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر فعالیت های تبلیغاتی و توسعه صنعت گردشگری برابر با۹۹/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۳۲۵/۰ است. بدین معنا که حدود ۳۲ درصد تغییرات و توسعه ی گردشگری استان گیلان به فعالیت های ترفیع و تبلیغات مربوط می شود و با افزایش تبلیغات موثر و کارآمد می توان انتظار بهبودی ۳۲ درصدی در میزان گردشگری در استان گیلان داشت. نتیجه حاصل از آزمون این فرضیه با نتایج حاصل از مطالعات امین بیدختی و همکاران (۱۳۸۹)، آچاک و همکاران (۱۳۹۳) و نیز مهدوی و ظریف (۱۳۹۲) هم راستا می باشد. ایشان نیز در پژوهش های خویش به نتیجه ای مشابه با این تحقیق دست یافتند.
۵-۴) پیشنهادات
۵-۴-۱) پیشنهادات برای فرضیه اول
نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان داد که محصول گردشگری بر توسعه گردشگری استات تاثیر دارد. لذا در راستای توسعه و بهبود محصولات گردشگری بایستی به موارد زیر توجه نمود:
ایجاد مراکز رفاهی و اقامتی در کنار اماکن تاریخی و تفریحی استان
تمیز و پاکیزه نگه داشتن فضای سبز و ظبیعت زیبای استان برای بازدید گردشگران
مرمت و نگهداری آثار باستانی و تاریخی و رسیدگی مداوم و دوره ای به آنها
بررسی و اصلاح راه ها و مسیرهای دسترسی به اماکن گردشگری و تاریخی
۵-۴-۲) پیشنهادات برای فرضیه دوم
نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان داد که قیمت اماکن گردشگری بر توسعه گردشگری استان تاثیر دارد. لذا در ایت راستا بایستی به موارد زیر توجه نمود:
چنانچه گردشگران اعتقاد داشته باشند، مبلغی که برای استفاده از مراکز تفریحی و نیز بازدید از مکان های تاریخی و باستانی می پردازند، عادلانه و مقرون به صرفه است، بیشتر به بازدید و استفاده از مکان های گردشگری ترغیب می شوند.
اگر به مناسبت های مختلف تخفیفات قیمتی برای بازدیدکنندگان و استفاده کنندگان از اماکن تاریخی و تفریحی درنظر گرفته شود، گردشگران بیشتری به سمت مکان های مذکور جذب خواهند شد.
چنانچه هزینه واحدهای اقامتی که برای اسکان گردشگران در کناراماکن تاریخی و تفریحی، سیاحتی در نظر گرفته می شوند، با توجه به کیفیت، تمیزی و زیبایی مکان اقامتی پایین باشد، تعداد گردشگران بیشتری به سمت مکان های مذکور جذب خواهند شد.
همچنین می توان با استاندارد سازی در قیمت گذاری محصولات گردشگری از قبیل هتلداری، بخش خدمات مسافرتی و وسایط حمل و نقل به مراتب به نتایج بهتری دست یافت.
۵-۴-۳) پیشنهادات برای فرضیه سوم:
نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان داد که محا قرار گیری اماکن گردشگری بر توسعه گردشگری استان تاثیر دارد. در نتیجه در این خصوص بایستی به موارد زیر توجه نمود:
شناسایی دقیق محل قرار گیری اماکن تفریحی و تاریخی به گردشگران با ارائه ی بروشورهایی مشتمل بر جایگاه دقیق مکان های گردشگری استان و راه های دسترسی به مکان های مذکور
نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در مسیرهای منتهی به اماکن تفریحی، زیارتی و سیاحتی استان
شهرداری و استانداری می توانند با رایزنی در سایر استان ها و کشورها، چهره ی گردشگری استان گیلان را مطرح نمایند.
۵-۴-۴) پیشنهادات برای فرضیه چهارم:
نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان داد که تبلیغات (فعالیت های ترفیع) بر توسعه گردشگری استان تاثیر مثبت و معناداری دارند لذا پیشنهاد می شود:
می توان با تحقیقات میدانی و بازار مشخص نمود که چه افرادیی از چه رده سنی، چه مشاغلی و چه میزان درآمدی، عمده گردشگران استان را تشکیل می دهند، لذا می توان تبلیغاتی متناسب با نیاز گردشگران در هر بازار هدف را تدوین و اجرا نمود.
با ساخت انواع فیلم های مستند و تبلیغاتی از اماکن تفریحی، زیارتی و تاریخی استان و معرفی اماکن مذکور به افراد جامعه، می توان درصد جذب این افراد را به اماکن تفریحی، زیارتی و تاریخی استان افزایش داد.
بایستی آموزش ضمن خدمت به کارمندان و همچنین آموزش های سرپایی (آموزش های کوتاه مدت مقطعی) در بناها و اماکن تاریخی به گردشگران را بهبود بخشید تا این افراد به عنوان بازاریاب غیرمستقیم برای گردشگری استان گیلان گردند.
۵-۵) محدودیت های تحقیق
عدم وجود آمار و اطلاعات روشن و دقیق از تعداد گردشگران استان گیلان و درآمد حاصل از گردشگری در استان گیلان
کم توجهی و احتمالا بی توجهی تورگردانان و فعالان گردشگری استان گیلان به اقدامات و فعالیت های پژوهشی
کم توجهی و کم لطفی متولیان صنعت گردشگری به امر تحقیق و پژوهش و حتی گردآوری آمار و اطلاعات مرتبط با گردشگری در استان گیلان
فرم در حال بارگذاری ...