فاصله ای
طیف لیکرت
پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، به شکلی که در اختیار پاسخگویان قرار گرفته بود، به پیوست در پایان گزارش این تحقیق آورده شده است.
۳-۸ جامعه آماری
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده یا صفت در یک جامعه آماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات و ویژگیها، کارکردها و متغیر های آن باشد یا اینکه روابط بین متغیر ها، صفات و کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. جامعه آماری اینگونه تعریف می گردد: کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص ( جهانی، منطقه ای، محلی و یا مکانی) دارای یک یا چند صفت مشترک. (حافظ نیا، ۱۳۸۹: ۱۴۳)
در ارتباط با اهداف مورد نظر، جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه گردشگران حاضر در هتل های شهر یزد درسال ۱۳۹۲ میباشد. بر این اساس تعداد گردشگران داخلی ۱۸۴ هزار و ۲۰۳ نفر و تعداد گردشگران خارجی۲۲ هزار و ۳۸۵ نفر می باشند.
۳-۹ واحد تحلیل
موضوعی که متغیرهای تحقیق صفت آن باشد واحد تحلیل را معین می کند. واحد تحلیل تابع مساله و فرضیات تحقیق است. واحد تحلیل ممکن است فرد، خانواده، کشور، استانهای کشور، دوره های تاریخی، گزاره و جز آن باشد(ساعی، ۱۳۸۴: ۹۳). در اکثر تحقیقات پرسشنامهای واحد تحلیل فرد پاسخگو میباشد.
در این پژوهش، هرکدام از گردشگران داخلی و خارجی که در هتل های شهر یزد اقامت داشتند، واحد تحلیل آماری در جامعه مورد بررسی محسوب میشوند.
۳-۱۰ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
پرسشنامه این تحقیق در سطح هتل های شهر یزد در بهار و تابستان سال ۱۳۹۲ توزیع و داده های مورد نیاز از این طریق جمعآوری شده است.
۳-۱۱ حجم نمونه و شیوه نمونه گیری
تعداد افرادی که در این تحقیق مورد پرسش قرار میگیرند، بر اساس فرمول کوکران(رفیعپور، ۱۳۸۳: ۳۸۳) برابر با ۱۷۶ نفر برای گردشگران ایرانی و ۴۲ نفر برای گردشگران خارجی می شود.
t= 1.96
P= 0.5
q= 0.5
d= 0.05
گردشگران ایرانی
گردشگران خارجی
روش مورد استفاده در این تحقیق جهت دستیابی به نمونه پژوهشی، نمونه گیری تصادفی طبقه بندی[۳۸] (طبقه ای) متناسب (نسبی) میباشد. یک نمونه تصادفی طبقه بندی شده از تقسیم عناصر جامعه به گروههایی که بر همدیگر همپوشی ندارند و طبقات[۳۹] نامیده میشوند و از طریق انتخاب نمونه تصادفی ساده از داخل هر طبقه بهدست می آید. به عبارت دیگر، جامعه را به چند طبقه مجزا و همگن(یا زیر مجموعهها) تقسیم میکنیم، آنگاه از داخل هر طبقه(یا زیر مجموعه) به طور تصادفی ساده نمونه را انتخاب میکنیم(شیفر و دیگران، ۱۳۸۲: ۱۸۶). انتخاب متغیرهای طبقه بندی معمولاً بستگی به متغیرهایی دارد که در دسترس هستند ( ببی، ۱۳۸۷: ۴۴۹ ).
۳-۱۲ پایایی[۴۰]
منظور از پایایی آزمون، دقت اندازه گیری و ثبات آن میباشد. پایایی مسالهای کمی و تکنیکی است و بیشتر ناظر به این سوال است که ابزار اندازه گیری با چه دقت و صحتی پدیده یا صفت مورد نظر را اندازه گیری می کند(کلانتری، ۱۳۸۵: ۷۴) از اینرو، شاخصی است دال بر اینکه تا چه حد سنجه[۴۱](وسیله اندازه گیری) دارای خطاهای تغییرپذیری[۴۲] است.منظور از خطاهای اندازه گیری این است که وسیله اندازه گیری نتواند بهدرستی واقعیتی را در زمانهای مختلف و واقعیات مشابه را در یک زمان بهدرستی بشناسد و دگرگونیهای آن را اندازه گیری کند(ساروخانی، ۱۳۸۲: ۱۴۷). زمانی که مقیاسی از نوع لیکرت باشد و هدف پژوهشگر، سنجش یک مفهوم پیچیده از طریق گویه های مختلف و متعدد باشد، به منظور سنجش سازگاری درونی گویه ها، میتوان از آماره آلفای کرونباخ[۴۳] استفاده کرد. هر اندازه مقدار ضریب آلفا به یک نزدیکتر باشد، حاکی از آن است که گویه ها انسجام درونی بیشتری با هم دارند. پس از سنجش پایایی مفاهیم مورد نظر، مقادیر زیر برای آلفای کرونباخ بدست آمده است:
مفهوم
آلفای کرونباخ
توسعه پایگاه های الکترونیکی گردشگران ایرانی
۰٫۷۴
توسعه پایگاه های الکترونیکی گردشگران خارجی
۰٫۷
جدول ۳-۲ گزارش آلفا کرنباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه
همچنانکه داده های جدول بالا نشان میدهد برای تمام متغیرهای مورد سنجش، مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از ۰٫۷ شده است که گویای این واقعیت میباشد که سوالات پرسشنامه از انسجام درونی مناسبی برخوردار هستند.
۳-۱۳ اعتبار[۴۴]
اعتبار یا Validity با این سوال که « آیا واقعا، فرد چیزی را که فکر می کند اندازه میگیرد، اندازه گیری می کند یا نه؟ سروکار دارد. ( طباطبایی، ۱۳۸۱: ۱۳ ).
بر خلاف پایایی، که عمدتا یک مساله کمی و قابل اندازه گیری است، روایی(اعتبار) مسالهای عمدتا کیفی است. یکی از شیوه هایی که به منظور سنجش اعتبار به کار میرود، اعتبار محتوا[۴۵] میباشد. اعتبار محتوا، روشی برای سنجش میزان اعتبار اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری میباشد که معمولا توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه انجام میگیرد. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد(کلانتری، ۱۳۸۵: ۷۷). وفاق داوران در مورد بررسی شاخص ها، دلیلی بر اعتبار آنهاست(ساروخانی، ۱۳۸۲: ۱۳۹). زمانی آزمون دارای روایی محتواست که سوالات آزمون، محتوای کامل صفتی را که آزمون برای اندازه گیری آن ساخته شده است در برگیرد(نگهبان، ۱۳۸۲: ۸۰) یعنی همان مفهومی را که قصد سنجش آن را داریم، بسنجد. بدین منظور برای سنجش اعتبار سوالات پرسشنامه در تحقیق حاضر، پرسشنامه را به تعدادی از اساتید از جمله اساتید محترم راهنما و مشاور ارائه نموده و نظرات آنها در مورد پرسشنامه اعمال شد. برخی از سوالات حذف و همچنین تعدادی نیز با توصیه اساتید، به پرسشنامه اضافه شد. در برخی از سوالات نیز تغییراتی صورت گرفت.
۳-۱۴ فنون تحلیل داده ها
برای تحلیل داده ها از قابلیتها و آماره های موجود در نرم افزار SPSS 18.0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل از آماره های توصیفی مانندنما، جدول فراوانی و درصد برای توصیف داده ها استفاده شده است.
در بخش استنباطی از آزمونهای t تک نمونه ای مستقل استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...