چان لاین[۴۵] (۱۹۹۸)، در پژوهشی تحت عنوان «انیمیشن برای آموزش دانش آموزان با سطوح مختلف دانشی[۴۶]» گزارش میکند که چگونه دروس بدون تصویر، با تصاویر ساکن و با تصاویر متحرک تأثیر میکنند بر دست یابی دانش آموزان با سطوح مختلف دانشی، به دانش توصیفی و روندی. او میگوید هنگامی که دانش قبلی افراد در موضوع مورد آموزش کم باشد، تصویر به شکل ساکن یا متحرک برای یادگیری حقایق توصیفی، بهتر میتواند عمل کند نسبت به دروسی که فقط دارای متن باشند. اگر چه در یادگیری حقایق دانش روندی، تفاوتی بین استفاده از متن یا تصویر دیده نمیشود؛ اما دانش آموزان دارای سطوح بالا از دانش قبلی از موضوع، بهتر یاد میگیرند حقایق توصیفی را در حالت استفاده از تصویر، و لیکن تصاویر ساکن در یادگیری دانش روندی برای این دانش آموزان تأثیری ندارد. مطالعات چان لاین حاکی از آن است که دانش آموزان با سطوح مختلف دانش قبلی، به گونه ای متفاوت اعمال نشان دهندهی دست یابی خود به یادگیری را نشان میدهند. تصاویر متحرک نسبت به تصاویر ساکن، برای تأثیرگذاری بر یادگیری برتری ندارند و حتی میتوانند برای یادگیری گیج کننده باشند اگر که حرکات آنها با کیفیت پردازش اطلاعات بصری توسط دانش آموزان، متناقض باشد.
کوسا و کاراکاس[۴۷] (۲۰۱۰) در پژوهشی تأثیر نرم افزار سه بعدی بر یادگیری هندسه ی تحلیلی فضایی در ۲۴ معلم دبیرستان پرداختند. نتایج پژوهش آنان بیانگر آن بود که نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد.
یازلیک و اردهان[۴۸] (۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی تأثیر نرم افزار هندسه پویا با عنوان «کابری[۴۹]» در آموزش هندسه پرداختند نتایج پژوهش آنها که به شیوه ی نیمه آزمایشی انجام گرفت نشان داد که اگر چه پیشرفت و بهبود درسی در هر دو گروه کنترل و آزمایش قابل توجه بوده است، اما دانش آموزان گروه آزمایش عملکرد بهتری را از خود در یادگیری مطالب نشان داده اند.
جدول شماره (۲-۲): خلاصه ی مطالعات تجربی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش | ||
محقق و همکاران | سال | نتیجه |
گلزاری | ۱۳۸۳ | استفاده از نرم افزار کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با روش تدریس سنتی به تنهایی، مؤثرتر است. استفاده از دست سازه ها نیز در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با روش تدریس سنتی به تنهایی، از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. در مقایسه ی دو شیوه ی آموزش سنتی با کمک نرم افزار و آموزش سنتی با دست سازه ها، تفاوتی دیده نشد. |
ریحانی و همکاران | ۱۳۸۸ | نرم افزارهای هندسه ی پویا با فعال سازی طرحواره های مرتبط و مناسب تر، تشویق فرد به استفاده از راهبردهای حل مسأله، تأثیر مثبت در نحوه ی کنترل فرایند حل و باورهای فرد، توانایی های حل مسأله به ویژه ساخت حدس های منطقی و خلاقانه را افزایش و توسعه می دهد. |
دهقان پور | ۱۳۸۹ | به کارگیری دست سازه ها در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر افزایش یادگیری، بهبود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به این درس، لذت بیشتر بردن از ریاضی، کاستن ترس و اضطراب از این درس، افزایش انگیزه، افزایش مهم و سودمند دانستن ریاضیات، افزایش توانایی حل مسأله و افزایش میزان فراشناخت در دانش آموزان مؤثر است. اکثریت معلمان (۸۰/۰) دیدگان مناسبی درباره ی استفاده از دست سازه های آموزشی دارند. بین مدرک تحصیلی معلمان و دیدگاهشان درباره استفاده از دست سازه های آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد. بین سابقه تدریس معلمان در ریاضی دوره راهنمایی و دیدگاهشان درباره دست سازه های آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد. |
لیاقتدار و همکاران | ۱۳۹۱ | تدریس بر مبنای فن هیلی در مقایسه با روش سنتی از تأثیر گذاری بیشتری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران برخوردار است. |
مایر و مورنو | ۹۹/۱۹۹۸ | فراگیرانی که مطالب آموزشی را در قالب انیمیشن و صدا در کنار یکدیگر دریافت کرده اند ۸۰ درصد بیشتر از فراگیرانی که انیمیشن و متن را دریافت کرده اند، دارای میانگین بالاتری بوده اند. |
چان لاین | ۱۹۹۸ | هنگامی که دانش قبلی افراد در موضوع مورد آموزش کم باشد، تصویر به شکل ساکن یا متحرک برای یادگیری حقایق توصیفی، بهتر میتواند عمل کند نسبت به دروسی که فقط دارای متن باشند. اگر چه در یادگیری حقایق دانش روندی، تفاوتی بین استفاده از متن یا تصویر دیده نمیشود؛ اما دانش آموزان دارای سطوح بالا از دانش قبلی از موضوع، بهتر یاد میگیرند حقایق توصیفی را در حالت استفاده از تصویر و لیکن تصاویر ساکن در یادگیری دانش روندی برای این دانش آموزان تأثیری ندارد. مطالعات چان لاین حاکی از آن است که دانش آموزان با سطوح مختلف دانش قبلی، به گونه ای متفاوت اعمال نشان دهندهی دست یابی خود به یادگیری را نشان میدهند. تصاویر متحرک نسبت به تصاویر ساکن، برای تأثیرگذاری بر یادگیری برتری ندارند و حتی میتوانند برای یادگیری گیج کننده باشند اگر که حرکات آنها با کیفیت پردازش اطلاعات بصری توسط دانش آموزان، متناقض باشد. |
کوسا و کاراکاس | ۲۰۱۰ |
فرم در حال بارگذاری ...