وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل های پایان نامه درباره بررسی وضع موجود مشاوره در دبیرستان ‌های نظام جدید آموزش ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۱۳

 

شهیده‌طیبه‌واعظی

 

۳۰۶

 

۵۸

 

۵

 

شهری

 

دخترانه

 

 

 

۱۴

 

زهره‌کاردانپور ۱

 

۸۹۲

 

۳۰۴

 

۳۰

 

شهری

 

دخترانه

 

 

 

-

 

جمع

 

-

 

-

 

۲۵۰

 

-

 

-

 

 

 

تذکر: لازم به توضیح است که منظور از تعداد انتخابی در جدول فوق مجموع چهار گروه انتخابی است که نسبت دانش‌آموزان به بقیه دو برابر است.
فصل چهارم
ارائه یافته‌های تحقیق و
تجزیه و تحلیل آنها
نتایج فرضیه‌ها:
به منظور آزمودن فرضیه‌های تحقیق از آزمون آماری مجذور خی استفاده شده است برای استفاده از این آزمون ابتدا جدول توافقی جهت متغیرهای وضعیت مشاوره و نوع افراد برای هر یک از فرضیه‌ها به طور جداگانه تشکیل شده سپس با محاسبه فراوانی‌های مشاهده شده و فراوانی‌های مورد انتظار برای هر یک از خانه‌های جدول نتایج زیر حاصل شد:
پایان نامه
فرضیه ۱ : چون خی ۲ محاسبه شده برابر ۱۹/۸ کوچکتر از خی ۲ جدول ۰۷/۱۴ در سطح معناداری ۵ درصد است لذا با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه اول تحقیق رد می‌شود. یعنی با توجه به ضرورت مشاوره تعداد مشاور نسبت به دانش‌آموز کافی است.
فرضیه ۲ : در این فرضیه خی ۲ محاسبه شده برابر با ۴۶/۷ کوچکتر از خی ۲ جدول ۰۷/۱۴ در سطح معناداری ۵ درصد است لذا با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه دوم تحقیق رد می‌شود. یعنی والدین، دبیران، دانش‌آموزان و عوامل آموزشی معتقدند که مشاوران و شرایطی که در آن کار می‌کنند، توانای مناسبی را در برقراری ارتباط و رفع مشکلات کسب کرده و بهتر است رابطه دانش‌آموز و مشاور به نوعی آسان‌تر گردد.
فرضیه ۳ : خی ۲ محاسبه شده در این فرضیه برابر با ۶۴/۶ که کوچکتر از خی ۲ جدول در سطح معناداری ۵ درصد است. بنابراین می‌توان گفت که عملکرد مشاوران با توجه به اهداف مشاوره زیر سؤال است که در فصل بعد بدان اشاره خواهد شد.
فرضیه ۴ : این فرضیه با خی ۲ محاسبه شده ۴۲/۴ در سطح معناداری ۵ درصد و با اطمینان ۹۵ درصد رد می‌گردد. به بیان دیگر می‌توان گفت کم‌ و کیف و چگونگی رشته‌های تحصیلی و هدایت تحصیلی در حد مطلوب است.
فرضیه ۵ : در فرضیه مذکور خی ۲ محاسبه شده برابر ۸۲/۸ است که کوچکتر از خی ۲ جدول (۷۰/۱۴) در سطح معناداری ۵ درصد است. لذا با اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که سیستم مشاوره در سطح ناحیه نتوانسته است دقیقاً جایگاه خود را برای دانش‌آموزان، اولیا، دبیران و عوامل اجرایی مدارس تبیین کند.
یافته‌های فرعی تحقیق:
به منظور دستیابی به نتایج بهتر و دقیق‌تر در مورد ضرورت و اهمیت مشاوره و همچنین سئوالات پرسش‌نامه تنظیم شده، محقق با بهره گرفتن از آزمون آماری مجذور خی (χ۲)‌ که ذیلاً بدان اشاره می‌گردد به تجزیه و تحلیل پرداخته است.
نتایج به دست آمده همراه با جداول توافقی و نمودارهای مربوطه در صفحات بعدی همین مبحث آورده شده است که با توجه به دیدگاه «فراگیران، ولی فراگیران، دبیران و عوامل اجرایی» استنباط و استخراج شده است.
مجذور کا یا خی ۲در کلیه آزمون‌های آماری که مورد بحث قرار گرفته‌اند اطلاعات جمع‌ آوری شده به صورت پیوسته بوده است. به عبارت دیگر داده‌های گرد‌آوری شده با بهره گرفتن از مقیاس فاصله‌ای مورد اندازه‌گیری قرار گرفته است. در پژوهش مواقعی وجود دارد که اطلاعات جمع‌ آوری شده به صورت گسسته و یا طبقه‌ای هستند و مقیاس اندازه‌گیری آنها اسمی یا رتبه‌ای است. به عنوان مثال، آیا بیشتر دانش‌آموزان آموزش فردی را بر آموزش گروهی ترجیح می‌دهند؟ آیا بیشتر دانش‌آموزان به تشویق بهتر جواب می‌دهند یا تنبیه؟ آیا نسبت پسرانی که در فعالیت‌های فوق برنامه مشارکت می‌کنند بیشتر از دختران است؟
آزمون آماری که برای پاسخگویی به سؤالات فوق به کار برده می‌شود مجذور کا نامیده می‌شود. این آزمون جمله آزمون‌های غیرپرامتریک است که استفاده از آن نیاز به رعایت مفروضات دشواری ندارد. برای محاسبه مجذور کا از فرمود زیر استفاده می‌شود.[۸۳]
فراوانی‌های مشاهده شده = O
فراوانی‌های مورد انتظار = E
برای آشنایی با نحوه استفاده از آزمون مورد بحث به مثال زیر توجه کنید:
البته این مثال با توجه به نتایح بدست آمده از پرسش‌نامه توزیعی مربوط به بررسی وضعیت موجود مشاوره در دبیرستا‌ن‌های نظام جدید طرح شده است.
فرمول محاسبه خی ۲ :
F= فراوانی‌هایی که در عمل روی داده است.
F= فراوانی‌هایی مورد انتظار که از این فرمول محاسبه می‌شود.
F=
مثلاً برای محاسبه نمونه زیر این گونه عمل شده است:
پس از محاسبه Fبرای تمام خانه‌های جدول، (χ۲) هر جدول را حساب می‌کنیم، پس از محاسبه (χ۲) تمام خانه‌های جدول آنها را با هم جمع کرده و در نتیجه خی ۲ جدول به دست می‌آید.


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های انجام شده در رابطه با زیست- فایل ۲رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت های اجتماعی با خودپنداره در دختران ... »
 
مداحی های محرم