در این مرحله با توجه به مقادیر R، S و Q مربوط به گزینهها که به صورت نزولی مرتب شده اند تصمیم میگیریم. برای تصمیم گیری دو شرط بررسی و بر اساس این دو شرط، سه حالت به وجود می آید که بر اساس آن تصمیم گرفته می شود:
الف) شرط1: شرط مزیت قابل قبول
اگر A(1) ، A(2) به ترتیب اولین، دومین گزینه بر اساس مقدار Q باشد و n بیانگر تعداد گزینهها باشد، رابطه (15) برقرار باشد:
[Q(A(2)) - Q(A(1))]≥ 1/n-1 (3-25)
ب) شرط2: شرط ثبات قابل قبول در تصمیم گیری
گزینه A(1) باید حداقل در یکی از گروههایR و S به عنوان رتبه برتر شناخته شود.
حالت هایی که پیش می آید:
حالت اول : زمانی که شرط اول برقرار نباشد، مجموعهای از گزینهها به صورت رابطه 16 به عنوان گزینههای برترانتخاب می شوند:
(3-26) ,….., A(M) A(2) , A(1) = گزینه های برتر
بیشترین مقدار M با توجه به رابطه (17) محاسبه میشود:
(3-27) 1/n-1> Q(A(1)) - Q(A(M))
حالت دوم : زمانی که تنها شرط دوم برقرار نباشد دو گزینه A(1) و A(2) بهعنوان گزینه های برتر انتخاب میشوند.
حالت سوم : اگر هر دو شرط برقرار بود رتبهبندی براساس Q خواهد بود. (به صورت کاهشی: هر چه Q کمتر باشد آن گزینه بهتر است)
3-8روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش:
روایی آن خصیصه یا ویژگی ابزار گردآوری اطلاعات است که مقولاتی را تعیین می کند که برای آن ها در نظر گرفته شده است و پایایی خصیصه یا ویژگی های که در طول زمان ثبات و پایداری خود را حفظ نماید(جوانمرد ،1388) مبحث قابلیت اعتماد (پایایی)و اعتبار (روایی) ،از اصول اندازگیری و ارزیابی تحقیقات علمی بوده و از ویژگی هایی هستند که جهت مفید و موثر واقع شدن روش های جمع آوری داده ها،از شروط اساسی به شمار می روند.با توجه به این مهم ،در تحقیق حاضر تلاش شده است که مباحث فوق در مورد پرسشنامه مورد بررسی قرار گیرد.
روایی تحقیق ، میزان سازگاری ابزار سنجش با هدف تحقیق را نشان می دهد و روایی به این موضوع می پردازد که آیا ابزار سنجش واقعا آنچه را که قرار است سنجیده شود را می سنجد یا خیر و هر اندازه که روایی تحقیق انجام شده بالاتر باشد بر اعتبار آن افزوده می شود .(مهری ،1381)
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد.(کاظمی،1391)
برای اعتبار و روایی و پایایی مدل مفهومی و پرسشنامه این پژوهش از نظرات خبرگان صنایع شوینده ،اساتید محترم دانشگاهی استفاده گردید.بدین ترتیب که ابتدا شاخص ها از مقالات متعدد علمی و معتبر استخراج شد ه است که منابع آن ذکر شده است ،سپس مدل مفهومی پژوهش با نظر اساتید و خبرگان ساخته شد و از آن ها خواسته شد با تعیین اهمیت شاخص ها برای این پژوهش ،شاخص های نامطلوب را از مدل حذف کنند .
3-9مدل مفهومی پژوهش
تامین
کنندگان
نمودار (1-3) مراحل انجام تحقیق
:جدول (3-3) معیارهای اصلی و فرعی موثر بر توان مالی
معیارها | زیرمعیارها |
تحویل | موقعیت جغرافیایی(در دسترس بودن) |
سیستم حمل و نقل(انعطاف در حمل و نقل) | |
سهولت در سفارش دهی | |
بسته بندی مناسب | |
درصد تحویل به موقع | |
انعطاف پذیری | سازگاری با فرایند سازمان متقاضی |
توانایی پاسخگویی به نوسانات تقاضای سازمان |
فرم در حال بارگذاری ...