۵۹
شرکتهای مشتری محور بوروکراتیک و پرهزینه نیستند.
۶۰
مشتری گرایی منجر به کاهش موقعیتهای تضاد با مشتری می شود.
۳-۸- ابزار اندازه گیری:
ابزار اندازه گیری متغیرها در این پرسشنامه طیف ۵ درجه ای لیکرت است که از خیلی کم تا خیلی زیاد درجه بندی شده است.
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
۵
۴
۳
۲
۱
۳-۹- روایی و پایایی پرسشنامه ها:
۳-۹-۱- روایی پرسشنامه ها:
به منظور تعیین روایی پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش از نظرات اساتید راهنما و مشاور و همچنین پژوهشگرانی که در این زمینه دارای تجربه پژوهشی بودند استفاده شد. بر اساس نظر آنها پرسشنامه با اصلاحاتی روایی و اعتبار قابل قبولی دارد.
۳-۹-۲ – پایایی پرسشنامه ها
برای اندازه گیری میزان پایایی پرسشنامه ، از آلفای کرونباخ بعنوان ملاکی برای تعیین میزان پایایی استفاده گردید.
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده به این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازهگیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد. روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار می رود. در اینگونه ابزار ، پاسخ هر سئوال می تواند مقادیر عددی مختلف اختیار کند . برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد . سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفای را محاسبه کرد (سرمد و دیگران ،۱۳۸۴ : ۱۶۹).
تعداد زیر مجموعه سئوال های پرسشنامه یا آزمون = j
واریانس زیر آزمون jام= js2
واریانس کل آزمون = s2
فرم در حال بارگذاری ...