وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی) درمقطع ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

با توجه به مواردی که در بالا ذکر گردید برای ارزیابی کیفیت در شرایط ایران بایستی مکانیزمهای متناسب با شرایط ایران طراحی شده و درکنار آن زمینه ها ی تغییرات نهادی و نیز ایجاد فرهنگ کیفیت(نقدپذیری، شفافیت، مشارکت پذیری و پاسخگویی ) فراهم گرددهزاره سوم با آوای اقتصاد جهانی دانش بر تحول بنیادی ۷۹ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش علوم وفنونی همچون مخابرات نوری ،رایانه های شخصی ،انرژیهای جانشین،بیو تکنولوژی همراه وهمزاد بوده است ونتایج آتی این تحولات همانا ظهور فراپیچیده دانش وفناوری سازمان یافته است . مصدر و مامن این دانش و فناوری ،دانشگاهها وپژوهشگاهها وبه روایت جدید ،دانشگاههای چند نهادی ،دانشگاههای بزرگسالان ،دانشگاههای از راه دور ودانشگاههای مجازی بوده است . این تحولات ،انتظارات جدید کمی وکیفی برای آموزش عالی ایجاد نموده است . قوام ودوام انتظارات کیفی وکمی بستری از بصیرتها ،تکنیکها وتاکتیکها را نضح داده است که خواهان تضمین کیفی وکمی وضریب اطمینان مطلقه از تحقق رسالتها ومنشورهای آموزشی ،پژوهشی ،رشد حرفه ای ،رشد کیفی ،ارائه خدمات حرفه ای ،همکاریهای بین المللی ،نوآوری ونیاز آفرینی است . مطالعات تطبیقی اموزش عالی نشان می دهد دانشگاههایی موفق اند که از یک نظام چرخه زندگی دانشگاهی یعنی نظام برنامه ریزی وتوسعه ، نظام نگهداری وارزشیابی و اعتبار سنجی ، نظام تولید وتوزیع برخوردار باشند. این نظام ، نقش ارزشیابی واعتبار سنجی را کلیدی وآن را عامل احیای زندگی دانشگاهی تلقی می نماید( آفرینش، ۱۳۸۷). ب)پیشینه پژوهش : پژوهش های داخلی مرتضوی(۱۳۷۲)در بررسی که درزمینه ارزشیابی عملکرد در نظام آموزش عالی انجام داده است به این نتیجه رسیده است که هر گاه انتخاب دانشجوورشته تحصیلی باتوجه به ملاک های علم مشاوره تحصیلی یعنی مبتنی بروجود انگیزه وعلایق ومهارت های ذهنی وروانی لازم برای هررشته وهمچنین با بازار کار انجام شود،کیفیت آموزش دانشگاه نیز بهبود می یابد.نتایج تحقیقات فوق نشان دهنده این است که اهداف،محتوا،روش های تدریس،امکانات وتجهیزات آموزشی وارزشیابی اثر بخشی ومطلوبیت کافی را نداشتند،امکانات آموزشی،میزان هماهنگی برنامه با نیازها،محتواودانش ارائه شده مطلوبیت کافی را نداشته است،نارضایتی ناشی از نبود واحد های عملی وکارورزی در برنامه درسی رشته های مذکور وجود داشته است.کار فرمایان ودانش آموختگان از میزان مهارت های تخصصی رشته ها ومعلومات کسب شده در دانشگاه رضایت کامل رانداشته اند و برنامه های ارائه شده فراگیرا را به دانش روز مجهز نمی کند. ۸۰ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش شعبانی ورکی وموسی پور(۱۳۷۶)در تحقیق خود تحت عنوان «ارزشیابی برنامه درسی مقطع دکتری رشته علوم تربیتی برنامه ریزی درسی فلسفه تعلیم و تربیت در ایران»به نتایجی از جمله تعدد دروس این دوره، زمان نا کافی برای این دروس و جهت گیری آموزشی به جای پژوهشی اشاره کردند. در نتیجه نقصهای اساسی دوره دکتری این رشته را عدم توجه به رغبتها، گرایشها و تفاوت های فردی و عدم توانایی در تربیت تخصصی فارغ التحصیلان این رشته در سطح دکتری بر شمرده اند. ‌همچنین آزمون جامع دکتری برای گذر از مرحله آموزشی به پژوهشی بر حفظ مطالب تاکید دارد. وزیری(۱۳۷۸)در پژوهش خود با عنوان(نظام برنامه ریزی درسی آموزش عالی) با بهره گرفتن از روش بررسی چند جانبه به مطالعه پرداخت.نتایج این پژوهش حاکی از این واقعیت است که ارزشیابی،نظارت و بازنگری،مستمر محتوای برنامه های درسی بر اساس یک برنامه مدون صورت نمی گیرد.همچنین نتایج نظر سنجی نشان داد که برنامه های درسی گروه پزشکی از دیدگاه استادان و دانشجویان ضعیف ارزیابی شده و استادان گروه علوم انسانی نیز نظر سنجی مشابهی راجع بع برنامه های تخصصی حوزه ارائه داده اند؛همچنین از نظر استادان هدف اصلی برنامه های درسی آموزش عالی بایستی در درجه اول تربیت انسان متفکر و منطقی باشدو از نظر دانشجویان در جهت اصلاح و باز نگری برنامه های درسی،تغییر محتوای برخی دروس در درجه اول اهمیت و تغییر نسبت به دروس اصلی تخصصی،اختیاری و عمومی نسبت به کل برنامه در درجه بعد قرارگیرد. ملا محمدی (۱۳۷۹)در پژوهش خود باعنوان «ارزیابی کیفیت برنامه ریزی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد»نتایجی از جمله نا مطلوب بودن فرایند تدریس وامکانات آموزشی وعدم هماهنگی مناسب محتوی برنامه با نیاز ها وعلایق فراگیران وعدم هماهنگی لازم بین برنامه درسی وبازار کار رابیان نموده است. تحقیقی توسط هداوند(۱۳۷۹) تحت عنوان«بررسی عوامل موثر در کیفیت آموزشی»رشته علوم تربیتی مقطع کارشناسی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طبا طبایی صورت گرفته است.در این پژوهش عوامل وعناصر موثر برافزایش کیفیت آاموزش مورد بررسی قرار گرفته است که عوامل مورد بررسی شامل:اعمال مدیریت صحیح وکارآمد دانشکده،تغییر ودگرگونی شیوه های تدریس وآموزش،تغییر در شیوه های ارزشیابی از عملکرد اساتید ودانشجویان،فراهم کردن تسهیلات لازم برای اساتید ودانشجویان ۸۱ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت انجام فعالیت های علمی-پژوهشی،تقویت وتجهیز سیتم کتابخانه ای دانشکده،استفاده صحیح وبجا از رسانه های آموزشی در حین تدریس وآموزش. نتایج این تحقیق به شرح زیر بوده است: -اکثر اساتید ودانشجویان در وجود یک سیستم مدیریتی قوی وکار آمد در دانشکده برای اداره امور اتفاق نظر داشتند. -اساتید ودانشجویان،بیشترین اتفاق نظر را در ایجاد وتغییر در شیوه های تدریس وشیوه های ارزشیابی از عملکرد علمی وپژوهشی اساتید ودانشجویان را ضروری می دانستند. -اساتید ودانشجویان به مجهز کردن کتابخانه وبکار گیری رسانه های آموزشی تاکید داشتند. -اکثر اساتید ودانشجویان به شرط رعایت عدالت وانصاف،ایجاد تسهیلات آموزشی ورفاهی برای اساتید ودانشجویان جهت پرداختن به امور علمی-پژوهشی را ضروری تشخیص داده اند. خورشیدی(۱۳۷۹)و ساکتی(۱۳۸۵)پژوهشی تحت عنوان بررسی کیفیت آموزشی دوره های دکترای علوم انسانی دانشگاه شیراز در دوره زمانی را انجام دادند. اولین پژوهش در سال تحصیلی۷۸-۱۳۷۷وطی آن میزان رضایت سه گروه دانشجویان،دانش آموختگان،واعضای هیات علمی دوره های دکتری دانشگاه شیراز را از فرایندهای مختلف دوره مورد سنجش قرار دادند.پژوهش دوم در سال تحصیلی۸۵-۱۳۸۴انجام شد وهمان متغیر ها رامجددا مورد ارزیابی قرار داد.نتایج نشان دادکه میزان رضایت هریک از سه گروه پاسخگویان به تحققیق از دوره تحصیلی خود پایین تر از متوسط ودر حد ضعیف می باشد.همین نتایج در فاصله زمانی هفت ساله ای که تحقیق تکرار شد مجددا به دست آمد.این مساله نشان می دهد که در این فاصله زمانی علی رغم تاکید مسئولین وصاح بنظران بر اعتلای علوم انسانی،این مقوله در دانشگاه شیراز که از جمله دانشگاه های مطرح کشور از یک سوومهد ادبیات وعلوم انسانی از سوی دیگر می باشد،ارتقاءکیفی نیافته است. ۸۲ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب درباره تاثیر شدت تمرین مقاومتی روی نشانگران آنزیمی و غیر آنزیمی عملکرد کبد در ...طرح های پژوهشی انجام شده در مورد بررسی قصه های قرآنی در متون نظم از آغاز تاپایان قرن ششم- فایل ... »
 
مداحی های محرم