نظامهای پرداخت و بحث بانکداری الکترونیکی در دو دهه گذشته در کشور معرفی شده و توسعه پیدا کرده است . در این گذر می توان دو مرحله عمده را تشخیص داد:
مرحله اول که از ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱ به طول انجامید دوره توسعه خدمات پرداخت الکترونیک در درون بانکها بود در پایان این دوره جزیرههای پرداخت الکترونیک در بانکها شکل گرفت که دو ویژگی بارز داشتند:
هدف از توسعه ی آنها کاستن از بار رو به تزاید شعب بود.
ابزار الکترونیکی برای ارائه یک خدمت سنتی (برداشت وجه )مورد استفاده قرار میگرفت.
در اوایل دهه ۸۰ طرح نظام جامع پرداخت معرفی و پیگیری گردید. در سال ۱۳۸۱ سیستم شتاب سال ۱۳۸۵ ساتنا سال ۱۳۸۸ پایا به مشتریان معرفی شد و حسابهای بانکی در قالب شبا یکپارچه گردید.
پذیرش فناوری اطلاعات
امروزه تاثیر فناوری اطلاعات بر فضای کسب و کار کنونی غیر قابل انکار است. انسان هزاره سوم در تلاش است با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخشهای مختلف نظام اجتماعی از الگوی سنتی فاصله گرفته و الگوی جدید متناسب با الزامات عصر اطلاعات ایجاد کند.. (Joseph, M.,& Stone, G., 2003) فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به عنوان فناوری غالب در هزاره جدید معرفی شده اند. این فناوریها با سرعت بخشیدن به فرایند مبادله اطلاعات و کاهش هزینه های داد و ستد، به ابزاری برای افزایش بهرهوری وکارایی و رشد در تمامی حیطههای فعالیت بشری تبدیل شده اند. مزایای بالقوه این فناوریها زمانی قبل حصول است که بین تمام بخشهای جامعه توسعه و گسترش یابند. (رضایی, ۱۳۸۸)
در این حوزه درک عواملی که موجب پذیرش یک فناوری میشوند و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی مورد نظر پذیرفته شود از پژوهشهای مهم در زمینه فناوری اطلاعات است. به عبارتی این مسأله که چرا افراد، یک فناوری اطلاعاتی را میپذیرند و از آن استفاده میکنند و یا برعکس، آن را نمیپذیرند و از آن استفاده نمیکنند از مهمترین مباحث سیستمهای اطلاعاتی است. (یعقوبی & شاکری, ۱۳۸۷) پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات با بخشی از دانش رفتار مصرف کننده که به ارزیابی پذیرش و به کارگیری یا عدم پذیرش این فناوریها در سطوح فردی و سازمانی می پردازد حوزه تحقیقاتی جدیدی را گشوده است که امکان تبیین بهتری را برای رفتار مصرف کنندگان سیستمهای اطلاعاتی فراهم می آورد. از این رو با بهره گیری و توسعه مدل های رفتار مصرف کننده می توان برای استقرار مطلوبتر سیستمهای اطلاعاتی راهکارهای عملیتری ارائه داد.از این رو نخست پیشینهای از شکل گیری و توسعه مهمترین مدلهای رفتار مصرف کننده در حوزه فناوری اطلاعات ارائه شده و سپس پیشینهای از به کارگیری این مدلها در حوزه تخصصی خدمات نوین بانکی بررسی گردیده و شاخص های اصلی و مدل مفهومی پژوهش ارائه می شود.
تئوریها و مدلهای رفتار مصرف کننده در حوزه فناوری اطلاعات
از زمان ظهور فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی،محققان از دیدگاه های مختلف به بررسی آثار و تبعات استفاده از این فناوری ها پرداخته اند. با افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه ی گسترش این فناوری ها مطالعه مرتبط با پذیرش این فناوری ها اهمیت بیشتری یافته است. پذیرش، پدیده ای چند بعدی است و مجموعه ای وسیع از متغییرهای کلیدی مانند ادراکات، عقاید، نگرش ها و ویژگی های افراد و همچنین میزان درگیری آنها با فناوری اطلاعات را شامل می شود. پذیرش کاربران به عنوان “علاقه مشهود در بین گروه برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به منظور انجام وظایفی که این فناوری ها برای پشتیبانی از آنها طراحی شده اند” تعریف می شود.
بیش از سه دهه تحقیقات در حوزه به کارگیری فناوری اطلاعات و ارائه خدمات مالی انجام شده است. بیشتر تحقیقات در حوزه درک مشتری از فناوریهای جدید و ارائه مدلهایی در این زمینه انجام شده است . خاستگاه اکثر آنها سیستمهای اطلاعاتی و رویکردهای روانشناسی و جامعه شناسی بوده است . این مدلها به شناخت ما از عوامل موثر در پذیرش فناوری از سوی کاربران و روابط بین آنها کمک می کند. (رضایی, ۱۳۸۸)
تئوری رفتار منطقی
این تئوری توسط فیشباین وآجزن در سال ۱۹۷۵درکتاب “باور،نگرش،قصدورفتار: مقدمهای برتئوری وپژوهش"مطرح شده ومبتنی براین فرض است که افرادبه طورمنطقی عمل میکنند. آنها کلیه اطلاعات دردسترس درباره رفتارهدف راجمعآوری وبه طورمنظم ارزیابی میکنند، همچنین اثرونتیجه اعمال را درنظرمیگیرند، سپس براساس استدلال خودتصمیم میگیرندکه عملی را انجام دهندیا انجام ندهند. (Pikkarainen, Pikkarainen, & Karjaluoto, 2004, ص. ۲۲۶).شکل زیراین تئوری را نشان میدهد.
نظریه رفتار منطقی یا عمل مستدل روابط علی را که در جریان حرکت از اعتقادها، نگرشها و گرایشها به رفتار وجود دارد مشخص می کند. (رضایی, ۱۳۸۸)
شکل۲تئوری رفتار منطقی (Vallerand ,R.J.,Pelletier,L.G.,Deshaies,P.,Cuerrier,J.P.,&Mongeau,C, 1992
طرز نگرش نسبت به رفتار
هنجارهای ذهنی
تمایل رفتاری یا قصد
رفتار واقعی
باورها یا عقاید نگرشی
باورها یا عقاید هنجاری
باورها یا عقاید نگرشی
باورها یا عقاید هنجاری
تئوری رفتار برنامه ریزی شده
تئوری رفتار برنامه ریزی شده [۲۲] مدل بسط یافته تئوری رفتار منطقی است که بیان می کند رفتار نتیجه مستقیم نیت رفتاری است. این تئوری بیان می کند که قصد فرد تحت تاثیر درک او از چگونگی و سختی انجام رفتار است. این تئوری بر تعیین کننده های ادراکی رفتاری تمرکز دارد.
شکل ۳ تئوری رفتار برنامه ریزی شده (Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D., 2003)
باورها یا عقاید نگرشی
باورها یا عقاید هنجاری
باورهای کنترلی
رفتار واقعی
تمایل رفتاری یا قصد
طرز نگرش نسبت به رفتار
هنجارهای ذهنی
ادراک از کنترل رفتاری
باورها یا عقاید نگرشی
باورها یا عقاید هنجاری
باورهای کنترلی
رفتار واقعی
تمایل رفتاری یا قصد
طرز نگرش نسبت به رفتار
هنجارهای ذهنی
ادراک از کنترل رفتاری
نظریه رفتاربرنامه ریزی شده یک الگوی عمومی است که در بسیاری از زمینه ها ازجمله پذیرش
فناوری اطلاعات به کار گرفته شده است. در این نظریه، از عوامل انگیزشی برای پیشبینی یک رفتار ویژه استفاده می شود و فرض بر آن است که تمایل، انعکاسی از انگیزه شخصی برای یک رفتار مشخص است. براساس نظریه یاد شده تمایل به رفتار حاصل سه عامل نگرش، هنجار ذهنی و برداشت ذهنی از کنترل رفتار است. در این نظریه فرض بر آن است که رفتار یک فرد از طریق تمایل وی به آن رفتار تحریک می شود و این تمایل را به ترتیب، نحوه نگرش به رفتار، هنجار ذهنی و توانایی فرد در محقق ساختن موفقیت آمیز رفتار تعیین می کند.
مهمترین مشخصهی مدل برداشت ذهنی از کنترل رفتار، از ادراک فرد درباره وجود فرصتها و منابع لازم برای آن رفتار حکایت دارد که آسانی یا سختی ادراک شده از آن را نشان می دهد. به عبارت دیگر برداشت ذهنی از کنترل رفتار به معنی ادراک این موضوع است که منابع درونی و بیرونی در بروز یک رفتار محدودیت ایجاد می کند. با تقویت عامل کنترل رفتاری احتمال انجام رفتار افزایش می یابد.
براساس این نظریه تفاوتهای فردی در برداشت ذهنی از کنترل رفتار، به طور مستقیم بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر می گذارد. همچنین آموزش و تجربه تاثیر مستقیم بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. (یعقوبی & شاکری, ۱۳۸۷)
فرم در حال بارگذاری ...