مرحوم علامه شهید مطهری میگوید:
«مرگی شهادت است که انسان با توجّه به خطراتی احتمالی یا یقینی فقط به خاطر هدف مقدّس و انسانی یا به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» از آن استقبال کند و شهادت دو رکن دارد: یکی اینکه در راه خدا باشد، دوم آن که هدف مقدّس باشد.»[۸۲]
گفتار دوم: اقسام شهادت
صاحب کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعۀ»[۸۳] گوید شهید بر سه قسم است:
أ) شهید دنیا و آخرت و آن شهیدی است که در راه خدا و در میدان جنگ کشته شود.
ب) شهید در آخرت؛ و آن کسی است که در میدان زخمی شده ولی بعد از مدّتی فوت شود چنین کسی ثواب شهید را دارد، مانند آدم غرق شده، و یا کسی که در غربت بمیرد و چنانچه در روایات دارد «من مات غریبا کمن مات شهیدا». اینها در حکم شهیدند، یعنی در آخرت ثواب شهید را دارند.
ج) منافقی که در لشکر اسلام کشته شود احکام شهید را دارد مانند ساقط بودن غسل و کفن.امّا اجر شهید را ندارد (نه در دنیا و نه در آخرت). در دو فرض اوّلی اختلافی بین شیعه و سنّی نیست.[۸۴]
بخش دوم
جهاد در فقه
فصل اوّل: اهمیّت و فضیلت جهاد
فصل دوم: فلسفه جهاد در اسلام
فصل سوم: هدف جهاد از دیدگاه اسلام
فصل چهارم: شرایط جهاد
فصل اوّل
اهمیّت و فضیلت جهاد
هر جامعهای در جهت رشد و تعالی خود با یک سلسله موانعی روبرو میشود که راه را بر او سد نموده و از ادامهی مسیر باز میدارد. از طرفی، روشن است که هر گونه اصلاحی در سایهی امنیت و آرامش مسیر است. آنجا که اضطراب و ناامنی و هرج و مرج بر عقول مردم سایه افکنده باشد، پیشرفت و ترقّی بیمعنا است.
این موانع گاه در داخل کشور اسلامی بروز میکند و زمانی از خارج آن به گونهی تهاجم و یا تجاوز رخ مینماید. بدیهی است که ایجاد امنیّت، همگام با دفع موانعی است که سدّ راه میشود، مسئلهی دفاع اگر چه یکی از احکام عقل است و همهی عقلای عالم بر آن متّفقند، امّا شرع مقدس اسلام نیز بر آن مهر تأیید زده و به عنوان یکی از فرائض در فرهنگ کتاب و سنّت مطرح شده است.
به طور کلّی جنگ میتواند یکی از این دو هدف را در پی داشته باشد؛ یا با هدف چپاول، غارت، تجاوز به نوامیس، تصاحب سرزمین، برتری نژادی، استعمار و استثمار و مانند آن و یا با هدف دفع تهاجم متجاوز و دفاع از استقلال و آزادی یک ملت.
به طور مسلّم در تئوری اسلام، نه تنها جنگ به هدف چپاول و غارت و مانند آن وجود ندارد، بلکه دستور برخلاف آن صادر شده و از دست یازیدن به چنین جنگی نهی شده است. از امام صادق «» نقل شده که فرمود:
«هنگامی که رسول خدا «» میخواست عدّهای را به جنگ اعزام کند، آنها را فرا میخواند و در پیش روی خود مینشاند و به آنها میفرمود: به نام خدا و در راه او و بر اساس سیرهی رسول خدا «» حرکت کنید، خیانت نکنید، بدن دشمنان خود را قطعه قطعه و مثله نکنید، نقض پیمان نکنید، پیرمردها، کودکان و زنان را به قتل نرسانید، درختان را قطع نکنید. مگر از روی اضطرار.[۸۵] همچنین از به آتش کشیدن زراعت، کشتن حیوانات حلال گوشت و اهلی، ریختن سم در آب آشامیدنی و آبادیهای دشمن نهی شده است.»[۸۶]
امام علی «» به سپاه خود در صفین، قبل از آنکه با سپاه معاویه روبرو شوند، فرمود:
«لَا تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى یَبْدَءُوکُمْ فَإِنَّکُمْ بِحَمْدِ اللَّهِ عَلَى حُجَّهٍ وَ تَرْکُکُمْ إِیَّاهُمْ حَتَّى یَبْدَءُوکُمْ حُجَّهٌ أُخْرَى لَکُمْ؛[۸۷] با دشمنانتان جنگ را آغاز نکنید تا آنها شروع کنند، زیرا به حمد خدا، حجّت با شماست و آغازگر جنگ نبودنتان تا آنکه دشمن به جنگ روی آورد، حجّت دیگر بر حقّانیّت شما خواهد بود.»
علاوه بر این دفاع، مختصّ دین اسلام نیست، بلکه در ادیان دیگر نیز وجود داشته است. قرآن کریم در گزارش خود از زندگی سایر پیامبران الهی فرمود:
«وَکأَین مِّن نَّبِی قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثِیرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَکانُواْ وَاللّهُ یحِبُّ الصَّابِرِینَ؛[۸۸] چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوان به همراه آنها جنگ کردند، آنها هیچ گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنها میرسید، سست نشدند و ناتوان نگردیدند و تن به تسلیم ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.»
از طرفی، سیاست داخلی و خارجی اسلام بر اصل صلح و آرامش استوار است. چنانکه در آیات متعدّدی از قرآن کریم به این مهم اشاره شده است. به عنوان مثال فرمود:
«فَأَصْلِحُوا بَینَهُمَا؛[۸۹] میان دو طایفه مسلمان را صلح دهید»
«وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا؛[۹۰] اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآی»
و پیمانهای صلحی که پیامبر اکرم «» با طوایف مختلف به امضاء رسانید و مانند پیمان صلح با یهود بنیقریظه، بنینضیر، بنیقینقاع و صلح حدیبیه، شاهدی بر این مدّعاست.
هرچند اسلام بر آماده بودن برای جنگ و تهیّهی ساز و برگ نظامی و آموزش فنون جنگ تأکید کرده است و خدای متعال در قرآن کریم فرمود:
«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ؛[۹۱] در برابر دشمنان، آنچه تونایی دارید از نیرو آماده سازید.»
امّا همهی اینها در مرحلهی اوّل برای جلوگیری از جنگ و ترساندن دشمن از شروع جنگ است و جنبهی بازدارندگی و پیشگیرانه دارد و بدیهی است که پیشگیری به حکم عقل و شرع، بهتر از درمان است. بر این اساس، اوّلین هدف از قدرتمند شدن، ترساندن دشمن از دست یازیدن به هر گونه تجاوز و تهاجمی بر ضدّ مسلمین و در مرتبهی دوم از کیان اسلام و مسلمین در صورت عملی شدن تجاوز از ناحیهی دشمن است و در یک کلمه دفاعی که دشمن را از ادامهی تجاوز خود باز میدارد و به هنگامی که دشمن، متعرّض مسلمین نشود، مسلمانان دست صلح و آشتی سوی آنها دراز خواهند کرد.
مسئلهی جهاد در فرهنگ اسلامی و به ویژه در مکتب و آئین تشیّع از اهمیّت و ارزش والایی برخوردار است. اهمیّت این مسئله آنگاه مشهودتر به نظر میرسد که قرآن به عنوان اصلیترین و عظیمترین منبع معارف و معالم اسلامی سرشار از آیات و اشارات فراوانی در این موضوع میباشد. همچنین در سفارشات و روایات معصومین «» نیز تعابیر بلندی با موضوع جهاد به چشم میخورد که نشان از اهمیّت ویژهی آن دارد.
در سایهی جهاد در راه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان میشود. چنانچه مسلمانان به جهاد قیام نکنند، کفر، ظلم و فساد جامعه را فرا میگیرد و ستمگران و مستبدان بر زندگی آنان و نیز جامعهی بشری مسلّط میشوند و چنین امّتی هرگز به فلاح و رستگاری نایل نمیشود.
بقای عظمت مسلمانان مرهون جهاد است و اگر آنان به این امر مهم اهتمام نورزند، دشمنان اسلام نقشههای شوم و شیطانی خود را به کار میگیرند و به مسلمانان آسیب فراوانی میرسانند، به سرزمین آنان حمله میکنند و تمام امکانات و منابع آنان را به غارت میبرند.
گفتار اول: جهاد در قرآن
با بررسیهای انجام شده در قرآن کریم، این نکته به دست آمد که خدای متعال در پیش از صد و بیست آیه پیرامون جهاد به نکات زیر اشاره کرده است:
تشریع جهاد، فضلیت جهاد و مجاهدین، مورد امتحان قرار دادن مؤمنین توسط جهاد، شدت و کوبندگی در جهاد، مرابطه و پاسداری از مرزها، اهداف جهاد، تاکتیکها، روشها و مقرّرات جهاد، امدادهای الهی و وعدهی نصرت، تهدید کفّار و مشرکین، نقش جنگ روانی منافقین در جهاد، منزلت شهید، اطاعت از فرماندهی و ولیّ امر، عقوبت فرار از جهاد، ترغیب به جهاد و توبیخ قاعدین، معرّفی دشمن و بالاخره آیات مربوط به صلح، مهادنه و امان.
۱-۱- اهمیّت
جهاد رکنی از ارکان دین و بخش مهمّی از زندگی هر مسلمانی است. جهاد به آدمی حیات میبخشد و از آرمانهای الهی و کرامت انسانی او پاسداری میکند. تجارتی است که آدمی را از عذاب میرهاند و بهشت را بهای جان و مال مؤمنان قرار داده است. در قرآن مجید از جهاد و عظمت مجاهدان راه خدا بسیار سخن به میان آمده، امّا شاید در هیچ جا به این عظمت ترسیم نشده است که حتّی نفس زدن اسبهای آنها، و جرقّههای سمّ ستوران و گرد و غبار ناشی از حرکت سریع آنان، آن قدر با عظمت شناخته شده که به آنها سوگند یاد شده است.
«وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً»[۹۲]
قرآن کریم مؤمنان را به پیکار و جهاد در راه خداوند تشویق و فضیلت و پاداش بزرگی را برای آنان ذکر کرده است و مجاهدان در راه خداوند را بر نشستگان برتری داده است. آنجا که میفرماید:
«لاَّ یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُوْلِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَهً وَکلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا؛[۹۳] مؤمنان که بیهیچ رنج و آسیبی از جنگ سر بر میتابند، با کسانی که به مال و جان خویش در راه خدا جهاد میکنند، برابر نیستند. خداوند کسانی را که به مال و جان خویش جهاد میکنند، بر آنان که از جنگ سر میپیچند برتری داده است و خدا همه را وعدههای نیکو داده است و جهادکنندگان را بر آنها که از جهاد سرمیتابند، به مزدی بزرگ برتری داده است.»
کلمهی درجه نکره میباشد و برای بیان عظمت و اهمیّت است، گویا آنقدر درجهی آنها بالا است که کاملاً شناخته نمیشود و این همانند آن است که به هنگام بیان ارزش فوق العاده چیزی گفته میشود هیچ کس قیمت آن را نمیداند.[۹۴]
البتّه که این آیه براى بیان برترى جهاد بر خانهنشینى است و اینکه جهاد آنگاه داراى چنین برترى است که اولًا در راه خدا باشد، نه در راه هواى نفس، و ثانیاً با محبوبترین و گرامىترین چیزها نزد آدمى یعنى مال و از آن عزیزتر جان انجام شود.[۹۵]
همچنین، قرآن شریف کسانی را که از شرکت در این امر مقدّس خودداری میورزند و در راه جنگ و جهاد دچار ترس و بیم میشوند و از خود سستی و ضعف نشان میدهند، مورد نکوهش قرار میدهد و میفرماید:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَکمْ إِذَا قِیلَ لَکمُ انفِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِیتُم بِالْحَیاهِ الدُّنْیا مِنَ الآخِرَهِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا فِی الآخِرَهِ إِلاَّ قَلِیلٌ؛ إِلاَّ تَنفِرُواْ یعَذِّبْکمْ عَذَابًا أَلِیمًا وَیسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیرَکمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیئًا وَاللّهُ عَلَى کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ؛[۹۶] ای کسانی که ایمان آوردهاید! چیست که چون به شما گویند که برای جنگ در راه خدا بسیج شوید، گویی به زمین میچسبید؟ آیا به جای زندگی اخروی به زندگی دنیا راضی شدهاید؟ متاع این دنیا در برابر متاع آخرت جز اندکی هیچ نیست. اگر به جنگ بسیج نشوید، خدا شما را به شکنجهای دردناک عذاب میکند و قوم دیگر را به جای شما برمیگزیند و به خدا نیز زیانی نمیرسانید که خدا بر هر کاری تواناست.»
قرآن مجید جهاد را سرلوحهی اعمال مسلمانان معرفی میکند و در سورهی صف، پس از ایمان به خداوند و پیامبر اکرم «» به ذکر مجاهده در راه خدا میپردازد، زیرا جهاد فی سبیل الله موجب نجات از گرفتاری و بدبختی مسلمانان و مایهی سربلندی و آزادگی آنان است. قرآن کریم میفرماید:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکمْ عَلى تِجارَهٍ تُنْجِیکمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمْ وَأَنفُسِکمْ ذَلِکمْ خَیرٌ لَّکمْ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ. یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَ یدْخِلْکمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکنَ طَیبَهً فِی جَنّاتِ عَدْنٍ ذلِک الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛[۹۷] اى کسانى که ایمان آوردهاید، آیا شما را بر تجارتى راه نمایم که شما را از عذاب دردناک مىرهاند؟ به خداوند و رسول او ایمان بیاورید و در راه خدا با اموال و جانهای خود کوشش کنید. این برای شما بهتر است، اگر بدانید. (اگر چنین کنید) گناهانتان را مىبخشد و شما را در باغهایى از بهشت داخل مىکند که از زیر (درختان) آن جویبارها روان است و در مسکنهاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مىدهد؛ و این پیروزى بزرگ است.»
ایضاً در قرآن به آنان که در راه خدا میجنگند، میکشند و کشته میشوند و در یک کلام مجاهدان راه حق بشارت داده میشود که بهای این همّتشان بهشت جاویدان معیّن شده است و پیروزی حقیقی گذشتن از مال و جان در راه خداوند است؛ حال خواه بکشی و خواه کشته شوی.
«إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیقْتُلُونَ وَ یقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیعِکمُ الَّذِی بایعْتُمْ بِهِ وَ ذلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛[۹۸] خداوند از مؤمنان، جان و مالشان را به (بهاى) این که بهشت براى آنان باشد، خریده است؛ (به این گونه که) در راه خدا مىجنگند، مىکشند و کشته مىشوند. این وعدهی حقّى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر کرده است و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است؟ پس بشارت باد بر شما، به این معاملهاى که با او کردهاید؛ و این همان پیروزى بزرگ است.»
در این معامله خریدار، خدا، فروشنده، مؤمنان، کالا، جانها و اموال و ثمن، بهشت و سند معامله، سه کتاب آسمانی تورات، انجیل و قرآن کریم میباشد.
۱-۲- فضیلت
فرم در حال بارگذاری ...