فرایند انتخاب زیر مجموعه ای از جامعه را می گویند.در واقع انتخاب تعدادی از افراد، رویدادها، اشیاء ، مکان ها . اموری از یک جامعه تعریف شده بعنوان معرف یا نماینده آن جامعه را نمونه گیری می گویند.[۳] به عنوان مثال در این پژوهش از بین مشتریان بانکی و کارمندان ۱۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند .
انواع روش های نمونه گیری:
تصادفی و غیر تصادفی.
۴ روش نمونه گیری تصادفی:
۱-تصادفی ساده
۲-تصادفی منظم
۳-تصادفی طبقه ای
۴-تصادفی
خوشه ای.
۴ روش نمونه گیری غیر تصادفی:
۱نمونه گیری در دسترس
۲-سهمیه ای
۳-هدفمند
۴-شبکه ای.[۴]
تعریف روش نمونه گیری
تصادفی ساده:
در این روش احتمال انتخاب شدن برای همه اعضای جامعه یکسان است و هر یک از اعضای جامعه شانس برابر و مستقل برای قرار گرفتن در نمونه را دارد.[۵]
ابزار جمع آوری اطلاعات:
پرسشنامه و کتابخانه ای - اینترنتی
پرسشنامه:
ورقه ای است که شامل یک سری سؤال(باز و بسته) می باشد که پاسخگو با خواندن آن به سؤالات پاسخ می دهد.[۶]
کتابخانه ای:یعنی استفاده از کتابخانه های تخصصی مانند:(دانشکده های علوم اجتماعی، کتابخانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مرکز آمار، مرکز اطلاعات و مدارک علمی.) معمولاٌ کتابها و مقالات مجله های علمی برحسب موضوع، عنوان، نام مؤلف به ترتیب الفبایی فهرست شده اند و به راحتی می توان از روی آن فهرست ها اطلاعات مورد نظر را دریافت کرد.
همچنین مراکز پژوهشی نیز یکی از منابع جمع آوری اطلاعات می باشد.امروزه از اینترنت نیز استفاده می شود.[۷]
روش های آماری(تجزیه-تحلیل)
۱-توصیفی:به مجموعه روش هایی که برای سازمان دادن، خلاصه کردن، و توصیف مشاهده ها مورد استفاده قرار می گیرد. وسیله توصیف و خلاصه کردن ویژگی ها ست.
این روش بیشتر به مشخص کردن داده ها تنظیم و ارائه آنها بصورت جدول بندی یار ترسیم نمودار ها محا سبه و تعین روابط بین اطلاعات می پردازد.
۲- استنباطی: به مجموعه روش هایی که با بهره گرفتن از داده های حاصل از نمونه ویژگیها و خصوصیات گروه بزرگ یا جامعه را استنباط می کنیم.
از آن جایی که مشاهده ویژگیهای تمام جامعه امکان پذیر نیست، آمار استنباطی این امکان را می دهد که با مطالعه گروه کوچکتر (نمونه) ویژگی های جامعه را برآورد کنیم.فرایند استدلال جزء به کل را استنباط گویند.[۸]
تعریف اعتبار و پا یا یی:
تعریف اعتبار:
بطور خلاصه اعتبار یعنی:آیا واقعاٌ همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم؟[۹]
تعریف پایابی:
ساده ترین تعریف پا یابی عبات است از میزان همسانی نتایج سنجش مکرر.[۱۰]
پرسش نامه:
پرسشنامه ای که پیش رو دارید پیرامون تحقیقی دانشگاهی است که به بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر انتخاب یک مشتری با توجه سنجش رضایت مشتری . خواهشمند یم بادادن پاسخ های مناسب به سوالات ما را در انجام این تحقیق یاریمان نمایید . باتوجه به اینکه پاسخ های شما کاملا محرمانه خواهدبود لذا نیازی به ذکر نام و نام خانوادگی نیست . پیشاپیش از همکاریشما تشکر و قدر دانی می شود .
سن :…………………………… سال
جنس : مرد زن
وضعیت تاهل :مجرد متاهل
آخرین مدرک تحصیلی :دکتری فوق لیسانس لیسانس فوق دیپلم دیپلم
وضعیت اشتغال :شاغل دانشجو کارمند
میزان مشارکت شما در هر یک از موارد زیر چقدر است؟
ردیف | جمله | خیلی کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
فرم در حال بارگذاری ...