جدول ۴-۸: شاخصهایتوصیفیمولفههایپژوهش ۷۵
جدول ۴-۱۰: نتایجآزمونهمبستگیپیرسون ۷۷
جدول ۴-۱۱ : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینمسئولیتپذیریاجتماعیوتمکینمالیاتی ۷۸
جدول ۴-۱۲ : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعدقانونیوتمکینمالیاتی ۷۹
جدول ۴-۱۳ : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداقتصادیوتمکینمالیاتی ۸۰
جدول ۴-۱۴ : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداخلاقیوتمکینمالیاتی ۸۱
جدول ۴-۱۵ : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداجتماعیوتمکینمالیاتی ۸۲
جدول ۴-۱۶: نتایجآزمونرتبهبندیفریدمن ۸۳
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل ۱-۱: مدلتحقیق ۸
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودارشماره ۲-۱): ابعادمسئولیت ۲۲
نمودارشماره ۲-۲): ابعادسهگانهمسئولیتاجتماعیدرسطحکلان ۲۳
نمودار ۲-۳): مدل ۵ بعدیتعهدیکلیدیمککنزی ۲۸
نمودار۲-۴): ابعادCSR 31
نمودار ۲-۵): سطوحدرگیریاجتماعی ۳۲
نمودار ۲-۶-). مدلاثراتکلیرعایتمسئولیتاجتماعیشرکتی ۳۵
نمودار ۴-۱: توزیعجنسیتیآزمودنیها ۶۸
نمودار ۴-۲: توزیعسنیآزمودنیها ۶۹
نمودار ۴-۳: توزیعوضعیتتأهلآزمودنیها ۷۰
نمودار ۴-۴: توزیعمیزانتحصیلاتآزمودنیها ۷۱
نمودار ۴-۵: توزیعنوعکسبوکارآزمودنیها ۷۲
نمودار ۴-۶: توزیعمیزانمالیاتدهیسالانهآزمودنیها ۷۳
نمودار ۴-۷: توزیعموقعتحویلاظهارنامهآزمودنیها ۷۴
چکیده
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها و سازمانها تبدیل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی، مسئولیت در برابر محیط اجتماعی را جزئی از استراتژی خود میبینند. هدف اصلی این تحقیق نیز بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مالیات در اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهرانمی باشد. در این پژوهش پیمایشی، جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسش نامه ها و با توجه به نرمال بودن داده ها، آزمون همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که مسئولیت پذیری اجتماعی و تمامی ابعاد آن (قانونی، اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی) بر تمکین مالیاتی مؤدیان در جامعه مورد پژوهش تأثیر معنادار و مثبت دارند و از بین ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی، بعد اقتصادی در اولویت اول اهمیت قرار می گیرد.
کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها، تمکین مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران.
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
مسئولیت اجتماعی، فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارند. در واقع مسئولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گرد هم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار شود (احمدی زاده، ۱۳۸۷). مسئولیت اجتماعی حاکمیت اخلاق را به دنبال دارد، یعنی در چارچوب مسئولیت اجتماعی سازمان کارهایی را که برای جامعه خوب و مفید و مناسب است انجام داده و از اموری که برای اجتماع می تواند زیان آور باشد دوری می کند (عظیمی، خاک تاریک، ۱۳۸۷).
از طرفی نظام مالیاتی از پایه های قوام و پیشرفت نظام اقتصادی کشور است، هیچ سیاست و نظامی درسیستم اقتصادی پایدارتر و قدیمی تر از نظام مالیاتی نیست. طرح جامع مالیاتی که سالهاست در سازمان امورمالیاتی کشوردر دست بررسی است نیز به این موضوع پرداخته است اما تا کنون به نتایج قابل قبول دست نیافته است. لذا در این پژوهش قصد داریم تا به بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مالیاتدر اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم.
در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته می شود. ابتدا مساله اصلی تحقیق بیان می گردد، سپس اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق، سوالاتو فرضیه های تحقیق،مدل تحقیق، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق و تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز ساختار تحقیق ذکر شده است.
بیان مسأله
از زمانیکه ارتباط بین نقشهای اجتماعی، سیاسی، محیطی، اقتصادی در تجارت رو به افزایش گذاشته است، سازمانها با پویاییهای جدیدی مواجه شده اند. چالشی که سازمانها با آن روبرو هستند این است که آنها باید همزمان به افزایش سودآوری و پاسخگویی به انتظارات اجتماعی جدید و سپس مدیریت همزمان این دو پیامد به ظاهر متناقض که نیازمند توسعه استراتژی های کاربردی است و اثرات مثبتی هم بر جامعه و هم بر سازمان دارد، دست یازند. پیادهسازی مسؤولیت اجتماعی در سطح شرکت، از جمله سازوکارها و یا راهبردهای مؤثر در این خصوص است. در واقع امروزه شرکت ها علاوه بر انجام وظایف سنتی خود به انجام فعالیتهای دیگری نیز مکلف شده اند که هدف این فعالیتها، پاسخگویی به انتظارات جامعه است و از آن به عنوان مسؤلیت اجتماعی شرکت یاد می شود. در این دوران، مدیریت مؤثر، مدیریتی است که از محدوده اندیشه شرکت خود را رها ساخته و به جامعه و محیطهای وسیعتری می اندیشد، چرا که نه شرکتها میتوانند خود را از جامعه جدا کنند و نه جامعه می تواند بدون شرکت ها تداوم یابد (مهریکارنامی،۱۳۸۷).
شرکت های کنونی علاوه بر اینکه به لحاظ عملکرد مالی ارزیابی می شوند از جنبه مسئولیت اجتماعی نیز مورد سنجش قرار می گیرند. گزارشگری سنتی عملکرد شرکت ها که مشتمل بر تراز نامه، صورت سود و زیان و گزارش هیئت مدیره می شود، ابزاری نیست که قادر به اندازه گیری انتظارات جامعه از شرکت ها باشد. در مقابل مفهوم گزارشگری جامع طرح شده که در برگیرنده گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت به همراه گزارش عملکرد در یک سند است. به طوری که امروزه گزارشگری جامع نقش مهمی در اداره امور مالیاتی یافته و رفته رفته استانداردهای افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها در این مراکز الزامی می شود (حیدری، ۱۳۹۰).
لذا زمانی که منافع شرکت ها و منافع عمومی در تضاد باشد تمرکز روی مسئولیت اجتماعی، اقدامات مؤثر برای بالا بردن رفاه اجتماعی را به تأخیر خواهد انداخت و از آنجائی که انتظار می رود شرکت ها برای رسیدگی با مشکلات راه حلی ارائه دهند، راه حل های واقعی نادیده گرفته می شود (عسکری نصب، ۱۳۹۰).
در کشور ما به جهات گوناگون تاریخی و مذهبی پرداخت مالیات، با اکراه و اجبار همراه بوده است و مردم به دلایل گوناگون از مالیات می گریزند و سعی در کتمان درآمدهای خود می کنند و در اعلام به موقع آن با واحدهای مالیاتی همکاری لازم را نمی نمایند. میزان همکاری مؤدیان با نظام مالیاتی و تمایل آن به پرداخت مالیات به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد مردم نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد (خان جان، ۱۳۸۴). با توجه به مطالب بیان شده، در این تحقیق بر آن خواهیم بود که به مطالعه و بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم که در این راستا به اهمیت و ضرورت این مطالعه می پردازیم.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
به طور کلی موضوع و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها در چند سال اخیر با توجه به رشد سازمان های غیر دولتی، چینش های اعتراضی علیه قدرت شرکت ها، افزایش آگاهی اجتماعی، توسعه بازارهای سرمایه، گسترش شرکتهای سهامی عام و رسوایی های مالی و اخلاقی شرکت های بزرگ، پارادایم غالب در فضای اداره شرکت ها شده است. نگرانی مردم این است که شرکت ها نسبت به اعمال، برنامه ریزی ها و سیاست های خود به جامعه جهانی پاسخگو نیستند. فعالان طرفدار محیط زیست، گروه های حقوق بشر اتحادیه های تجاری و بسیاری از شهروندان آگاه و هوشیار خواستار آن هستند که شرکت ها نسبت به مردم پاسخگو باشند (امیدوار، ۱۳۸۷). همچنین در شرایط رقابتی کنونی میزان مشارکت اطاعت و وفادار بودن کارکنان به سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس نتایج مطالعات نشان می دهد که کارکنان برای عملکرد صحیح و تقویت آن نیازمند روحیه داوطلبانه ی وظیفه شناسی، نوع دوستی احترام و تکریم هستند. از سوی دیگر امروزه مالیات ها به عنوان مهمترین اهرم اعمال سیاست های اقتصادی و مالی و به منظور سازماندهی و تنظیم فعالیت ها و ایجاد تعدیل های لازم در بخش های مختلف اقتصادی که قابلیت استفاده در راه های مختلفی دارد، در بودجه ریزی مورد توجه است و لزوم تحقق درآمدهای مالیاتیکشور برای توسعه همه جانبه کشور بیش از پیش احساس می شود (افصحی، ۱۳۸۵).درآمدهای مالیاتی تنها منبع سالم جهت تأمین هزینه های حاکمیتی در کشورها می باشد و به تبع آن نظام مالیاتییک جزء بسیار مهم و تأثیرگذار در فعالیت های اقتصادی محسوب می گردد (جانگ بن و همکاران[۱]، ۲۰۱۱). نظام مالیاتی به نحوی به فعالیت های اقتصادی گره خورده است که در یک نظام اقتصاد سالم، تقریباً تمام هزینه های عمومی دولت توسط فعالیت های اقتصادی و فعالان اقتصادی آن کشور از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می گردد (اسداله زاده، ۱۳۸۴) و نظر به این که بررسی ظرفیت بالقوه مالیاتی کشور نشان می دهد که بین ظرفیت بالقوه مالیاتی و وصولی های بالفعل مالیاتی شکاف قابل توجهی وجود دارد، با اتخاذ تدابیری برای اصلاح نظام مالیاتی و رفع مشکلات موجود می توان وصولی های مالیاتی را افزایش و اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش داد (ثورونی، ۱۳۷۸) که همگی این موارد لزوم مطالعه بر روی عوامل مؤثر بر روی تمکین مالیاتی را بیش از پیش می گرداند که در این تحقیق نیز در صدد بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران خواهیم بود.
اهداف تحقیق
هدف کلی:
بررسی رابطه میان مسئولیت پذیری اجتماعی و تمکین مالیاتیمؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران.
اهداف جزئی:
تعیین اثر بعد اقتصادی مسئولیت پذیری اجتماعیبر تمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران.
فرم در حال بارگذاری ...