میزان تغییر در تاخر مشتری در آخرین خرید
پول خرج شده در سازمان توسط مشتری
Monetary
این مقدار نشان دهنده پولی است که توسط مشتری در سازمان خرج شده است. این متغیر برای پیش بینی الگو های خرید موثر است.
)
پول خرج شده نسبت به طول عمر مشتری
Relative – Monetary
این متغیر نشان دهنده نسبت پول خرج شده در سازمان نسبت به طول فعال ارتباط مشتری
وزن فروش
Weight Sold
مجموع وزن کالای فروخته شده به مشتری – وزن مشتری
رفتار مشتری در طبقه محصول
Customer in Product Category
رفتار خرید مشتری در گروه های ۷ گانه محصول ( لبنی، نوشیدنی، گوشتی، بازرگانی، بسته بندی، سس و کالای نامشخص )
تعداد گروه های محصول مشتری
Category Number
تعداد کل گروه های محصول مورد استفاده توسط مشتری.
نوع مشتری
Customer Category
رستوران، هتل، سوپر مارکت، قنادی، روستا، چلوکبابی، مدارس، زنجیره ای ….
تناوب خرید
همان گونه که در فصل دوم به صورت کامل تشریح شد. در این پروژه برای شناسایی مشتریان رویگردان از مدل RFM استفاده شده است. در این مدل تناوب خرید مشتری به عنوان یکی از پارامتر های مهم شناسایی مشتریان وفادار می باشد. این متغیر تعداد دفعات مراجعه مشتری به سازمان را نشان می دهد.
طول ارتباط مشتری با سازمان
از آنجایی که سازمان مورد نظر در دسته صنایع غیر قرار دادی قرار دارد و زمان شروع و قطع ارتباط مشتری با سازمان مشخص نمی باشد و امکان رجوع مشتری به سازمان در بازه زمانی پراکنده ممکن است. طول ارتباط مشتری با سازمان نشان دهنده مدت زمانی است که یک مشتری ارتباط خود را با سازمان آغاز کرده است. در واقع این متغیر نشان دهنده فاصله زمانی بین اولین و آخرین خرید مشتری در بازه مشاهدات می باشد.
تناوب خرید نسبی
علاوه بر متغیر تناوب خرید، در این مطالعه تناوب خرید نسبی مشتری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این متغیر با نسبت تعداد مراجعات مشتری به طول ارتباط فعال مشتری با سازمان محاسبه شده است.
rF =
متوسط فاصله زمانی بین خرید
یکی از موثرترین متغیر ها در شناسایی مشتریان رویگردان، متوسط فاصله زمانی بین خرید می باشد که این مقدار برابر است با متوسط زمان سپری شده بین دو خرید متوالی مشتری. به علت پراکندگی رفتار مشتریان در فواصل زمانی مراجعه به سازمان، این متغیر در شناسایی مشتریان تاثیر زیادی دارد.
واریانس فاصله زمانی بین خرید
به منظور بررسی نظم رفتاری مشتریان در مراجعه به سازمان و بررسی میزان پراکندگی داده ها حول میانگین واریانس فاصله زمانی بین خرید به عنوان یکی دیگر از متغیر های پیش بینی مورد استفاده قرار گرفته است.
میزان تغییر در تاخر مشتری در آخرین خرید:
فرم در حال بارگذاری ...