وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل ها در مورد بررسی عوامل پیش برنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانه‌های عمومی ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۰۵۷/۰- ۳۲۴/۰ ۰۵/۰ جدول ۴ – ۲۰ آزمون همبستگی اسپیرمن دو متغیر سن افراد و میزان مراجعه شاخص آماری متغیرها ضریب همبستگی Sig سطح معناداری عوامل مورد نظر بر اساس سن افراد ۰۵۸/۰- ۳۲۵/۰ ۰۵/۰ با توجه به ارزش احتمال (Sig) بدست آمده برای این فرضیه از طریق آزمون همبستگی و آزمون تفاوت که کمتر از ۰۵/۰ می‌باشد، می‌توان نتیجه گرفت که بین عوامل مورد نظر بر اساس سن افراد رابطه معنادار وجود ندارد. از طرفی با توجه به ضریب همبستگی بدست آمده (۰۵۸/۰- و ۰۵۷/۰-) می­توان گفت که یک رابطه منفی و ضعیف بین متغیرهای فرضیه وجود دارد. به عبارت دیگر، در سطح اطمینان ۹۵/۰ نمی‌توان گفت که بین متغیرهای فرضیه رابطه معنادار وجود دارد؛ زیرا مقدار ارزش احتمال بدست آمده بیش از ۰۵/۰ بوده که فرضیه مبنی بر عدم وجود رابطه بین متغیرهای فرضیه پذیرفته می‌شود. فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها فصل ۵ نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها ۵ – ۱ مقدمه این پژوهش با هدف بررسی میزان رابطه هشت مؤلفه شرایط اقتصادی، سطح خدمات ارائه‌شده توسط کتابخانه‌های عمومی، میزان تأثیر نهادهای تربیتی، دوری و نزدیکی کاربران به کتابخانه‌های عمومی، موقعیت کتابخانه‌های عمومی، مدیریت کتابخانه‌های عمومی، خانواده و میزان آگاهی کتابداران، با میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی در شهرستان همدان صورت گرفته است. در فصول قبل، کلیات پژوهش، مبانی نظری، پیشینه پژوهش، روش‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات ارائه گردید. در این فصل، به بحث و نتیجه‌گیری بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر و نتایج بدست آمده از پژوهش‌های پیشین خواهیم پرداخت و در نهایت، به ارائه پیشنهادهای کاربردی، برای بهبود ارائه خدمات در کتابخانه­ های عمومی خواهیم پرداخت. همچنین، پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی به پژوهشگران ارائه خواهد شد. ۵ – ۲ تحلیل یافته‌های پژوهش ۵ – ۲ – ۱ تحلیل سؤالات پژوهش «مؤلفه‌های عوامل سازمانی» «نتایج حاصل از بررسی میزان ارتباط مدیریت کتابخانه‌های عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی» با توجه به یافته‌های پژوهش در خصوص سؤال اول، بین نحوه مدیریت و میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی، یک رابطه معنادار و نه چندان قوی وجود دارد. به عبارت دیگر مقدار همبستگی بین مؤلفه‌های این سؤال، برابر با ۱۴۳/۰ بوده که نشان‌ از وجود یک رابطه مثبت و مستقیم بین متغیر مدیریت و میزان مراجعه است. با توجه به مؤلفه‌های مدیریت در این پژوهش که شامل حجم امانت کتاب، ساعات کاری کتابخانه‌ها، جریمه‌های دیرکرد منابع، عدم امانت کتاب مرجع، نحوه ارائه خدمات و شیفت کاری است، می‌توان گفت که با بهبود هر یک از این مؤلفه‌ها، کیفیت مدیریت در کتابخانه‌های عمومی بهبود یافته و از سوی دیگر، شاهد مراجعه هرچه بیشتر کاربران به کتابخانه‌های عمومی خواهیم بود. یافته‌های این پژوهش در خصوص مؤلفه مدیریت، با یافته‌های جیل[۸۲](۱۳۸۶)، ملاحسینی و همکاران (۱۳۹۰) رحیمی (۱۳۹۱) علومی (۱۳۹۲) و پیتمن[۸۳] و وینست[۸۴](۱۳۹۲) همخوانی و مطابقت دارد. «نتایج حاصل از بررسی میزان ارتباط بین سطح خدمات ارائه‌شده توسط کتابخانه‌های عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی» با توجه به نتایج بدست آمده برای این سؤال از پژوهش، بین سطح خدمات ارائه‌شده و میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی، یک رابطه مثبت و بی‌معنی وجود دارد و از طرفی، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده ۰۸۸/۰ است که نشان از همبستگی پایین بین سطح خدمات ارائه‌شده و میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی می‌باشد. یعنی نمی‌توان با اطمینان بالایی انتظار داشت که با بهبود سطح خدمات ارائه‌شده توسط کتابخانه‌ها، کاربران بیشتری به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند. یافته‌های پژوهش در خصوص این متغیر، با پژوهش‌های انجام‌شده توسط شوانز[۸۵] (۲۰۰۲)، برندسون[۸۶] (۱۳۹۱) و مکلور[۸۷] و ایگر[۸۸] (۱۳۸۹) شریف‌زاده و محبوبی (۱۳۹۰) و تفرشی و مولوی (۱۳۹۱) همخوانی ندارد. «مؤلفه‌های عوامل شخصی و اجتماعی» «نتایج حاصل از بررسی میزان ارتباط بین شرایط اقتصادی و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی» با توجه به نتیجه بدست آمده برای ارتباط بین شرایط اقتصادی و میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی که یک رابطه مثبت و معناداری را نشان می‌دهد، چنین می‌توان استنباط کرد که شرایط اقتصادی مناسب کاربران می‌تواند به عنوان عامل موثری در مراجعه هر چه بیشتر کاربران به کتابخانه‌های عمومی محسوب گردد که در این راستا لازم است تا تمهیدات لازم در مدیریت کتابخانه‌ها صورت گیرد تا خدمات‌رسانی به برخی کاربران، به صورت کاملاً رایگان انجام گردد و در صورت امکان، کمک‌های مالی نیز به برخی از کاربرانی که از لحاظ مالی ضعیف می‌باشند، صورت گیرد. چنانچه پیتمن و وینسنت (۱۳۹۲) در پژوهش خود از زبان یکی از کاربران کتابخانه نوشته‌اند: «من به مدت پنج سال از کتابخانه استفاده نمی کردم، چون فکر می کردم جریمه شده ام. سرانجام جرات کردم و به کتابخانه برگشتم، و دیدم که در این مدت هیچ جریمه ای نداشتم». نتایج حاصل از این پژوهش در مورد ارتباط بین شرایط اقتصادی و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی، با پژوهش‌های انجام‌شده توسط معرف زاده و ایرجی (۱۳۸۸)، عاصمی و دیگران (۱۳۹۱) و سین[۸۹] و کیم[۹۰] (۲۰۰۸) همخوانی دارد. «نتایج حاصل از بررسی میزان ارتباط بین خانواده (به عنوان عاملی جهت تشویق افراد) و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی» یافته‌های پژوهش در مورد سؤال هفتم، حاکی از آن است که ارتباط مستقیم و معناداری بین خانواده و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، یعنی هراندازه که فردی در خانواده‌ای زندگی کند که افراد خانواده اهل مطالعه بوده و نیز به مطالعه تشویق شود، انتظار می رود که مراجعه به کتابخانه‌های عمومی باکیفیت و کمیت بهتری صورت گیرد. در واقع، خانواده نخستین آموزشگاه و پرورشگاه انسان محسوب می‌شود و انسان آیین زندگی و شیوه‌ی زندگی کردن را در نخستین خاستگاه، یعنی خانواده یاد می‌گیرد؛ چرا که انسان تمام رفتارها را یاد می‌گیرد، پس باید همه رفتارها را در مراحل گوناگون زندگی به او آموزش داد (به پژوه،۱۳۹۲). یافته‌های این پژوهش، با سایر پژوهش‌های انجام‌شده توسط معرف زاده و ایرجی با عنوان «بررسی عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهرستان ماهشهر» (۱۳۸۸) و پژوهش سالاری و دیگران با عنوان «شناسایی و تبیین عوامل موثر بر لایه ارزش‌ها و باورهای فرهنگ مطالعه در ایران» (۱۳۹۱) مطابقت و همخوانی دارد. «نتایج حاصل از بررسی میزان ارتباط بین نهادهای تربیتی و مراجعه افراد به کتابخانه‌های عمومی» با توجه به آزمون همبستگی اسپیرمن برای این سؤال از پژوهش، بین نهادهای تربیتی و میزان مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی، یک رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. یعنی به همان اندازه که محیط‌های آموزشی از پویایی علمی بالاتری برخوردار باشند و دانش‌آموزان و دانشجویانی که در این محیط‌های علمی مشغول به تحصیل می‌باشند، از امکانات علمی بیشتری برخوردار شوند و تشویق به مطالعه نیز با قوت بیشتری صورت گیرد، در مطالعه و مراجعه آن‌ها به کتابخانه‌های عمومی تأثیرگذار خواهد بود. اگر فرد در طول دوران تحصیل خود، با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و با مطالعه خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، از کتاب دست نمی‌کشد. در نظام آموزشی، سه کارکرد مهم، نقش اساسی دارند: خواندن، نوشتن و حساب کردن. در طول دوران آموزش، فرد تحت آموزش، از سال‌های اول توانایی خواندن را می‌آموزد و در ادامه، به درک مطالب خوانده‌شده و در نهایت به نوشتن می‌رسد (وب‌سایت جامعه‌شناختی،۱۳۹۳). اگر می‌بینیم که امروزه کشوری مانند ژاپن، به پیشرفت‌های علمی و صنعتی دست یافته است به خاطر توجه به زیرساخت‌های آموزش و پرورش این کشور است؛ چرا که دولت این کشور از سال ۱۹۲۱ میلادی قانونی را تصویب کرد که طبق آن، تمامی مدارس این کشور حداقل باید از یک کتابدار خبره برخوردار باشند (عمادخراسانی، ۱۳۹۲). در واقع، مدرسه خط مقدم جبهه آموزش در هر کشوری محسوب می‌گردد. نتیجه بدست آمده برای این متغیر پژوهش، با پژوهش‌های انجام‌شده توسط تقی پناهی و دیانی (۱۳۸۷)، پژوهش سالاری و دیگران (۱۳۹۱)، زمانی و میرزایی (۱۳۹۱)، گورمن[۹۱] (۱۹۹۰)، سین و کیم (۲۰۰۸) و موسسه استیف تانگ لسن[۹۲] آلمان و انجمن کتابخانه‌های آلمان[۹۳] (۲۰۱۱) همخوانی و مطابقت دارد. «مؤلفه‌های عوامل مرتبط با ادراک و آگاهی» «نتایج حاصل از بررسی ارتباط بین میزان آگاهی کتابداران و مراجعه کاربران به کتابخانه‌های عمومی»


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های کارشناسی ارشد درباره سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD ...ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره بررسی تاثیرspp. Streptomyces جدا شده از خاک بر انحلال ... »
 
مداحی های محرم